Μάλιστα, την περίοδο των γιορτών καταγράφεται έξαρση του φαινομένου, λόγω της αύξησης των διαδικτυακών συναλλαγών.
Το τελευταίο διάστημα πολίτες λαμβάνουν sms στα κινητά τους τηλέφωνα, όπως θα δείτε στη φωτογραφία του Newsbomb.gr που ακολουθεί, το οποίο γράφει: «Η κάρτα σας 5351*** είναι σε αναστολή, ξεκλείδωσε». Το μήνυμα συνοδεύεται από ενεργό λινκ, στο οποίο όταν πατήσει ο χρήστης μεταφέρεται στο «περιβάλλον» των χάκερ που προσομοιάζει με το περιβάλλον της ιστοσελίδας της τράπεζας.
Το SMS που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για τις απάτες.
Εκεί οι πολίτες που πέφτουν θύματα της απάτης καταχωρούν τα στοιχεία της κάρτας τους και τους προσωπικούς κωδικούς ασφαλείας για να ξεκλειδώσουν την κάρτα τους που υποτίθεται ότι έχει κλειδώσει. Το αποτέλεσμα είναι να «παραχωρήσουν» στους ψηφιακούς απατεώνες τα στοιχεία τους, με αποτέλεσμα μέρος των καταθέσεών τους να κάνει φτερά. Κατά την επικοινωνία τους με την τράπεζα ενημερώνονται ότι η κάρτα τους δεν είχε κλειδώσει ποτέ και ότι οι διαδικτυακοί απατεώνες τους είχαν στείλει «fake» μήνυμα για να τους ξεγελάσουν.
Αντίστοιχα μηνύματα αποστέλλονται μαζικά και σε e-mails πολιτών.
Την ίδια ώρα, έξαρση παρουσιάζουν οι απάτες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, με τους αρμόδιους αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. να συνιστούν στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις ιντερνετικές συναλλαγές τους την περίοδο των εορτών (καθώς παραδοσιακά καταγράφεται αλματώδης άνοδος).
Ενδεικτικό είναι ότι από την 1η έως την 31η Οκτωβρίου 2021, μόνο για τις απάτες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εξιχνίασε 10 περιπτώσεις και ταυτοποίησε εφτά άτομα, σε βάρος των οποίων σχηματίστηκε δικογραφία.
Στην πρώτη περίπτωση οι δράστες πραγματοποίησαν συναλλαγές σε ηλεκτρονικά καταστήματα με χρήση υποκλαπέντων στοιχείων πιστωτικών/χρεωστικών καρτών, τα οποία απέκτησαν μέσω: επιθέσεων ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing) με χρήση μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (emails), μηνυμάτων κειμένου ( s mishing ), διαφημίσεων που παραπέμπουν σε ιστοσελίδες οι οποίες προσομοιάζουν – έχουν παρόμοια εμφάνιση – με ιστότοπους τραπεζών (ηλεκτρονικές τραπεζικές – ebanking) και υπηρεσιών ηλεκτρονικών πληρωμών, κοινωνικής μηχανικής (Social engineering), όπου οι δράστες, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με τα θύματα, απέσπασαν τα στοιχεία των καρτών τους.
Στη δεύτερη , πολίτες πραγματοποίησαν διαδικτυακές αγορές μέσω ιστοσελίδων Ελλήνων και αλλοδαπών ηλεκτρονικών εμπόρων, καταβάλλοντας το χρηματικό ποσό της συναλλαγής αλλά ουδέποτε έλαβαν τις παραγγελίες τους.
«Οι περισσότεροι χάκερ προτιμούν να πάρουν λίγα χρήματα από πολλούς, παρά πολλά από λίγους. Ούτως ή άλλως με λίγα χρήματα από πολλούς και πάλι συγκεντρώνουν τεράστια ποσά. Προτιμούν αυτή τη στρατηγική για να περνούν κάτω από τα ραντάρ των Αρχών. Ποιος πολίτες που θα δει να χάνεται από το λογαριασμό του ένα ευρώ ή πενήντα λεπτά θα κινηθεί νομικά; Το πιθανότερο είναι ούτε καν να το καταλάβει. Οι χάκερ που δρουν με τον τρόπο αυτό έχουν παγκόσμια εμβέλεια και δύσκολα εντοπίζονται. Ακόμα και εάν εντοπιστούν όμως θα είναι δύσκολο να αποδειχτεί το εύρος της δράσης τους, με αποτέλεσμα να καταδικαστούν με ήσσονος σημασίας ποινές σε σχέση με τα χρήματα που έχουν αποκομίσει», εξηγεί αστυνομική πηγή.