Εφημερίδα Κοινωνική

Κάθε λιμάνι και καημός… Το παρασκήνιο της πώλησης του ΟΛΠ και τα νέα deals στον Πειραιά

 Breaking News

Κάθε λιμάνι και καημός… Το παρασκήνιο της πώλησης του ΟΛΠ και τα νέα deals στον Πειραιά
18 Απριλίου 2014

Λέει ο σοφός λαός μας: Όταν ο Θεός ήθελε να καταστρέψει τον μέρμηγκα του έδωσε φτερά! Η κυβέρνηση, αυτή την περίοδο, «χρυσώνει» το προεκλογικό χάπι ανακοινώνοντας από τη μία το… περίφημο κοινωνικό μέρισμα που… στο φτωχό μας το μυαλό, δεν συνιστά «πολιτική επιτυχία» αλλά «κοινωνική θυσία» και από την άλλη, «ποζάρει» περήφανη πίσω από συμφωνίες επενδύσεων όπως αυτή που ανακοινώθηκε στο λιμάνι του Πειραιά μεταξύ της κινεζικής ZTE και της θυγατρικής της COSCO. Και αν στην πρώτη περίπτωση τα «κουκιά»… ή μάλλον τα ευρώ… είναι μετρημένα, στην άλλη, αυτή του Πειραιά, οι όποιες “συμφωνίες” ακροβατούν μεταξύ οράματος και ξεπουλήματος διότι προχωρούν υπό το βάρος αγοροπωλησίας του λιμανιού του Πειραιά ή αλλιώς… (σ.σ. για όσους γνωρίζουν “καλά” τα τεκταινόμενα στην περιοχή), στην πώληση του «χρυσωρυχείου» του ΟΛΠ με πρόβλεψη για 14,4 εκατ. κέρδη εντός του 2014.

Καθώς λοιπόν σβήνουν τα φώτα της σκηνής και τα «χρυσά» στυλό μπαίνουν στη θέση τους… ήρθε η στιγμή να αναρωτηθούμε ποιον πραγ­ματικά συμφέρει ένα ιδιωτικό λιμάνι με «κρατικές άγκυρες»… Κάπως έτσι ερμηνεύει ο κοινός νους αυτό το… 67% που όρισε το ΤΑΙΠΕΔ ως ποσοστό πώλησης. Γιατί, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙ­ΠΕΔ, η σύμβαση προβλέπει ότι ο επενδυτής θα αναλάβει να αναπτύξει όλες τις δραστη­ριότητες του λιμανιού (δηλαδή προβλήτες, car terminal, κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα, ναυπηγο­επισκευαστική) αλλά… οι υποδομές θα παραμείνουν στο Δημόσιο… «Έξυπνο» πακέτο! Στα 5 τα 3 κερδίζουν και… η ιστορία επαναλαμβάνεται. Αυτή τη φορά, με ελάχιστες φωνές διαμαρτυρίας, λιγότερο συνδικαλιστικό αίμα (οι εργασιακές συμβάσεις ακούγεται πως δεν θα αλλάξουν) και περισσότερο θεωρητικό προβληματισμό. Διότι κανείς σήμερα δεν μπορεί να παραγνωρίσει την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας του Πειραιά, με την έλευση της COSCO και την ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα.

Αποδείχτηκε στην πράξη -όπως και στην περίπτωση του Ελ. Βενιζέλος – ότι «ο Έλληνας δεν ήθελε να διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα προς όφελος της χώρας και της οικονομίας». Αναμφισβήτητα, η συμβολή της COSCO, πέρα από τα οικονομικά μεγέθη, άλλαξε και κάποιες «παγωμένες» νοοτροπίες. Όχι όλες… Κάποιες παρέμειναν ίδιες! Για παράδειγμα, εδώ στην Ελλάδα λέμε ότι “ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει”. Αυτό έχει βρει πλήρη πολιτική εφαρμογή στην περίπτωση του προέδρου και Δ/ντα συμβούλου του ΟΛΠ, Γιώργου Ανωμερίτη, που εδώ και πάρα πολλά χρόνια παραμένει αμετακίνητος στη θέση του (για κάποιους ίσως και σωστά). Επιπλέον, Το 2% του τζίρου του ΟΛΠ σήμερα πηγαίνει στα κρατικά ταμεία. Δήμοι στους οποίους δραστηριοποιείται ο ΟΛΠ όπως ο Πειραιάς, το Κερατσίνι και η Δραπετσώνα, αξιώνουν ανταποδοτικά και λιμενικές εγκαταστάσεις με κάποιους δημάρχους μάλιστα, να μετέχουν ex officio στο δ.σ. της εταιρίας… αλλά εισπράττουν όσα εισπράττει και ο Δήμος Καρδίτσας (με ελάχιστες εξαιρέσεις)…!

Και το ερώτημα είναι το εξής για τους «μνηστήρες» του λιμανιού (Κινέζους, Ρώσους, Νορβηγούς κ.α.): Τι μέλλει γενέσθαι με όλα αυτά που βρίσκονται στο παρασκήνιο του μεγάλου αυτού deal; Μέχρι που δύναται να βάλει το χέρι του ένας «μνηστήρας»; Και κυρίως τι θα συμβεί με τα προωθούμενα έργα αναπλάσεων, μουσείων, εκθεσιακών χώρων κ.λπ., σε έκταση 180 στρεμμάτων, ύψους άνω των 40 εκατομμυρίων ευρώ, που προωθεί η ΟΛΠ ΑΕ, αξιοποιώντας πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα; Τί θα γίνει με τη ναυπηοεπισκευαστική και τις εταιρίες «φαντάσματα» που χρωστούν εκατομμύρια ευρώ στα κρατικά Ταμεία και έχουν αφήσει χιλιάδες ανθρώπους στο δρόμο; Πολλά τα «ανοιχτά θέματα» Αντώνη… και το Κινέζικο όνειρο μπορεί να γίνει εύκολα… εφιάλτης! Το σημαντικό είναι να βγει η χώρα μας «πολύπλευρα» κερδισμένη από τις διαδικασίες και να μην μείνουμε στη χαρά των χρημάτων που θα μπουν στα κρατικά Ταμεία…

Ίσως πρέπει να σκεφτούμε καλύτερα τη «μέση λύση», αυτή δηλαδή που τελευταία ακούστηκε σε διάφορες ημερίδες: ΝΑΙ στην παραχώρηση λιμενικών δραστηριοτήτων αλλά… «σε πολλούς διαχειριστές και πολλούς χρήστες», αντί της πώλησης της πλειοψηφίας μετοχών σε έναν ιδιοκτήτη. Γεγονός είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει βάλει πολύ ψηλά τον πήχη και θέτει ως στόχο έσοδα 3,56 δις από τις αποκρατικοποιήσεις (λένε ότι πλέον έχει διαμορφωθεί στα 2,8 δις). Βγάλτε κομπιουτεράκι: 650 εκ. από την ΕΛΠΕ και άλλα τόσα από το «πακέτο» ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Δεν βγαίνουν τα νούμερα! Άρα, το συμπέρασμά μας είναι ότι όλο το «παιχνίδι» θα γίνει στο Ελληνικό και στα προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Αλλιώς ετοιμαστείτε για νέο πακέτο «πλεονασματικών» φόρων…

Και επειδή εμείς ζούμε μέσα στις τοπικές κοινωνίες και όχι σε ένα «οικονομικό» μπουντρούμι, θέλουμε να τονίσουμε το εξής: Ένα λιμάνι, που αναπτύσσεται σε βάρος των πόλεων δεν μπορεί να είναι παραγωγικό για το κοινωνικό σύνολο. Οι τοπικοί φορείς, τα επιμελητήρια, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από το λιμάνι αποτελούν μια ενιαία παραγωγική – οικονομική ενότητα και έτσι οφείλουν να λογίζονται…

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ