Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η “κλασική” πλέον Τράπεζα των Κατασκευών, στα πλαίσια του 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2024, έλαβε χώρα στις 17 και 18 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.
Στη συζήτηση “κορυφής” συμμετείχε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χ. Σταϊκούρας, μαζί με τον Γ. Στασινό, Πρόεδρο του ΤΕΕ, τον Χ. Παναγιωτόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΕΡΝΑ, τον Αναστάσιο Αρανίτη, Γενικό Διευθυντή της Intrakat – ΑΚΤΩΡ, τον Κ. Μιτζάλη, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου AVAX, και τον Ν. Μπενρουμπή, Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΜΕΤΚΑ. Ας δούμε κάποιες από τις παρεμβάσεις, όπως τις παρουσίασε το ypodomes.com.
Χ. Παναγιωτόπουλος (ΤΕΡΝΑ): με τις Πρότυπες Προτάσεις μπορούν να προχωρήσουν νέα έργα χωρίς το “σκόπελο” της εύρεσης χρηματοδότησης
Να βγει από το συρτάρι ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων, προκειμένου να προχωρήσουν έργα χωρίς το σκόπελο της εύρεσης χρηματοδοτήσεων πρότεινε στο πλαίσιο της τοποθέτησης του στο 7o Συνέδριο Υποδομών – Μεταφορών ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ.
«Χρειαζόμαστε καλύτερη ορατότητα και περισσότερη συνεργασία στον σχεδιασμό, στη μελέτη, στη χρηματοδότηση και εν τέλει στην κατασκευή και λειτουργία των έργων, προκειμένου αυτά να έχουν το μέγιστο δυνατό όφελος με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τους πολίτες της χώρας μας», ανέφερε στην τοποθέτησή του στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της Στρογγυλής Τράπεζας των Κατασκευών, ο κ. Παναγιωτόπουλος ανέφερε πως «αυτή τη στιγμή που μιλάμε – πέρα από ορισμένα έργα που βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης ή από κάποιες γενικές τοποθετήσεις για τις προτεραιότητες της πολιτείας – δεν υπάρχει σαφής εικόνα. Είναι λογικό η πολιτεία να θέλει να τα προχωρήσει όλα, αλλά ποια είναι αυτά που πραγματικά έχουν προτεραιότητα ως είδος και ποια συγκεκριμένα έργα σε κάθε είδος έχουν μπει πιο ψηλά στην ατζέντα;».
«Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα, ούτε μπορούν να γίνουν όλα μαζί. Είναι όμως απαραίτητο, σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, που οι ανάγκες βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες – λόγω παλαιότητας των υποδομών, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης αλλά και της κλιματικής κρίσης – και οι δυνατότητες είναι πεπερασμένες, να αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο, κάθε προσφερόμενη βοήθεια και κάθε ευκαιρία για να μπορέσουμε να κάνουμε όσα μπορούμε περισσότερα» σημείωσε, προσθέτοντας πως «έχουμε και ένα εξαιρετικό εργαλείο, όπως οι Πρότυπες Προτάσεις, που επιταχύνει και τις μελέτες αλλά και επιτρέπει τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων – ένα εργαλείο που νομοθετήθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επί Νέας Δημοκρατίας και το οποίο παραμένει ανενεργό μαζί με τις προτάσεις που ήδη κατέθεσαν οι κατασκευαστικοί όμιλοι, στο πλαίσιο του σχετικού θεσμού».
Α. Αρανίτης (Intrakat – ΑΚΤΩΡ): να συμπεριληφθεί η ανθεκτικότητα και η κλιματική αλλαγή στα έργα “νέας γενιάς”
Στον μετασχηματισμό του κλάδου των κατασκευών και τη σημερινή του εικόνα, μετά από μια κρίση 10ετούς διάρκειας, αναφέρθηκε ο Αναστάσιος Αρανίτης, Γενικός Διευθυντής της Intrakat – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.
Όπως παρατήρησε, αναφερόμενος στον κατασκευαστικό κλάδο, μπορεί να υπάρχουν έργα που έχουν δημοπρατηθεί και συμβασιοποιηθεί, παρόλα αυτά αρκετά αντιμετωπίζουν εγγενή προβλήματα υλοποίησης και ανωριμότητας μελετών και θα χρειαστούν σοβαρή δουλειά ώστε να φτάσουν σε ένα ικανό επίπεδο κατασκευασιμότητας.
«Αντιμετωπίζουμε σοβαρά μελετητικά ζητήματα, ενώ θα πρέπει να προχωρήσουμε στη συμπερίληψη μελετών ανθεκτικότητας και κλιματικής αλλαγής στα έργα. Τα παραπάνω αποτελούν σοβαρούς παράγοντες με σημαντική επίδραση στο κόστος των έργων και στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους», είπε.
Παράλληλα, πρότεινε στην Πολιτεία να καταστεί αρωγός στην εξεύρεση επιπλέον πόρων και εργατικού δυναμικού από το εξωτερικό, καθώς τα έργα δεν μπορούν να υποστηριχθούν μόνο από το εγχώριο προσωπικό.
Επίσης, σημείωσε ότι πλέον τίθεται ζήτημα αναπροσαρμογής κόστους των έργων, καθώς οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί σε σχέση με την εποχή που αυτά είχαν δημοπρατηθεί.
Αναφερόμενος στη νέα γενιά έργων, ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat και της ΑΚΤΩΡ τη χαρακτήρισε «δύσκολη» με «σημαντικές και πρωτόγνωρες προκλήσεις», συστήνοντας την ιεράρχηση της κατασκευής τους, δεδομένου ότι ο όγκος τους είναι πολύ μεγάλος, και ταυτόχρονα οι πόροι και οι τεχνικές δυνατότητες πολύ συγκεκριμένοι.
Κ. Μιτζάλης (AVAX): να μπουν από τώρα οι βάσεις για τη “νέα γενιά” έργων
Την ανάγκη να μπουν από τώρα οι βάσεις για τη νέα γενιά έργων υπογράμμισε ο Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης. «Πρέπει να τρέξουμε. Απευθύνω έκκληση να κινηθούμε όλοι μαζί, να ολοκληρώσουμε τα υπό εξέλιξη έργα και να αρχίσουμε την προετοιμασία για τα έργα της νέας γενιάς. Να αντιμετωπίσουμε όλες τις παθογένειες, που μας ταλανίζουν για δεκαετίες» είπε ο κ. Μιτζάλης.
Σημείωσε πως υπάρχουν διαπιστώσεις ότι αρκετά έργα θα έχουν ωριμάσει σε 4-5 χρόνια, χρειάζεται επομένως να μπει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους, προκειμένου να είμαστε έτοιμοι και να μην δημιουργηθεί κενό, όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν. «Κανένας δεν θέλει την καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων. Πρέπει να προσέξουμε» τόνισε ο κ. Μιτζάλης, χαρακτηρίζοντας την παράδοση ενός έργου στην κοινωνία ως τη μεγαλύτερη ικανοποίηση για μία εταιρεία.
Ν. Μπενρουμπή (ΜΕΤΚΑ): ανάγκη για την έγκαιρη και εντός προϋπολογισμού εκτέλεση των έργων η έγκαιρη χρηματοδότηση
Ικανοποιημένος για τον “πρώτο χρόνο” της ΜΕΤΚΑ εμφανίστηκε ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ Ντίνος Μπενρουμπή στο ITC 2024 – 7ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών.
Απαντώντας στην ερώτηση αν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι που είχαν τεθεί, επεσήμανε ότι «πέρσι είχα πει ότι δεν θέλουμε είναι να είμαστε ο μικρός αδερφός της Μυτιληναίος από ένα εύλογο διάστημα και μετά. Αυτός ήταν ο στόχος τότε». Όπως εξήγησε «είχαμε την εμπειρία, τα στελέχη και από εκεί και πέρα έπρεπε να αλλάξουν κάποια πράγματα» πρόσθεσε και συμπλήρωσε πως η τεράστια οικονομική δυνατότητα της Μυτιληναίος και η εμπειρία από την Protergia «μας έκανε να μπούμε στο κλάδο».
Ο κ. Μπενρουμπή αρχικά έκανε έκκληση στον υπουργό – που όπως είπε είναι αξιόπιστος και αυτά που λέει τα κάνει – να φτάνει έγκαιρα η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Παράλληλα, για τα ανεκτέλεστα είπε «πως αν δεν εκτελεστούν εντός συγκεκριμένων χρονικών πλαισίων προκαλούν προβλήματα και ότι είναι σημαντικό να έχει ένα υπουργείο αρμοδιότητα για να αποφευχθούν καθυστερήσεις».