Η Νομική Επιτροπή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) έχει επισημάνει τους κινδύνους και τις συνέπειες των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο στις ανοικτές θάλασσες και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την απόκρυψη των ταυτοτήτων των πλοίων.
Κατά την 110η σύνοδό της στο Λονδίνο, η επιτροπή ενημερώθηκε ότι ένας στόλος μεταξύ 300 και 600 δεξαμενόπλοιων, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που δεν επιθεωρήθηκαν πρόσφατα, με υποβαθμισμένη συντήρηση, ασαφή ιδιοκτησία και σοβαρή έλλειψη ασφάλισης, λειτουργούσε επί του παρόντος ως «σκοτεινός στόλος» ή «σκιώδης στόλος» για την παράκαμψη των κυρώσεων και του υψηλού κόστους ασφάλισης.
Όπως διαπιστώθηκε υπήρξε μεγάλη αύξηση στη χρήση «σκοτεινών στόλων» από την εισαγωγή του ανώτατου ορίου τιμής πετρελαίου της G7 για το αργό πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα της Ρωσίας, καθώς η Ρωσία φέρεται να χρησιμοποιεί αυτά τα πλοία για να αποφύγει τις κυρώσεις.
Ορισμένα από αυτά τα πλοία λειτουργούσαν προηγουμένως σε δρομολόγια πετρελαιοφόρων του Ιράν ή της Βενεζουέλας, αλλά τώρα έχουν στραφεί σε ρωσικά φορτία, σύμφωνα με την S&P Global. Η χρήση τέτοιων σκιωδών στόλων αυξάνει τον κίνδυνο πετρελαιοκηλίδων ή συγκρούσεων και έχει επίσης ως αποτέλεσμα οι συμμετέχοντες πλοιοκτήτες να αποφεύγουν την ευθύνη τους βάσει σχετικών συνθηκών, θέτοντας αυξημένο κίνδυνο στα παράκτια κράτη, ανέφεραν τα μέλη της επιτροπής του ΙΜΟ.
Η Επιτροπή σημείωσε ότι οι πρακτικές αυτές υπονομεύουν το πνεύμα της ρύθμισης των δραστηριοτήτων των δεξαμενόπλοιων από πλοίο σε πλοίο, όπως ορίζεται στη Διεθνή Σύμβαση του ΙΜΟ για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία (MARPOL). Μετά από συζητήσεις, εξήχθη το συμπέρασμα ότι οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο στην ανοικτή θάλασσα ήταν δραστηριότητες υψηλού κινδύνου που υπονόμευαν το διεθνές καθεστώς όσον αφορά την ασφάλεια στη θάλασσα, την προστασία του περιβάλλοντος και την ευθύνη και αποζημίωση.
Για την καταπολέμηση αυτών των πρακτικών, συνιστάται στα κράτη σημαίας να εφαρμόζουν μέτρα που διασφαλίζουν ότι τα δεξαμενόπλοια τηρούν τις απαγορεύσεις ή τους κανονισμούς των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο και τα κράτη λιμένα επιβάλλουν συμβάσεις ασφάλειας και ευθύνης σε αυτά τα πλοία. Ως εκ τούτου, κρίθηκε πως είναι επιτακτική ανάγκη ο ΙΜΟ να αναλάβει επείγουσα δράση για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων και την πρόληψη παράνομων πρακτικών που συνδέονται με δόλια νηολόγηση και νηολόγια πλοίων.
*ΠΗΓΗ: theseanation.gr