Αρχική σελίδα ΕΙΔΙΚΕΣ ΣΤΗΛΕΣΔΙΕΘΝΗΓια πρώτη φορά τα social media έγιναν η κύρια πηγή ενημέρωσης

Για πρώτη φορά τα social media έγιναν η κύρια πηγή ενημέρωσης

Το αμερικανικό κοινό εγκαταλείπει τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης για χάρη των social media και προσωπικοτήτων όπως ο Τζο Ρόγκαν.

από Giannis

Τα social media και τα διαδικτυακά βίντεο ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα τηλεοπτικά κανάλια και τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες ως η κύρια πηγή ενημέρωσης, αποκαλύπτει νέα έρευνα.

Τις εβδομάδες που ακολούθησαν την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ τον περασμένο Ιανουάριο, περισσότεροι από τους μισούς Αμερικανούς (54%) προτιμούσαν πλατφόρμες όπως το Facebook, το X και το YouTube σε σχέση με την τηλεόραση (50%) και τις ενημερωτικές ιστοσελίδες και εφαρμογές (48%) δείχνει η Έκθεση Ψηφιακών Μέσων του Ινστιτούτου Reuters.

«Η άνοδος των social media και των ειδήσεων που βασίζονται σε προσωπικότητες δεν αφορά μόνο τις ΗΠΑ, ωστόσο οι αλλαγές δείχνουν να συμβαίνουν ταχύτερα –και να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο- σε σχέση με άλλες χώρες» διαπιστώνει το Ινστιτούτο.

Η τάση είναι ιδιαίτερα έντονη μεταξύ των νέων. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες κάτω των 35 βασίζονται στα social media και τις πλατφόρμες βίντεο για την ενημέρωσή τους, δείχνει η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 100.000 άνθρωπο.

Δημοφιλέστερη προσωπικότητα στις ειδήσεις αναδείχθηκε ο podcaster Τζο Ρόγκαν, με σχεδόν το ένα τέταρτο (22%) των Αμερικανών να δηλώνει ότι τον παρακολούθησε τις εβδομάδες μετά την ορκωμοσία.

Εξαιρετικά δημοφιλής είναι και ο Τάκερ Κάρλσον, συντηρητικός πρώην παρουσιαστής του Fox News, τον οποίο παρακολούθησε το 14% των ερωτηθέντων.

Ο γνωστός podcaster Τζο Ρόγκαν στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ στις 20 Ιανουαρίου (Reuters)

Ο γνωστός podcaster Τζο Ρόγκαν στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ στις 20 Ιανουαρίου (Reuters)

Στη λίστα των κορυφαίων δημιουργών ενημερωτικού περιεχομένου περιλαμβάνονται ακόμα η Μέγκιν Κέλι, η Κάντς Όουενς και ο Μπεν Σαπίρο στα δεξιά του πολιτικού φάσματος, καθώς και ο Μπράιαν Τάιλερ Κόεν και ο Ντέιβιντ Πάκμαν στα αριστερά.

Όπως σχολίασε ο συντάκτης της έκθεσης Νικ Νιούμαν, ερευνητής του Ινστιτούτου Reuters στην Οξφόρδη, «οι δημιουργοί αυτοί προσελκύουν ακροατήρια που τα παραδοσιακά μέσα δυσκολεύονται να προσεγγίσουν. Ορισμένες από τις δημοφιλέστερες προσωπικότητες δίνουν έμφαση στους νέους άνδρες, τα δεξιά ακροατήρια και όσους έχουν χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στα παραδοσιακά μέσα, τα οποία θεωρούν προκατειλημμένα ή μέρος μιας φιλελεύθερης ελίτ».

Παρά την απήχησή τους, πάντως, οι διαδικτυακές προσωπικότητες και οι influencer θεωρούνται από το κοινό η μεγαλύτερη πηγή παραπληροφόρησης, μαζί με τους πολιτικούς.

Περισσότερο από το 70% των Αμερικανών δηλώνει ότι ανησυχεί για την ικανότητά του να διακρίνει την αλήθεια από το ψέμα στις ειδήσεις, ποσοστό που παραμένει στα περυσινά επίπεδα. Στο σύνολο των χωρών που εξετάστηκαν ο μέσος όρος περιορίζεται στο 58%.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια άλλη πηγή ενημέρωσης σε ανοδική πορεία, ειδικά μεταξύ των νέων. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 15% των συμμετεχόντων κάτω των 25 ετών δήλωσε ότι ενημερώνεται από chatbot και άλλες υπηρεσίες AI, έναντι 7% στο σύνολο των ερωτηθέντων.

Το ChatGPT είναι η δημοφιλέστερη υπηρεσία ΑΙ για ενημέρωση, με το Gemini της Google και το Meta AI να ακολουθούν.

Το κείμενο παραμένει το μέσο που προτιμούν οι περισσότεροι για τη ενημέρωσή τους στο σύνολο των χωρών που εξετάστηκαν, αν και ένας στους τρεις προτιμά να βλέπει τις ειδήσεις σε βίντεο και το 15% προτιμά να τις ακούει.

Το X, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του Έλον Μασκ, αναδεικνύεται σε δημοφιλή πηγή ενημέρωσης στις ΗΠΑ, ειδικά μεταξύ των νέων ανδρών και των συντηρητικών ψηφοφόρων. Το ποσοστό των Αμερικανών που το χρησιμοποιούν για ενημέρωση αυξήθηκε σε σχέση με πέρυσι κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες στο 23%.

Στο σύνολο των χωρών που εξετάστηκαν, το επίπεδο εμπιστοσύνης παραμένει σταθερό στο 40% εδώ και τρία χρόνια.

Πηγή: in.gr

Σχετικά άρθρα