Σε εγρήγορση καλούν τους συναλλασσόμενους οι τράπεζες καθώς το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει τα περιστατικά με απάτες τεχνολογίας, με το πρωτοφανές περιστατικό στον Βόλο να ξεχωρίζει.
Οργανωμένο κύκλωμα, από το εξωτερικό, εξαπάτησε επιχειρηματία, πείθοντάς τον να αλλάξει τους τραπεζικούς του κωδικούς, με αποτέλεσμα να χαθούν όλα τα χρήματά του.
Γυναίκα που μιλούσε ελληνικά του συστήθηκε ως υπάλληλος της τράπεζας και τον ενημέρωσε ότι παραβιάστηκε ο λογαριασμός του και ζήτησε να υπάρξει διαδικασία ασφάλειας με εισαγωγή νέων κωδικών.
Η κλήση εμφανίζεται να πραγματοποιείται από τηλεφωνικό αριθμό που πραγματικά ανήκει στην τράπεζα, και ο επιχειρηματίας, που συναλλάσσεται μαζί της, δεν σκέφθηκε ούτε στιγμή πως πρόκειται για απάτη.
Πρόκειται για τη νέα τεχνική απάτης που έχει κάνει την εμφάνιση της και στην Ελλάδα γνωστή ως «Caller ID spoofing».
Ήδη μάλιστα, σύμφωνα με την «Καθημερινή», ορισμένες χώρες έχουν λάβει μέτρα και έχουν υποχρεώσει τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να προστατεύσουν τους παρόχους από την υποκλοπή τηλεφωνικών αριθμών.
Η εμφάνιση και στη χώρα μας της νέας απάτης κινητοποίησε την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών που συνιστά σε όλους τους πελάτες της να είναι προσεκτικοί, πόσο μάλλον που οι απατεώνες στοχεύουν περισσότερο εταιρείες με μεγάλη ρευστότητα παρά ιδιώτες.
Ένα άλλο κόλπο που επιστρατεύουν οι απατεώνες είναι ότι τα τηλεφωνήματα αυτά, πραγματοποιούνται μετά από μια αποτυχημένη τηλεφωνική προσπάθεια εξαπάτησης του ίδιου πελάτη.
Στο δεύτερο τηλεφώνημα, οι απατεώνες ισχυρίζονται ότι καλούν από την Τράπεζα που εντόπισαν την προηγούμενη προσπάθεια εξαπάτησης για να προστατεύσουν τον πελάτη.
Πώς να προστατευθείτε από την απάτη
Σύμφωνα με πάγιες και διαχρονικές συστάσεις τραπεζών οι πολίτες θα πρέπει:
- Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με τηλεφωνικές κλήσεις και μηνύματα που τους ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking τους.
- Εάν υποψιάζονται ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με λογαριασμούς ή κάρτες τους, να μεταβαίνουν οι ίδιοι απευθείας στο e-Banking ή το m-Banking.
- Να τερματίζουν αμέσως την κλήση ή όποια άλλη επικοινωνία και να καλούν οι ίδιοι τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς τους.
- Όταν τους επικοινωνούν, να μην αποκαλύπτουν ποτέ κωδικούς ή προσωπικά και οικονομικά στοιχεία τους, ακόμη και με πρόφαση ότι έτσι θα τους καταθέσουν χρήματα.
- Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με διαφημίσεις στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που υπόσχονται υψηλές αποδόσεις.
- Να ενεργοποιήσουν τις υπηρεσίες ειδοποιήσεων για να ενημερώνονται μόλις έχει πραγματοποιηθεί μια συναλλαγή σε λογαριασμό ή την κάρτα τους.
Οι πολίτες θα πρέπει πάντα να θυμούνται ότι οι τράπεζες δεν θα καλέσουν ούτε θα αποστείλουν μήνυμα (π.χ. email, SMS) για να:
- Σας ζητήσουν να αποκαλύψετε τα προσωπικά στοιχεία σας, όπως στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Mobile Banking.
- Σας ενημερώσουν ότι έχει κλειδωθεί ή έχει κάποιο πρόβλημα ο λογαριασμός ή κάρτα σας και ταυτόχρονα να σας οδηγήσουν σε ιστοσελίδα για να συμπληρώσετε κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, στοιχεία κάρτας σας ή Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) ώστε να επιλυθεί το δήθεν πρόβλημα.