Αρχική σελίδα Top News Διαχείριση απορριμμάτων: Ξεσηκωμός Δημάρχων για τα τέλη ταφής που «γονατίζουν» προϋπολογισμούς Δήμων για το 2025 και θα επιβαρύνουν έμμεσα τους πολίτες

Διαχείριση απορριμμάτων: Ξεσηκωμός Δημάρχων για τα τέλη ταφής που «γονατίζουν» προϋπολογισμούς Δήμων για το 2025 και θα επιβαρύνουν έμμεσα τους πολίτες

Ο «πόλεμος» ανακοινώσεων και η απάντηση του ΕΔΣΝΑ

από Giannis

Σε οικονομικό «στραγγαλισμό» των δήμων της Αττικής, οδηγούν οι μεγάλες αυξήσεις της Περιβαλλοντικής εισφοράς (τέλους ταφής) για το 2025.

Το στίγμα των πολύ μεγάλων αυξήσεων που θα επιβαρύνουν τα ταμεία των δήμων της Αττικής για το 2025, έδωσε ο ΕΔΣΝΑ με την κατάθεση του προϋπολογισμού του. Η συγκεκριμένη εξέλιξη ήδη έχει προκαλέσει τις σφοδρές αντιδράσεις δημάρχων, με πρώτο μάλιστα το δήμαρχο Αθηναίων Χ. Δούκα, ο οποίος απέστειλε μάλιστα και επιστολή  προς τους Προέδρους της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔΑ.

Την ίδια στιγμή η Περιφερειακή Παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση» κατέθεσε σχετική ερώτηση για το θέμα ώστε να ζητηθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο, κάνοντας λόγο για «απαράδεκτη απόφαση που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τους προϋπολογισμούς των δήμων με εκατομμύρια ευρώ».

Δούκας: «Οικονομική Ασφυξία των ΟΤΑ» 

Ειδικότερα, ο κ. Δούκας στην επιστολή του, σημειώνει ότι ο Δήμος Αθηναίων θα κληθεί να καταβάλει το 2025 επιπλέον δώδεκα (12) εκατομμύρια ευρώ για το τέλος ταφής, ποσό που αντιστοιχεί σε 50% αύξηση σε σχέση με τα ισχύοντα το 2024, με το ποσό που καλείται να πληρώσει τελικά ο μεγαλύτερο δήμος της χώρας να αγγίζει τα 36 εκατ. ευρώ! Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή του Χ. Δούκα: «Οικονομική Ασφυξία των ΟΤΑ με απόφαση της Περιφέρειας Αττικής». Αξιότιμοι Πρόεδροι, στις 27/12/2024 η εκτελεστική επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) έλαβε μια πρωτοφανή και σκανδαλώδη απόφαση, η οποία με βεβαιότητα θα οδηγήσει στην οικονομική εξόντωση τους ΟΤΑ, καθώς αυξάνει υπερβολικά τα ποσά που πρέπει να καταβληθούν για τα τέλη ταφής και εισφορές υπέρ του ΕΔΣΝΑ εντός του 2025. Η απόφαση αυτή μάλιστα φέρει το χαρακτηρισμό της κατεπείγουσας, επιφέροντας επαχθή τετελεσμένα στους Δήμους, ενώ δεν υπήρξε καμία διαδικασία διαβούλευσης και ενώ έχουν ήδη καταρτισθεί και εγκριθεί από τα Δημοτικά Συμβούλια οι δημοτικοί προϋπολογισμοί του έτους 2025. Η εξέλιξη αυτή προκαλεί απόλυτη οικονομική ασφυξία στους ΟΤΑ της Αττικής, οι οποίοι έχουν ήδη τεράστια χρηματοδοτική δυσχέρεια λόγω της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, ο Δήμος Αθηναίων θα κληθεί να καταβάλει το 2025 επιπλέον δώδεκα (12) εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 50% αύξηση σε σχέση με τα ισχύοντα το 2024. Ανάλογη προφανώς είναι και η επιβάρυνση και των δήμων της υπόλοιπης Περιφέρειας. Η ευθύνη για την απόφαση βαρύνει καταρχάς την Περιφέρεια, σύμβουλοι της οποίας μετέχουν στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΔΣΝΑ και ένας εξ αυτών φέρει την ιδιότητα του Προέδρου της. Ευθύνη φέρει επίσης και ο πρώην Αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων επί Δημαρχίας Μπακογιάννη, κ. Αβραμίδης, ο οποίος πλέον φέρει και την ιδιότητα του αντιπροέδρου της Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ».

Ζητώ την άμεση σύγκλιση σε κοινή συνεδρίαση των αρμοδίων οργάνων της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔΑ, προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις για την αναστολή της εκτέλεσης της απόφασης και την προσφυγή στην δικαιοσύνη».

Δήμαρχοι της Αττικής απαιτούν κατάργηση! 

Την ίδια στιγμή, σφοδρή επίθεση εναντίον του ΕΔΣΝΑ και της κυβέρνησης για τις υπέρογκες αυξήσεις στο «τέλος ταφής» του 2025, εξαπολύουν τρεις δήμαρχοι της Αττικής που έχουν εκλεγεί με τα ψηφοδέλτια της «Λαϊκής Συσπείρωσης» σημειώνοντας ότι θα άμεσες και σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση των δήμων! Συγκεκριμένα οι Σίμος Βαγγέλης, Δήμαρχος Πετρούπολης, Σελέκος Μιχάλης, Δήμαρχος Χαϊδαρίου, Σταμέλος Ηλίας, Δήμαρχος Καισαριανής, σε κοινή ανακοίνωση τους, καταγγέλλουν οικονομική αφαίμαξη των δήμων και ζητούν την κατάργηση του τέλους ταφής, καθώς και την «άμεση σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΔΑ και από την Περιφερειακή Αρχή, η οποία ασκεί τη Διοίκηση στον ΕΔΣΝΑ, να προχωρήσει στην άμεση σύγκληση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΔΣΝΑ.

Απάντηση ΕΔΣΝΑ για «καμία αύξηση» από Περιφέρεια – «Βολές» κατά Δούκα 

Ο Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ Χαράλαμπος Σιάτρας (Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος & Ποιότητας Ζωής) απαντά στην επιστολή του Δημάρχου Αθηναίων  προς την ΚΕΔΕ και την ΠΕΔΑ, με την οποία κατηγορεί την Περιφέρεια Αττικής για “στραγγαλισμό” των ΟΤΑ μέσω της αύξησης των τελών ταφής και των εισφορών από τον ΕΔΣΝΑ και δίνει τη δική του εκδοχή για την κατάσταση:

«Μόνο θλίψη μπορεί να προκαλέσει το περιεχόμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων  προς την ΚΕΔΕ και την ΠΕΔΑ, με την οποία κατηγορεί την Περιφέρεια Αττικής (!) για “στραγγαλισμό” των ΟΤΑ μέσω της – υποτιθέμενης – αύξησης των τελών ταφής και των εισφορών από τον ΕΔΣΝΑ.

Θλίψη και γνήσια απορία, καθώς κανείς δεν μπορεί να καταλάβει το αν η επιστολή αυτή αποτελεί προϊόν βαθύτατης άγνοιας ή εμπαθούς σκοπιμότητας.

Δυστυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται ισχύουν και τα δύο.

Και επειδή εμείς έχουμε μάθει να μιλάμε μόνο τη γλώσσα της αλήθειας, υπεύθυνα και καθαρά, ας δούμε πώς έχουν τα πράγματα στην ορθή τους διάσταση:

Είναι απολύτως αναληθές ότι υπήρξε αύξηση στα τέλη ταφής με πρωτοβουλία του ΕΔΣΝΑ και μάλιστα με τη μορφή του κατεπείγοντος. Το συγκεκριμένο κόστος επιβάλλεται κλιμακωτά και προκύπτει από την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων φαίνεται να αγνοεί ή να παραβλέπει το γεγονός ότι, όχι με απόφαση της Περιφέρειας, αλλά βάσει του Ν. 4819/2021, από την 1η Ιανουαρίου 2022 έχει επιβληθεί τέλος ταφής για τους Δήμους όλης της χώρας.

Το τέλος αυτό, βάσει του ίδιου νόμου, ορίστηκε σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε ευρώ ανά τόνο, έως την τιμή των 35 ευρώ, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2026 ορίζεται σε 45 ευρώ για να φτάσει στα 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, τιμή στην οποία σταθεροποιείται για τα επόμενα έτη.

Τέλος για το οποίο τόσο η ΚΕΔΕ όσο και 165 Δήμοι της χώρας έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη.

Το τέλος ταφής δεν αποτελεί έσοδο του ΕΔΣΝΑ ή της Περιφέρειας, αλλά αποδίδεται εξ ολοκλήρου στον Ε.Ο.ΑΝ. Εν κατακλείδι, ο ΕΔΣΝΑ είναι σύμφωνα με το νόμο ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΣ, υπόχρεος καταβολής του τέλους ταφής, το οποίο οφείλει να υπολογίσει και να εισπράξει από τους Δήμους και εν συνεχεία να αποδώσει στον ΕΟΑΝ σύμφωνα με τον Ν 4819/2021. Και είναι αυτονόητο, ότι η ετήσια τιμή του τόνου αποβλήτων έχει ορισθεί από τον ίδιο τον Νόμο και ΜΟΝΟ!

Σε καμία περίπτωση λοιπόν, δεν αποτελεί ευθύνη της Περιφέρειας, ούτε του ΕΔΣΝΑ η αδυναμία των υπευθύνων του Δήμου Αθηναίων να συμπεριλάβουν στον προϋπολογισμό ένα κόστος που προβλέπεται στον Νόμο και βέβαια  που θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί και στον προϋπολογισμό του Δήμου.

Θα έπρεπε επίσης ο Δήμαρχος Αθηναίων – ή όσοι τον συμβουλεύουν, παρέχοντάς του προφανώς κακές υπηρεσίες – να γνώριζε καλά ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ δεν θα  μπορούσε ποτέ να επιβάλλει την οποιαδήποτε αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική. Για κάτι τέτοιο, είναι απαραίτητη η λήψη απόφασης από το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ – και ανάλογη απόφαση ΠΟΤΕ δεν  δρομολογήθηκε και γι’ αυτό ΔΕΝ υπάρχει!

Ασφαλώς, είναι πρόδηλη η εργαλειοποίηση του όλου θέματος από πλευράς του Δημάρχου, γι αυτό άλλωστε στοχοποιεί και τον Αντιπρόεδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, Δημοτικό Σύμβουλο Αθηναίων, που ανήκει στη μείζονα αντιπολίτευση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό όμως είναι ένα θέμα που αφορά τον ίδιο και όχι την Περιφέρεια ή τον ΕΔΣΝΑ – πολλώ δε μάλλον τους ίδιους τους πολίτες.

Άγνοια ή σκοπιμότητα; Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμαρχος Αθηναίων είναι και πάλι έκθετος. Γιατί η τεκμηριωμένη αλήθεια διαλύει την παραφιλολογία. Και, δυστυχώς,  με φτηνούς εντυπωσιασμούς δεν λύνεται το πρόβλημα της καθαριότητας στην Αθήνα.

Είναι λυπηρό, την ώρα που οι πολίτες απαιτούν από τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης σκληρή, συνεχή και συνεπή δουλειά για να δοθούν οριστικές λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα – όπως αυτό της διαχείρισης απορριμμάτων – ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της καθημερινής ζωής, ο Δήμαρχος Αθηναίων επιλέγει να κρύβεται πίσω από τις ευθύνες του, με επικοινωνιακά τρικ μικροκομματικής έμπνευσης, που παραπέμπουν σε τακτικές του παρελθόντος.

Δεν ξέρουμε αν αυτή η σύγχυση που αποπνέει το κείμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων οφείλεται σε άγνοια βασικών λειτουργιών της αυτοδιοίκησης λόγω απειρίας ή σε σκόπιμη διαστρέβλωση της αλήθειας λόγω επιλογής.

Άλλο είναι η έλλειψη γνώσης και άλλο η παραπληροφόρηση που αγγίζει το όριο της εμπάθειας.

Δυστυχώς, στο θέμα της ανακοίνωσής του Δημάρχου Αθηναίων συνδυάζονται και τα δυο.

Στον ΕΔΣΝΑ γνωρίζουμε τα προβλήματα και δουλεύουμε καθημερινά για να τα λύσουμε. Να επουλώσουμε πληγές του χθες που ταλαιπωρούν τις προσπάθειες ανάκαμψης του σήμερα.

Το πρόβλημα του κόστους των απορριμμάτων θα λυθεί μόνο μέσα από ένα ολιστικό  και οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων.

Ένα σχέδιο που η Περιφερειακή Αρχή, μαζί με τον ΕΔΣΝΑ και τα συναρμόδια Υπουργεία προετοιμάζει και σύντομα θα παρουσιαστεί, δίνοντας οριστικό τέλος σε σκοπιμότητες, καθυστερήσεις, δικαιολογίες και παθογένειες δεκαετιών που δεν επιτρέπουν την οριστική λύση του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων στην Μητροπολιτική Αττική».

Η «αμαρτωλή» ιστορία του τέλους ταφής!

Tο «τέλος ταφής» είχε προβλεφθεί με τον νόμο 4042/2012 και εντάχθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων του 2015. Mετονομάστηκε με νόμο σε «περιβαλλοντική εισφορά» (άρθρο 55 του Ν.4609/3.5.2019) και από 1/1/2020 θεσμοθετήθηκε η καταβολή του προβλέποντας για το 2022, ως έτος εκκίνησης, το «τέλος ταφής» να διαμορφωθεί στα 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων που καταλήγουν στον ΧΥΤΑ Φυλής, με αύξηση 5 ευρώ ετησίως.

Το 2023, το Υπουργείο Εσωτερικών με σχετικές αποφάσεις (ν.5069/23) πλήρωσε το «τέλος ταφής» του 2022 και του α΄ εξαμήνου του 2023, ποσά που τα παρακρατεί από τους κρατικούς πόρους υπέρ δήμων μέσα στο 2024, απομειώνοντας σοβαρά τη χρηματοδότηση των δημοτικών προϋπολογισμών.

Τώρα γίνεται… εκκαθάριση οφειλών και διαχειριστικού κόστους για την περίοδο 2021-2024, και το αυξημένο ποσό, που προκύπτει σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις των προϋπολογισμών των δήμων για το 2024 το κάνει άμεσα απαιτητό από τους δήμους, με βάση την νέα νομοθεσία (ν.5151/24), που προβλέπει ότι: «η ετήσια εισφορά των δήμων, καταβάλλεται σε 12 ισόποσες δόσεις» και «το ποσό της ετήσιας εισφοράς … θα παρακρατείται από την “ΔΕΗ Α.Ε.” ή τον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του οικείου δήμου..». Παράλληλα, βεβαίως, θα παρακρατούνται και οι τρέχουσες οφειλόμενες εισφορές…! Όλη αυτή η κατάσταση επιβαρύνει άμεσα τους προυπολογισμούς των Δήμων και έμμεσα την τσέπη των πολιτών, στο  πλαίσιο της… ανταποδοτικότητας στη διαχείριση των σκουπιδιών της Αττικής, για τα οποία ακόμη αναζητούνται λύσεις!

Σχετικά άρθρα