Εφημερίδα Κοινωνική

Εφοπλισμός ή αφοπλισμός;

Εφοπλισμός ή αφοπλισμός;
18 Απριλίου 2014

Η ελληνική κρίση …γέννησε εφοπλιστές «Κροίσους» αλλά δυστυχώς… τα πλοία τους διαθέτουν προπέλες! Η παραπάνω φράση αποδίδει πλήρως τα τεκταινόμενα στο χώρο του σύγχρονου ελληνικού εφοπλισμού. Σε μια κρίσιμη και δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία για την Ελλάδα, οι πολίτες περιμένουν από το σύνολο του εφοπλιστικού κόσμου να συμμετάσχει στη διαδικασία συνεισφοράς.
Δεν μιλάμε για έρανο, ούτε για ελεημοσύνη …αλλά για προσφορά! Στα χρόνια της «θύελλας», οι εφοπλιστές κατάφεραν εκτός από το να ισχυροποιήσουν τον στόλο τους, να τον εκμεταλλευτούν και… διαπραγματευτικά, απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση! Η ελληνική ναυτιλία που κάποτε υμνήθηκε για την προσφορά της στο ιστορικό και οικονομικό γίγνεσθαι, σήμερα επιδίδεται σε ένα «μπραντιφέρ» με την κοινωνία. Έχει μεταλλαχθεί σε ένα κλειστό λόμπι και μια απλησίαστη… «ελίτ» που χρησιμοποιεί την δύναμή της όχι μόνο για να εδραιωθεί στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη αλλά για να αμυνθεί στις εγχώριες πολιτικές ταλαντεύσεις.
Το μεγαλύτερο «ατού» της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι η δύναμη του στόλου της. 3.428 πλοία (στοιχεία 2013) και επενδύσεις – ρεκόρ. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε διάστημα μόλις… 5 ημερών, τον προηγούμενο μήνα, άλλαξαν χέρια 726 εκ. δολάρια. Η εφοπλιστική «ελίτ» της χώρας μας απέκτησε 21 νεότευκτα πλοία, 10 πλοία από «δεύτερο χέρι» και έκανε (στην Κίνα) 4 παραγγελίες νέων δεξαμενόπλοιων. Η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου υπολογίζεται σήμερα στα 101 δισ. δολάρια. Τα μεγέθη όπως καταλαβαίνετε, είναι τεράστια και απλησίαστα για τον κοινό νου… Όμως…έχει αναρωτηθεί κανείς πόσο βοηθάει τη χώρα μας αυτό το «ζεστό χρήμα» και κυρίως, πόσο “αντανακλά” στις τσέπες του καθημερινού Έλληνα πολίτη;

Η απάντηση έρχεται από την «πρακτική Οικονομία»…

-6,1% του ΑΕΠ της Ελλάδας το 2009 προήλθε άμεσα ή έμμεσα από τελική ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.
-Το έτος 2011 τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα ανήλθαν σε 14 δισεκατομμύρια ευρώ. Αν κάποιος «ανυποψίαστος» ανέλυε τα παραπάνω δεδομένα εύλογα θα αναρωτιόταν: «Μα είναι δυνατόν να βρίσκεστε σε Κρίση;» Και όμως είναι… ! Γιατί η τετραπέρατη “νοοτροπία” του Έλληνα απλώνεται πέρα και από τις 7 θάλασσες…

Και εξηγούμαστε:
1)
Αυτό το πολύπαθο… Υπουργείο Ναυτιλίας –το οποίο έπρεπε να ήταν το πιο ισχυρό μας- άλλαζε σαν τα πουκάμισα τους υπουργούς του και τις ταμπέλες του… Διασπάστηκε, συγχωνεύτηκε και εν τέλει… καταργήθηκε για να ξανα-ιδρυθεί!
2)
Από τα 3.428 «ελληνικά» πλοία που πλέουν ανά την υφήλιο μόνο… τα 820 βρίσκονται στην ελληνική σημαία για ευνόητους λόγους…
3) Ένας στους τρεις ναυτικούς είναι άνεργος, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν χιλιάδες ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία τα οποία ταξιδεύουν με διάφορες σημαίες. Η αναλογία μεταξύ συνταξιούχων προς εργαζόμενο ναυτικό σήμερα είναι 4,2 προς 1!
4) Γιώτιγκ; 11 υπουργοί Ναυτιλίας έφεραν ισάριθμα σχέδια νόμου για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του θαλάσσιου τουρισμού, ωστόσο κανένας δεν κατόρθωσε να το καταθέσει στη Βουλή για ψήφιση.
5) Ακτοπλοΐα; …εμφύλιος για τις γραμμές, τα καύσιμα, τις συνθέσεις των πλοίων, τα δεδουλευμένα, τις επιδοτήσεις στα άγονα δρομολόγια…
6) Φορολόγηση; Σκεφτείτε το απλά: για κάθε ένα ευρώ φορολογία που πλήρωναν κάθε έτος οι έλληνες εφοπλιστές, οι έλληνες ναυτικοί πλήρωναν τέσσερα ευρώ! Συνολικά 56 (!) φοροαπαλλαγές έχουν σήμερα οι «πατριώτες» του εφοπλισμού…
7) Επενδύσεις; …Κανένας έλληνας εφοπλιστής δεν εμπιστεύεται τα ελληνικά ναυπηγεία με αποτέλεσμα ο κλάδος της εγχώριας ναυπηγοεπισκευής να έχει ρημάξει. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά περισσότερα… Η άποψη της κοινωνίας για τους Έλληνες εφοπλιστές, σε γενικές γραμμές είναι ότι ο πλούτος που συγκεντρώνουν με τα βαπόρια και τις off shore, αξιοποιείται μόνο για την προσωπική τους καλοπέραση.

Κι όμως υπάρχει και η φωτεινή πλευρά… Για παράδειγμα, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Με τις πρωτοβουλίες που έχει αναπτύξει, στηρίζει μηνιαίως τις ανάγκες σίτισης 11.000 οικογενειών σε όλη τη χώρα.

Αλλά… οι «τάσεις φυγής» παραμένουν και μάλιστα ενισχύονται με διαπραγματευτικά «ατού». Το ισχυρό team των Ελλήνων Εφοπλιστών: Γιάννης Aγγελικούσης, Aγγελική Φράγκου, Γιώργος Oικονόμου, Πήτερ Γ. Λιβανός, Γιώργος Προκοπίου, Θόδωρος Bενιάμης, Kωνσταντίνος Kωνσταντακόπουλος, Nίκος Tσάκος, Πήτερ Γεωργιόπουλος, Bαγγέλης Mαρινάκης, Συμεών Παληός, Πέτρος Παππάς, Γιάννης Πλατσιδάκης, Δημήτρης Mελισσανίδης, Xαράλαμπος Φαφαλιός, Bίκτωρ Pέστης, Θανάσης Mαρτίνος κ.α. ναι μεν επιθυμούν την ελληνική σημαία αλλά…ξεκαθαρίζουν πως δεν είναι «δέσμιοι» καμίας κυβέρνησης. Βάζουν -ανά πάσα στιγμή- μπρος τις προπέλες τους και φεύγουν για άλλους φορολογικούς παραδείσους… Και εμείς ως χώρα τι κάνουμε; Ιδού το ερώτημα… Δεχόμαστε τον εκβιασμό; Απαντάμε στον εκβιασμό; Η’ συνεργαζόμαστε;

Η λύση είναι μονόδρομος… «ΠΟΛΥΠΛΕΥΡΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ». Προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας είναι η εμπιστοσύνη όσον αφορά στην σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Στις παρούσες συνθήκες, όπως σημειώνει και η Ernst & Young, η σοβαρότερη πρόκληση για την ελληνική ναυτιλία είναι η πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και η εξασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων. Εν αρχή, ας βάλουμε τις βάσεις: Ένταξη του ναυτιλιακού τομέα στη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, απλοποίηση γραφειοκρατίας, σταθερό και ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο, κίνητρα με στόχο την αύξηση του αριθμού πλοίων υπό τη σημαία μας, σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις, ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής, σταθερή νομοθεσία, τόνωση της ναυτικής εκπαίδευσης και του ναυτιλιακού κύρους της χώρας μας μέσω διεθνών εκθέσεων όπως τα ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ. Επιπλέον, πρέπει να εκμεταλλευτούμε τον παράγοντα «Πειραιά». Θυμίζουμε ότι με «Πειραιώτη» Πρωθυπουργό Σημίτη και σε περίοδο παχέων αγελάδων κανένα ουσιαστικό έργο δεν έγινε σε μια πόλη που όλοι χαρακτήριζαν ως παγκόσμιο «ναυτιλιακό κόμβο»! Δεν λύθηκε έστω… το κυκλοφοριακό. Αποτέλεσμα; Πολλές ναυτιλιακές εταιρίες να εγκαταλείψουν την Ακτή Μιαούλη, την άλλοτε «καρδιά» της ελληνικής ναυτιλίας και του εφοπλισμού. Σήμερα ανοίγεται μια νέα προοπτική. Ο Πειραιάς το 2015 θα αποτελέσει τη ναυτική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Η πόλη και η χώρα μας «κεντρίζουν» ξανά το βλέμμα του παγκόσμιου εφοπλισμού. Ευχή όλων να μπούμε σε ήρεμα νερά για να μην χαθεί ακόμη μια ευκαιρία… ΕΦ’ ΟΠΛΟΥ… λόγχη!


 



Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ