Μεγάλη συζήτηση γίνεται τις τελευταίες ημέρες για τη δημιουργία των Ωνάσειων Σχολείων, ένα εκ των οποίων θα στεγαστεί στο Πέραμα. Υπάρχει έντονη ανησυχία μήπως το νέο κύμα των εισερχόμενων «καλύτερων» μαθητών στερήσουν στους Περαματιώτες ενδιαφερόμενους τη δημόσια μάθηση και κυρίως αν η απόφαση αυτή θα φέρει «βιομηχανία» φροντιστηρίων για την εισαγωγή στο Ωνάσειο Σχολείο ή θα δημιουργήσει σχολεία δύο ταχυτήτων.
Προς αυτό είναι ενδιαφέρουσες οι θέσεις που παίρνουν ο ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά αλλά και ο Δήμαρχος της πόλης, Γιάννης Λαγουδάκος. Να σημειωθεί ότι η Κυβέρνηση πέρασε τροπολογία κατά την οποία εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ’ ελάχιστο από 40% έως 60%. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου.
H ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ ΠΕΙΡΑΙΑ
«Πίσω από την βιτρίνα των Ωνάσειων σχολείων παραχωρείται η δημόσια εκπαίδευση σε ιδιώτες και αποκλείονται οι μαθητές από τα σχολεία των περιοχών τους», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Πειραιά.
Ειδικότερα:
Η κυβέρνηση έπειτα από την ψήφιση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, επιλέγει να προωθήσει την πολιτική των «Ωνάσειων Σχολείων» με την εισαγωγή ιδιωτών στη δημόσια εκπαίδευση. Ειδικότερα, 22 Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας τίθενται υπό τον έλεγχο του Ωνάσειου Ιδρύματος, με τους μαθητές να εισάγονται μέσω εξετάσεων και τους εκπαιδευτικούς να επιλέγονται μέσω ειδικών διαδικασιών.
Αναπόφευκτα, η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει τους γονείς και τους μαθητές από το Δημοτικό σε μία βιομηχανία φροντιστηρίων για την εισαγωγή στο Ωνάσειο Σχολείο και θα δημιουργήσει σχολεία δύο ταχυτήτων. Από τη μία πλευρά, θα υπάρχουν σχολεία χωρίς την υλικοτεχνική υποδομή που απαιτείται και θα λειτουργούν σε συνθήκες υποχρηματοδότησης, ενώ, από την άλλη πλευρά, θα διαχειρίζονται οι ιδιώτες κτίρια -με βάση τα δικά τους κριτήρια- που κατασκευάστηκαν με χρήματα των πολιτών.
Ακόμα μία φορά θέτουν σε εφαρμογή εκπαιδευτικά σχέδια βασισμένα στην άποψη πως δεν αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων.
Στο Πέραμα το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς ο δήμος διαθέτει μόλις τρία Γυμνάσια και δύο Γενικά Λύκεια, τα οποία οριακά αυτή τη στιγμή εξυπηρετούν τους μαθητές της πόλης. Εάν αυτός ο σχεδιασμός υλοποιηθεί τότε θα οδηγηθούμε στον αποκλεισμό των μαθητών από το σχολείο της περιοχής τους και στην αναγκαστική μετακίνησή τους σε άλλες πόλεις.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Πέραμα δεν διαθέτει συγκοινωνιακό δίκτυο που να επαρκεί για τις ανάγκες των πολιτών, η πόλη δεν συνδέεται με γραμμή μετρό ή τραμ και διαθέτει έναν μόνο δρόμο εισόδου και εξόδου, με αποτέλεσμα την τεράστια ταλαιπωρία των κατοίκων στις μετακινήσεις τους.
Όλοι αντιλαμβάνονται πόσο άδικο θα είναι για τους μαθητές της περιοχής η έξωση από την ίδια τους την πόλη, τη στιγμή που «καλωσορίζονται» οι ιδιώτες διαχειριστές της δημόσιας περιουσίας. Παράλληλα, δεν έχει δοθεί καμία απάντηση για τη λειτουργία του Εσπερινού Γυμνασίου και Λυκείου που συστεγάζονται στο ίδιο σχολικό συγκρότημα.
Η Νέα Δημοκρατία από την πρώτη ημέρα της διακυβέρνησης της έχει προχωρήσει σε ενέργειες απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Δεν δίστασαν να καταργήσουν το νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για μείωση των μαθητών ανά τμήμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, να μειώσουν την χρηματοδότηση και τα τμήματα ένταξης σε σχέση με τις ανάγκες και να θεσπίσουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής για τις πανεπιστημιακές σχολές αποκλείοντας χιλιάδες μαθητές από το δημόσιο πανεπιστήμιο. Πριν καλά καλά χτυπήσει το κουδούνι αυτή τη σχολική χρονιά, αποφάσισαν και διέταξαν τις απαράδεκτες και αντιπαιδαγωγικές συγχωνεύσεις τμημάτων.
Πίσω από την βιτρίνα των «Ωνάσειων σχολείων» κρύβεται η πρόθεσή τους να υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση, δημιουργώντας σχολεία πολλών ταχυτήτων με εκπαιδευτικούς και μαθητές πολλών κατηγοριών, καταργώντας στην πράξη την ισότητα εκπαιδευτικών ευκαιριών.
Απαιτούμε να μην καταργηθεί κανένα σχολείο και να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.
Ο αγώνας για μια Δημόσια, Δωρεάν και Ποιοτικά Αναβαθμισμένη Εκπαίδευση, είναι μία μάχη που μας αφορά όλους και όλες.
Το υπόμνημα του Δημάρχου Περάματος, Γιάννη Λαγουδάκου
«Όταν ο δήμαρχος που τώρα σας γράφει πριν λίγους μήνες στηλίτευε την ηγεσία του Υπ. Παιδείας για καθυστερήσεις, διεκδικώντας τα σχολικά γεύματα, σχεδόν ταυτιζόμενος με τις θέσεις του ΠΑΜΕ, πώς μπορεί τώρα να είναι αντίθετος στην είδηση να υποδεχτούμε την κοινωνική και οικονομική πρόκληση της ενσωμάτωσης 160 εκατομμυρίων στην ευάλωτη πόλη της ναυτοσύνης στο Πέραμα;
Σας ομιλεί δήμαρχος που μόλις λίγα χρόνια πριν, πολέμησε με μανία τη δημιουργία του Πρότυπου ΕΠΑΛ Περάματος ως επικεφαλής της αντιπολίτευσης, από την αγωνία μου να μην χάσουν οι εκπαιδευτικοί τις οργανικές θέσεις και να μην μεταναστεύσουν οι μέχρι τότε μαθητές του παλιού τύπου ΕΠΑΛ. Υπήρξε έντονη ανησυχία από την μεριά μου μήπως από το νέο κύμα των εισερχόμενων «καλύτερων» μαθητών στερήσουν στους Περαματιώτες ενδιαφερόμενους τη δημόσια μάθηση.
Τελικά παρά τις δικές μου ανησυχίες και τις εμμονές της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής Περάματος, ότι η ευκαιρία ενός πρώτυπου ΕΠΑΛ από την πρώην Υπουργό παιδείας κυρίας Κεραμέως θα προκαλέσει παρενέργειες για το Πέραμα -ενώ υποστήριζαν ότι θα βελτίωνε θεαματικά την ποιότητα μάθησης σε ένα ΕΠΑΛ (που μέχρι τότε εξασφάλιζε μόνο παράταση στρατιωτικής θητείας)- τελικά διαψευστήκαμε εμείς και επιβεβαιώθηκε εκ του αποτελέσματος η κυρία Κεραμέως και οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε.
Σήμερα λοιπόν τα αγκάθια που πρέπει να αντιμετωπίσουμε προκειμένου το τριαντάφυλλο που μας προσφέρει η κύρωση της σύμβασης να είναι χωρίς παρενέργειες είναι τα εξής:
1) Η κατοχύρωση των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών που τόσα έχουν προσφέρει στην εκπαίδευση των παιδιών στην πόλη μας.
2) Η κατοχύρωση τάξεων ΖΕΠ στην πόλη μας (Ζώνης Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας). Η υποδοχή των προσφύγων στο Πέραμα έγινε με κυβερνητικές και όχι δημοτικές επιλογές . Η πόλη της ναυτοσύνης προσπαθεί (καθώς γνωρίζει τι σημαίνει προσφυγιά) να απορροφήσει και όχι να «απομονώσει» μαθητές που δεν έχουν την απαιτούμενη γνώση της ελληνικής γλώσσας.
3) Η μοριοδότηση της εντοπιότητας των υποψηφίων για την πρώτη τάξη μαθητών από το Πέραμα. Η γεωγραφική απομόνωση του δυτικότερου χερσαίου σημείου της Αθήνας που στερείται ακόμα και την ύπαρξη γραμμής μετρό, μετατρέπει σε ολόκληρο ταξίδι την καθημερινή μετάβαση μαθητών και εργαζομένων εκτός περάματος και αυτό πολλαπλασιάζεται κατά την επιστροφή τους στο μεσημέρι σε μεγαλύτερο μάλιστα βαθμό.
Στην προσπάθεια λοιπόν των μαθητών από άλλες περιοχές να διαγωνιστούν για την εισαγωγή στην πρώτη τάξη, θα στερήσουν σε παιδιά της πόλης μας που το επιθυμούν, κατοίκων και δημοτών τη μάθηση στο Πέραμα. Τίθενται λοιπόν τα ερωτήματα τα οποία προκύπτουν και πρέπει με την κύρωση να λυθούν για να ανακουφίσουν τις ανησυχίες μας αλλά και τις αντιδράσεις της σχολικής κοινότητας:
Α) Όσα παιδιά δεν πετύχουν ή δεν λάβουν μέρος στις εξετάσεις θα παραμείνουν στο Πέραμα;
Θα απορροφήσουνε τα υπόλοιπα δύο μόνο γυμνάσια της πόλης μας, περιοχή Μπλαζάκη το δεύτερο και περιοχή Ν. Ικονίου το τρίτο και πώς θα μετακινούνται προς αυτά τα συγκροτήματα;
Β) Το νυχτερινό γυμνάσιο και το νυχτερινό λύκειο το οποίο στεγάζεται σε αυτόνομες Αίθουσες, ανεξάρτητες και άλλες ώρες στο ίδιο σχολικό συγκρότημα, θα παραμείνει στο χώρο; Διότι η αλματώδης βελτίωση της εκπαιδευτικής δράσης που θα εξασφαλίζουν τα Ωνάσεια σχολεία σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε να εξαφανίσουν την ύπαρξη και σημαντική δράση του νυχτερινού γυμνασίου και νυχτερινού λυκείου του συγκροτήματος που στεγάζει στην πόλη την ανάγκη εργαζόμενων μαθητών ή μαθητών χαμηλής βαθμολογίας και που σίγουρα μελλοντικά θα απορροφήσει αρκετούς ακόμη μαθητές από την παρενέργεια πιθανών αποκλεισμών.
Εφόσον λυθούν τέτοια αυτονόητα διαφαινόμενα προβλήματα -πριν την έναρξη λειτουργίας των Ωνάσειων σχολείων- τότε τόσο ο Δήμαρχος Περάματος που σας ομιλεί και που είναι απόφοιτος συνδικαλιστής της Μ.Α.ΚΙ του δημόσιου γυμνασίου και λυκείου Περάματος το 1990 και μάλιστα αριστούχος χωρίς φροντιστήριο, όσο και το Δημοτικό Συμβούλιο, θα μπορέσουμε τον αρχικό ενθουσιασμό μας στο άκουσμα της μαθησιακής αναβάθμισης να τον απαλλάξουμε από τους φόβους και τις ανησυχίες που μας προκαλούν οι φήμες και οι πληροφορίες που αποπροσανατολίζουν τον στόχο των μαθητών και των Δημοτικών Αρχών κάθε πόλης, που είναι η βελτίωση και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μας».