Εφημερίδα Κοινωνική

Ο δρόμος προς την «πράσινη» μετάβαση στην Ναυτιλία και ο ρόλος της Ελλάδας

 Breaking News

Ο δρόμος προς την «πράσινη» μετάβαση στην Ναυτιλία και ο ρόλος της Ελλάδας
03 Απριλίου 2024

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας στη μεγάλη προσπάθεια για την “πράσινη” μετάβαση και απανθρακοποίηση ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας στο Workshop σχετικά με τον Κανονισμό για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων.

Συγκεκριμένα ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε τέσσερα παραδείγματα δυναμικών και καινοτόμων προσεγγίσεων και δράσεων του Υπουργείου που αφορούν:

  • στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα “πράσινα” πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Tομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατομμυρίων Ευρώ,
  • στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης,
  • στο “πρασίνισμα” και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο “cold ironing”, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και
  • στην ανάπτυξη και χρηματοδότηση ενός “συνεργατικού σχήματος” που αφορά σε όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού, δηλαδή ναυπηγεία, επιχειρήσεις ναυπηγικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και επισκευών.

Πρόκειται για ένα “maritime cluster”, όπως τόνισε χαρακτηριστικά που θα αφορά στην ανάπτυξη και παραγωγή “πράσινων” τεχνολογιών στην Ελλάδα.

Ο Υπουργός επισήμανε επίσης τη σημασία της “γαλάζιας οικονομίας”, η οποία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, εκτιμάται σε 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, ποσό το οποίο προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030. Και κατέληξε:

«Η μετάβαση του κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης, η χρήση νέων καυσίμων μηδενικού άνθρακα, καθώς και η ψηφιοποίηση, εισάγουν μια νέα δυναμική στην “γαλάζια” αυτή οικονομία. Και η Ελλάδα μπορεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Βασική προϋπόθεση είναι η συνεργασία. Η Διατομεακή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πλοιοκτήτες, Ναυπηγεία, Παραγωγοί καυσίμων, Νηογνώμονες, Λιμάνια, Μελετητικά Γραφεία και φυσικά εμείς οι πολιτικοί, είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα. Μόνο έτσι θα πετύχουμε».

Ακολουθεί η ομιλία του κ. Στυλιανιδη:

δρομοςΣας καλωσορίζω στο workshop με θέμα τον Κανονισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που αφορά στην ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά την Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής – και τον Γενικό Γραμματέα κ. Κυριαζόπουλο – καθώς και την Διεύθυνση Μελετών και Κατασκευών του Υπουργείου, για την πρόσκληση και την διοργάνωση του σημερινού workshop.

Mία ημερίδα με ιδιαίτερη σημασία και ειδικό ενδιαφέρον για την ελληνική ναυτιλία που αφορά στην σημαντικότερη πρόκληση του κλάδου. Την απανθρακοποίηση.

Τα τελευταία χρόνια μιλάμε όλοι – και σωστά – για καινοτόμες τεχνολογίες, για νέα – “πράσινα” – καύσιμα και για “πράσινες” λιμενικές υποδομές.

Ανεπιφύλακτα, η “πράσινη” ναυτιλία και η απαλλαγή του ευρύτερου ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, αποτελεί σήμερα το μείζον ζήτημα για όλη την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.

Η πρόσφατη συμφωνία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού – IMO – για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό ορόσημο. Είναι η έμπρακτη συνεισφορά του ναυτιλιακού κλάδου και των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών, στην επίτευξη των στόχων που απορρέουν από την Συμφωνία των Παρισίων για το κλίμα.

Η χώρα μας – ως σταθερός υποστηρικτής της υιοθέτησης παγκόσμιων ενιαίων κανόνων – την χαιρέτισε θερμά.

Στόχος μας – σαν Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που εκπροσωπεί τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως – είναι η Ελλάδα να αποτελέσει την γέφυρα μεταξύ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ – στον οποίο πρόσφατα εκλεγήκαμε ξανά στην Κατηγορία Α με τις περισσότερες ψήφους – και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Υποστηρίζουμε και θα υποστηρίζουμε ενεργά όλες τις διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη σε επίπεδο ΙΜΟ και Βρυξελλών για την ανάπτυξη ρεαλιστικών μέτρων, που θα οδηγήσουν στην “πράσινη” μετάβαση.

Διότι όπως είχε τεθεί και από τον Πρωθυπουργό Κυριακό Μητσοτάκη κατά την διάρκεια της Διεθνούς Σύσκεψης για το κλίμα στην Αίγυπτο, στην μεγάλη προσπάθεια αυτή της “πράσινης” μετάβασης και της απανθρακοποίησης, χρειάζεται να είμαστε ριζοσπάστες αλλά παράλληλα και ρεαλιστές.

“We need radicalism, as well as realism”.

Η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια και θα προσαρμόσει ανάλογα τις πολιτικές της.

Και ο Κανονισμός που συζητάμε σήμερα είναι ένα βήμα προς σε αυτή την κατεύθυνση.

Δεν σταματάμε όμως εκεί. Προχωρούμε δυναμικά, σχεδιάζοντας καινοτόμες προσεγγίσεις και δράσεις.

Ενδεικτικά να σας αναφέρω τρία (3) παραδείγματα:

1. την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα “πράσινα” πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Tομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατομμυρίων Ευρώ.

2. το “πρασίνισμα” και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο “cold ironing”, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος.

3. Την ανάπτυξη και χρηματοδότηση ενός “συνεργατικού σχήματος” που αφορά σε όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού – ναυπηγεία, επιχειρήσεις ναυπηγικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και επισκευών.

Ενός “maritime cluster” δηλαδή που θα αφορά στην ανάπτυξη και παραγωγή “πράσινων” τεχνολογιών στην Ελλάδα.

 Η αλήθεια είναι ότι βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Και το timing είναι εξαιρετικά σημαντικό.

Η Ευρώπη έχει αρχίσει να μένει πίσω στην ανταγωνιστικότητα της.

Και ειδικά στο ναυτιλιακό κλάδο, αυτό είναι φανερό. Ο ανταγωνισμός – κυρίως από τις χώρες της Ασίας – είναι μεγάλος.

Προσωπικά είμαι πεπεισμένος ότι η πρόκληση της απανθρακοποίησης – και ευρύτερα της “πράσινης” μετάβασης – συνιστά μια σημαντική ευκαιρία.

Για την Ελληνική. Και για την Ευρωπαϊκή ναυτιλία στο σύνολο της.

Η συγκυρία είναι σωστή.

Να αναδείξουμε την σημασία της “Γαλάζιας Οικονομίας”.

Μίας οικονομίας που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, εκτιμάται σε 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Ποσό το οποίο προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030.

Η μετάβαση του κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης, η χρήση νέων καυσίμων μηδενικού άνθρακα, καθώς και η ψηφιοποίηση, εισάγουν μια νέα δυναμική στην “γαλάζια” αυτή οικονομία.

Και η Ελλάδα μπορεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Βασική προϋπόθεση είναι η συνεργασία.

Διατομεακή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Πλοιοκτήτες, Ναυπηγεία, Παραγωγοί καυσίμων, Νηογνώμονες, Λιμάνια, Μελετητικά Γραφεία και φυσικά εμείς οι πολιτικοί, είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα.

Μόνο έτσι θα πετύχουμε».

 


 



Σχετικά άρθρα

Τελευταια