Για μία ακόμη χρονιά η ελληνική ναυτιλία πιστοποίησε την κυριαρχία της στις θάλασσες του κόσμου. Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες αγόρασαν μέσα στο 2023 τα περισσότερα πλοία, ενώ έδωσαν τις περισσότερες παραγγελίες για ναυπηγήσεις.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, οι Eλληνες πλοιοκτήτες και οι Ελληνίδες πλοιοκτήτριες παρήγγειλαν τη ναυπήγηση 164 πλοίων τους τελευταίους 12 μήνες και βρέθηκαν μπροστά από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες με 144. Η Σιγκαπούρη και η Κίνα ήρθαν στην τρίτη και τέταρτη θέση αντιστοίχως με 110 και 92 παραγγελίες. Συνολικά, μέσα στο 2023 δόθηκαν 2.420 παραγγελίες παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα αρχεία της Allied, οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες παρήγγειλαν το 2023 διπλάσιο αριθμό πλοίων (164) σε σύγκριση με τα 81 συμβόλαια που είχαν συνάψει κατά τη διάρκεια του 2022.
Το 2023 οι Ελληνες ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι και στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων, τα οποία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου των συμβολαίων τους για νέες ναυπηγήσεις.
Η Allied αναφέρει ότι:
■ Οι Ελληνες παρήγγειλαν 87 δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με 39 που παρήγγειλαν οι Ιάπωνες ιδιοκτήτες.
■ Παρήγγειλαν επίσης 57 χύδην φορτηγά, με τους Ιάπωνες ιδιοκτήτες και πάλι στη δεύτερη θέση με 37.
■ Οι Ελληνες έκαναν μόνο δύο παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πέρυσι.
■ Στα πλοία μεταφοράς αερίου οι πλοιοκτήτες με έδρα την Ιαπωνία ηγήθηκαν πέρυσι με 25 πλοία, ενώ οι Ελληνες βρίσκονταν στη δεύτερη θέση με 14 παραγγελίες, ακολουθούμενοι στενά από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη.
Αγορές πλοίων
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες κυριάρχησαν και στις αγορές second hand πλοίων φτάνοντας τα 233 πλοία από το σύνολο των 1.731 που άλλαξαν χέρια πέρυσι (ποσοστό 13,4%). Πιο συγκεκριμένα, οι Ελληνες αγόρασαν 157 φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, διπλάσια από τα 77 χύδην φορτηγά που απέκτησαν οι Κινέζοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι βρίσκονται στη δεύτερη θέση μπροστά από τους Τούρκους που κατέλαβαν την τρίτη θέση.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέκτησαν επίσης με μικρή διαφορά την πρώτη θέση στα δεξαμενόπλοια αγοράζοντας 49 μπροστά από τους Κινέζους αγοραστές με 46 συμφωνίες. Στο μεταξύ, μέσα στις πρώτες ημέρες η δραστηριότητα των εφοπλιστών είναι έντονη.