Η ενίσχυση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού αποτυπώνεται και σε ένα άλλο κρίσιμο μέγεθος: την κρουαζιέρα.
Στην περίπτωση του μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας, του Πειραιά, η κρουαζιέρα επιδεικνύει την τελευταία διετία μία αξιοσημείωτη δυναμική και, όπως όλα δείχνουν, φέτος θα επιτευχθεί νέο ρεκόρ.
Αναλυτικά στοιχεία υπάρχουν για το πρώτο εξάμηνο του έτους, στο οποίο οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 288, έναντι 272 το ίδιο διάστημα του 2023, σημειώνοντας αύξηση 5,9%.
Ο συνολικός αριθμός επιβατών σημείωσε αύξηση 11,2% (549.442 επιβάτες) σε σύγκριση με το 2023 (494.164 επιβάτες).
Ειδικότερα, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, σημειώθηκε αύξηση 15,8% (315.061 επιβάτες έναντι 272.148 επιβατών) στους επιβάτες από-επιβίβασης (homeport) και 5,6% (234.381 επιβάτες έναντι 222.016 επιβάτες) στους διερχόμενους επιβάτες (transit).
Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, η κρουαζιέρα απέφερε έσοδα 10,04 εκατ. και καθαρά κέρδη 4,1 εκατ. (πρώτο εξάμηνο του έτους).
Το 2023 και στο σύνολο του έτους, ο κλάδος της κρουαζιέρας σημείωσε σημαντική άνοδο, τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων, όσο και επιβατικής κίνησης.
Η συνολική διακίνηση επιβατών το 2023 ανήλθε σε 1.484.788 έναντι 880.416 το 2022, καταγράφοντας αύξηση 68,6%.
Αυξημένοι κατά 12,3% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων, με 760 κατάπλους έναντι 677 το προηγούμενο έτος. Οι αφίξεις επιβατών από-επιβίβασης (homeporting) κατέγραψαν αύξηση κατά 110,4% σε σχέση με το 2022 (από 378.899 σε 797.234).
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΛΠ, η αύξηση, ειδικά στους επιβάτες από-επιβίβασης, δημιουργεί αυξημένες ανάγκες χώρων και υποδομών και επιβεβαιώνει την ανάγκη επέκτασης των υποδομών, ώστε να εξυπηρετηθεί η ζήτηση προς όφελος κυρίως των νησιωτικών προορισμών και οικονομιών.
Μεσοπρόθεσμα, εάν o Πειραιάς δεν επεκτείνει τις εγκαταστάσεις, η θετική τάση ενδέχεται να είναι δύσκολο να συνεχιστεί.
Σύμφωνα με τα όσα σημείωσε, μιλώντας στο πλαίσιο του ITC 2024 – 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ο Παναγιώτης Τσώνης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ, ο Οργανισμός έχει θέσει ως στόχο όλες οι υποχρεωτικές επενδύσεις να ολοκληρωθούν στο τέλος της πρώτης επενδυτικής περιόδου.
Μάλιστα, ο ίδιος αποκάλυψε ότι δόθηκε το «πράσινο φως» από το EU Funding και την Περιφέρεια Αττικής για να συνεχιστεί και να τεθεί σε επανέναρξη το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμένα.
Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 136,2 εκατ., επιδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό δύο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων άνω των 300 μέτρων, δίνοντας περαιτέρω ώθηση στην ενίσχυση της κρουαζιέρας.
Αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί το 25% με 30% του έργου, έχοντας απορροφήσει 40,8 εκατ. έως τα τέλη του 2023.
«Το σημαντικό είναι ότι αυξήθηκε για τον Πειραιά γύρω στο 40% το homeporting. Φανταστείτε ότι μόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, εξυπηρετήσαμε 600 -700.000 επιβάτες. Αυτή η μεγάλη αύξηση είναι σημαντική, όχι μόνο για τον Πειραιά, αλλά για ολόκληρη την Ελλάδα.
Έχουμε πολύ καλή συνεργασία με το Υπουργείο, προκείμενου να παρουσιάζουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για τον επιβάτη μετά την άφιξη του, χωρίς να δημιουργούμε κυκλοφοριακά προβλήματα στον Πειραιά και τους όμορους δήμους.
Εφαρμόσαμε ήδη φέτος ένα σχέδιο με σημαντικά αποτελέσματα για τον Πειραιά, και επεξεργαζόμαστε και άλλα», ανέφερε ο κ. Τσώνης.