Εφημερίδα Κοινωνική

Ακτοπλοΐα, Ζητούνται λύσεις

 Breaking News

Ακτοπλοΐα, Ζητούνται λύσεις
20 Μαρτίου 2014

Η δεινή θέση στην οποία έχει επέλθει η Ακτοπλοΐα και η αναζήτηση πιθανών λύσεων στο πρόβλημά αυτό, ήταν το αντικείμενο μιας ενδιαφέρουσας συζήτησης που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο του Ε.Β.Ε.Π. το απόγευμα της Δευτέρας.

Σκοπός της ημερίδας ήταν η παρουσίαση της Έκθεσης η οποία συντάχθηκε αφιλοκερδώς από τον Eλληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.), τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλία (Σ.Ε.Ε.Ν.) και το Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων (Ε.ΔΙ.ΝΑ.Λ.Ε.) του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Παν/μιου Αιγαίου.

Κύριοι ομιλητές της εκδήλωσης ήταν οι κ.κ. Β. Κορκίδης, Πρόεδρος Ε.Β.Ε.Π., Μ. Αδαμαντιάδης, Πρόεδρος Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών, Μ. Σακέλλης, Πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και η Μ. Λεκάκου, Αναπλ. Καθηγήτρια Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Παν/μιου Αιγαίου, ενώ συντονιστής του επίμαχου θέματος ήταν ο Υποναύαρχος Λιμενικού Σώματος ε.α., κ. Α. Καμαρινάκης.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, o A΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής και Βουλευτής Β΄ Πειραιά, κ. Ι. Τραγάκης, ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Θ. Δρίτσας και η Βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, κα Μ. Ρεπούση, καθώς και μεγάλος αριθμός επιχειρηματιών και εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων.

Μ. Βαρβιτσιώτης

Αναζητούμε λύσεις για την τόνωση της ακτοπλοΐας

«Το καλοκαίρι, η ακτοπλοΐα ευνοεί το τουριστικό προϊόν, εντούτοις, τον χειμώνα ματώνει, πονάει, λόγω των δύσκολων συνθηκών που επικρατούν» ανέφερε στην εναρκτήρια ομιλία του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μ. Βαρβιτσιώτης και, συνεχίζοντας, υπογράμμισε ότι «αν και η ακτοπλοΐα εξυπηρετεί 1,6 εκατ. νησιωτών, η επιδότηση είναι κατά πολύ μικρότερη σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι το 2008-2009, οι επιδοτήσεις κυμαίνονταν στα 130 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα, μετά βίας, ξεπερνούν τα 70. Αναμφίβολα, η τελευταία πενταετία ήταν καταστροφική για τον εν λόγω κλάδο, γι’ αυτό πρέπει να βρούμε έναν κοινό τόπο, όσο ψυχροί κι αν είναι οι αριθμοί, κάνοντας μία λογική διάρθρωση του δικτύου. Η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG- ως φθηνότερο καύσιμο, η κατάλληλη αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων, η συγκρότηση του Εθνικού Συμβουλίου νησιωτικής πολιτικής, η ορθολογική επάνδρωση των πλοίων το ηλεκτρονικό εισιτήριο, τα μικρά λιμενικά έργα και η διαχείριση των γραφειοκρατικών προβλημάτων της ακτοπλοΐας οδηγούν, μεταξύ άλλων, στη σωστή κατεύθυνση».

Β. Κορκίδης

Η ακτοπλοΐα χρειάζεται «στήριξη» από το Κράτος

Ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Β. Κορκίδης, επεσήμανε στον χαιρετισμό του: «Είναι γνωστή σε όλους η δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις του Κλάδου. Ήδη, πολλές εταιρείες έχουν διακόψει δρομολόγια, έχουν αποσύρει πλοία και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Η αυξημένη τιμή του ναυτιλιακού πετρελαίου, η δύο μέτρων και δύο σταθμών αντιμετώπιση της ακτοπλοΐας από την Κομισιόν, καθώς οι ξένες απολαμβάνουν πολύ μεγάλων πλεονεκτημάτων έναντι των ελληνικών, αποτελούν τα κυρίαρχα μεταξύ των πολλών προβλημάτων, τα οποία απειλούν να βουλιάξουν στα “ρηχά” έναν ακτοπλοϊκό στόλο που, τόσο στο παρελθόν, όσο και σήμερα, κατά την άποψή μου, αποτελεί το καμάρι της Χώρας.»

Ο κ. Κορκίδης, παράλληλα, τόνισε ότι για τον ΟΣΕ και τον ΟΑΣΑ ο κάθε έλληνας πολίτης φορολογείται με 115 ευρώ τον χρόνο, ενώ για την ακτοπλοΐα με 3,5 ευρώ.

Για να μπορέσει να υπάρξει μια δίκαια μοιρασιά θα πρέπει να αυξηθούν οι επιδοτήσεις στην ακτοπλοΐα, είπε. «Εμείς δεν ζητάμε να επιβαρυνθεί ο κάθε έλληνας πολίτης επιπλέον αλλά να υπάρξει μια ισορροπία» τόνισε .

Δήλωσε επίσης ότι το 36% του κόστους της αξίας του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου είναι φόροι και κρατήσεις υπέρ του Δημοσίου παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα είναι αφορολόγητα τονίζοντας ότι ο έλληνας νομοθέτης έχει λάθος αντίληψη αναφορικά με το θέμα ακτοπλοΐα.

Μ. Σακέλλης

Πρέπει να εξεταστεί το θέμα του ΦΠΑ

Ο κ. Σακέλλης εκτίμησε ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών θα είναι και το 2013 ζημιογόνα παρά την μείωση των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε σύγκριση με το 2012.

Παράλληλα ανέφερε, ότι παρά την ανανέωση του στόλου των πλοίων της ακτοπλοΐας τα τελευταία χρόνια υπάρχει κίνδυνος υποβάθμισης της κίνησης αυτής καθώς το 2013 «δυο παραδοσιακές ακτοπλοϊκές εταιρείες ανέστειλαν την λειτουργία τους, οι γραμμές Πειραιά – Ρέθυμνο και Πάτρας – Σάμης – Ιθάκης διακόπηκαν ενώ αντιμετωπίζονται προβλήματα στην εξυπηρέτηση των γραμμών του βορείου Αιγαίου αλλά και στην γραμμή Ικαρίας – Σάμου».

Ο πρόεδρος των ακτοπλόων επανέφερε το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ και στην ακτοπλοΐα και πρόσθεσε ότι «ο τρόπος αντιμετώπισης των εταιρειών μας είναι περίεργος πχ η καθυστέρηση εκτέλεσης ενός δρομολογίου έχει σαν αποτέλεσμα την κλήση του πλοιάρχου προς απολογία και την επιβολή προστίμων ενώ εάν καθυστερήσει ένα δρομολόγιο ΚΤΕΛ δεν αποδίδονται ευθύνες σε κανέναν».

Και τόνισε επιπλέον πως «περίεργα φαινόμενα παρατηρούμε και στα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας όπου για τις αεροπορικές συγκοινωνίες κάποια νησιά θεωρούνται άγονα και για την ακτοπλοΐα όχι. Τα γονιμότατα νησιά Πάρος και Νάξος επιδοτούνται για την αεροπορική τους συγκοινωνία όταν το ΥΝΑ προσπαθεί εναγωνίως να εξασφαλίσει κεφάλαια για την εξυπηρέτηση της Κάσου και της Καρπάθου».

Τέλος αναφέρθηκε και στα λιμάνια που «δένουν» πλοία της ακτοπλοΐας έχουν πολλά προβλήματα.

Μ. Αδαμαντίδης

Πρέπει να μειωθεί το λειτουργικό κόστος των εταιρειών

Ο πρόεδρος του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών κ.Μιχάλης Αδαμαντίδης, επεσήμανε έξι σημεία που αυτή τη στιγμή έχουν δημιουργήσει τα προβλήματα και απειλούν ολόκληρο τον ακτοπλοϊκό κλάδο. Τα σημεία αυτά είναι υψηλό κόστος λειτουργίας στα ακτοπλοϊκά καύσιμα κατά 100%, έντονη εποχικότητα, μη επαρκής χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, καθυστέρηση της καταβολής αποζημίωσης από το κράτος για τις γραμμές δημόσιες υπηρεσίας (σ.σ. άγονες γραμμές), υποχρεωτικές εκπτώσεις από το υπουργείο Ναυτιλίας για ορισμένες κατηγορίες χωρίς αποζημίωση και υψηλό ποσοστό ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων.

Ο κ. Αδαμαντίδης τόνισε ότι ο μόνος δρόμος που μπορεί να οδηγήσει αυτή τη στιγμή στη βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού συστήματος βασίζεται σε δύο άξονες.

Πρώτον, στη μείωση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών που αφορά την εκμετάλλευση των πλοίων ή και χρησιμοποίηση όπου είναι εφικτό καταλληλότερων κατά περίπτωση πλοίων αλλά και εξορθολογισμό της προσφερόμενης χωρητικότητας και δεύτερον στη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και των προσφερόμενων συγκοινωνιακών συνδέσεων των νησιών, που θα περιλαμβάνει συγκοινωνιακούς κόμβους που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ανά νησιωτική περιφέρεια.

Αναφορικά με το λειτουργικό κόστος σε γενικές γραμμές προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων, υλοποίηση κοινοπραξιών μέσω εταιρειών και διοικήσεων λιμανιών, εξέταση τροποποίησης του αριθμού δρομολογίων ή και εξέταση πλήρους κατάργησης γραμμών που υπερκαλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις σύνδεσης των νησιών με την πρωτεύουσα του νομού.

Για τη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου, τονίστηκε η εφαρμογή του συστήματος «Hup and spoke» (σ.σ. σύστημα ανταποκρίσεων) δηλαδή τον συνδυασμό στον βαθμό που είναι εφικτό σε νησιά κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων αλλά και παράλληλα συνδυασμό άλλων μεταφορικών μέσων.

Αυτό που προέκυψε από την έρευνα της ομάδας εργασίας είναι ότι οι νησιώτες είναι διατεθειμένοι να δεχτούν την αλλαγή της μετεπιβίβασης εάν αυτό γίνεται με συντονισμένα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα πρόσθεσε ο κ. Αδαμαντίδης.

Μ. Λεκάκου

Χρειάζεται εκ νέου στρατηγικός σχεδιασμός των συγκοινωνιών

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου κυρία Μαρία Λεκάκου, αναφερόμενη στο σύστημα ανταποκρίσεων στην ακτοπλοΐα, είπε ότι αυτό που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι ότι οι αγορές αλλάζουν μορφή και από τον απόλυτο παρεμβατισμό του παρελθόντος, πάμε σε συστήματα που θέλουν να έχουν και τη βιωσιμότητά τους.

«Θεωρώ», τόνισε, «ότι η μεγαλύτερη έλλειψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη διαχείριση του ακτοπλοϊκού ζητήματος είναι έλλειψη δεδομένων και ολοκληρωμένων συστήματος διαχείρισης.»

«Είναι σαν να πάμε να διαχειριστούμε αεροπορικές συγκοινωνίες και να μην έχουμε υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, συστήματα μελετών και στρατηγικό σχεδιασμό» υπογράμμισε για να συμπληρώσει: «Ενώ θα πρέπει να αντιγράψουμε τα αεροπλάνα είμαστε στο επίπεδο του μπακάλικου».

 


 



Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ