Αρχική σελίδα ΝΑΥΤΙΛΙΑ Πειραιάς: Οι Χούθι έριξαν το λιμάνι στην 6η θέση των 15 μεγαλύτερων της Ευρώπης

Πειραιάς: Οι Χούθι έριξαν το λιμάνι στην 6η θέση των 15 μεγαλύτερων της Ευρώπης

Τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά

από Giannis

Σημαντικές μεταβολές στην κατάταξη των 15 μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης καταγράφονται το 2024 και ανάμεσα τους σε αυτά και ο Πειραιάς.

Ο Πειραιάς και άλλα λιμάνια έχουν επηρεαστεί από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία. Οι επιπτώσεις είναι εμφανείς στη γεωστρατηγική σημασία των λιμανιών.

Ο Πειραιάς

Έτσι ο Πειραιάς υποχώρησε στην έκτη θέση, από την τέταρτη.

Αυτό συνέβη, σύμφωνα με έρευνα του Portoeconomics αφού πλέον από τις ναυτιλιακές επιλέγεται η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ. Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στέλνουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Έτσι, μεταβλήθηκε ριζικά ο ρόλος των λιμανιών της Μεσογείου και κυρίως ο Πειραιάς που είναι το πρώτο λιμάνι μετά το Σουέζ, ως κέντρο μεταφόρτωσης.

Ο Πειραιάς και η έρευνα στα λιμάνια

Η έρευνα του Porteconomics, αφορά στην κίνηση των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024.

Και όπως τονίζεται εάν οι τρέχουσες τάσεις της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στα ευρωπαϊκά λιμάνια συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, η κατάταξη μεταξύ των 15 μεγαλύτερων λιμανιών θα μεταβληθεί. Και ο Πειραιάς θα υποχωρήσει από την τέταρτη θέση το 2023 στην έκτη θέση το 2024. Τα λιμάνια της Μπενελούξ, Ρότερνταμ και Αμβέρσα-Μπριζ, θα παραμείνουν τα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ με σημαντική διαφορά, σημειώνει το Porteconomics.

Οι διαφορές

Ωστόσο εάν οι παρούσες τάσεις συνεχιστούν για το υπόλοιπο του έτους, η διαφορά στον όγκο διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των δύο μεγάλων λιμένων θα συρρικνωθεί σε λιγότερο από 0,5 εκατ.teu, ενώ η διαφορά του Ρότερνταμ με το τρίτο λιμάνι της Ευρώπης του Αμβούργου διευρύνεται σε περισσότερα από 6 εκατ. teu.

Επίσης το λιμάνι της Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024 και περίπου σε μια απόσταση μόλις 2 εκατ. teu από το Αμβούργο. Επίσης, το λιμάνι της Αλγεθίρας ενδέχεται να ξεπεράσει τον Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στην 6η θέση, ακολουθούμενο στενά από τη Βαρκελώνη.

Το γαλλικό HAROPA (Χάβρη και Ρουέν) αναμένεται να κερδίσει δύο θέσεις και να φτάσει στη δέκατη θέση της κατάταξης.

Τα λιμάνια σε ανάπτυξη

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική ευνοούν τη Δυτική Μεσόγειο και τις ακτές του Ατλαντικού.

Τα λιμάνια Σινές στην Πορτογαλία, η Βαρκελώνη και η Βαλένθια καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη. Επίσης, το λιμάνι Gioia Tauro στην Ιταλία καταγράφει διψήφια αύξηση.

Το Marsaxlokk στη Μάλτα, σημειώνει άνοδο 2,3%. Ο ισπανικός κόμβος μεταφόρτωσης Algeciras παρουσίασε την ίδια περίοδο μια μικρή άνοδο 0,9% ωστόσο πιέζεται από τον ισχυρό ανταγωνισμό από το Μαροκινό Tanger Med, το οποίο είναι διπλάσια σε μέγεθος και βρίσκεται στην απέναντι πλευρά του στενού του Γιβραλτάρ.

Το Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά, πλησιάζει στη διακίνηση το λιμάνι της Μασσαλίας και θα μπορούσε ενδεχομένως να εισέλθει στην πρώτη 15άδα μέχρι το τέλος του έτους, χάρη στην αύξηση κατά 10,1% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, επισημαίνει το Porteconomics.

Η Ανατολική Μεσόγειος

Ο Πειραιάς, όπως αναφέρεται αντιμετώπισε σημαντικές απώλειες στην κίνηση.

Η Ανατολική Μεσόγειος μετατράπηκε σε ναυτιλιακό αδιέξοδο λόγω της δραματικής μείωσης των διελεύσεων από τη διώρυγα του Σουέζ. Το Porteconomics σημειώνει ότι το λιμάνι του Πειραιά καταγράφει στο εννεάμηνο πτώση στη διακίνησης containers κατά 9,7%.

Μεταξύ των τριών κορυφαίων λιμένων της ΕΕ, το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσας-Βρυξελλών παρουσιάζει μακράν τις καλύτερες επιδόσεις με αύξηση 6,8% σε ετήσια βάση, υπερτριπλάσια από την αύξηση του γειτονικού Ρότερνταμ. Ο όγκος του Αμβούργου παρέμεινε στάσιμος. Το γερμανικό Bremerhaven σημείωσε μια πολύ υγιή εξέλιξη της κίνησης (+9,6%).

του Λάμπρου Καραγεώργου από ot.gr

Σχετικά άρθρα