Εφημερίδα Κοινωνική

Πέραμα: Μακραίνει η λίστα των εργατικών δυστυχημάτων

 Breaking News

Πέραμα: Μακραίνει η λίστα των εργατικών δυστυχημάτων
30 Μαΐου 2023

Ήταν 5 Ιουνίου 2018 όταν το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής κατήγγειλε ένα ακόμη ατύχημα στο πλοίο «ΑSΤΕRΙΟΝ 2» που δεξαμενιζόταν στη δεξαμενή Πειραιάς 3 του ΟΛΠ στο Πέραμα.

Σύμφωνα με ο Συνδικάτο, επρόκειτο για το τέταρτο ατύχημα στο συγκεκριμένο πλοίο καθώς είχαν προηγηθεί «τρία ατυχήματα από Παρασκευή 25/5 έως και Δευτέρα 28/5/2018».

«Παρά το γεγονός ότι την επόμενη ημέρα Τρίτη 29/5/2018, κλιμάκιο του Υπουργείου Εργασίας πραγματοποίησε έλεγχο στο πλοίο, όπου και δόθηκαν οι ανάλογες συστάσεις, την Πέμπτη 31/5/2018 στις 8.30 μ.μ. σημειώθηκε νέο ατύχημα κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες , το οποίο ουδέποτε δηλώθηκε πουθενά», ανέφερε τότε η σχετική ανακοίνωση, με το Συνδικάτο Μετάλλου να καταγγέλλει ότι «η κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα και πάρα τα δελτία τύπου και τις συγκεκριμένες κάθε φορά καταγγελίες μας δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα, με αποτέλεσμα να μετράμε καθημερινά και νέα σοβαρά ατυχήματα στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, γεγονός που δείχνει και το μέγεθος του προβλήματος».

Πέντε χρόνια μετά, κατά τον δεξαμενισμό του ίδιου πλοίου στην ίδια πλωτή δεξαμενή του Περάματος η πτώση ενός πτερυγίου προπέλας πάνω σε εργαζόμενους οδήγησε σε έναν θάνατο και δύο σοβαρούς τραυματισμούς, με το Συνδικάτο Μετάλλου να κάνει λόγο για «προδιαγεγραμμένο έγκλημα». Λογικό, δεδομένης της «προϊστορίας». Όμως δυστυχώς τα ατυχήματα δεν αφορούν μόνο το «Asterion 2», ούτε βεβαίως αποκλειστικά τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Εκτόξευση του αριθμού των νεκρών

Μόλις προ ολίγων ημερών τα επίσημα στοιχεία αναφορικά με τα εργατικά δυστυχήματα αποκάλυπταν ότι μόνο τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023 οι νεκροί σε εργατικά ατυχήματα είχαν φτάσει τους 57, ενώ όλο το 2022 ο αριθμός των θυμάτων ήταν 104.

Το 2021, οι νεκροί από εργατικά δυστυχήματα ήταν 31, το 2020, 41, το 2019 σκοτώθηκαν ή πέθαναν εν ώρα εργασίας 51 άνθρωποι ενώ το 2018 έχασαν τη ζωή τους στη δουλειά 46 άτομα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, την εικοσαετία 1999-2009 τουλάχιστον 2.000 εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους εν ώρα εργασίας ενώ μόνο στον κλάδο του επισιτισμού τα τελευταία 6 χρόνια σημειώθηκαν 53 θάνατοι, κυρίως διανομέων με μηχανάκι.

Ερμηνεύοντας την εκτόξευση του αριθμού των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια, ο διοικητής της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας έκανε πρόσφατα λόγο για μια ακόμη συνέπεια της πανδημίας και του διετούς lockdown, καθώς μετά την άρση των περιορισμών της πανδημίας όλες οι δραστηριότητες αυξήθηκαν κατακόρυφα, ενώ ταυτόχρονα χαλάρωσαν τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας.

Βράζει η οργή στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη

Για εργοδοτικό προδιαγεγραμμένο έγκλημα κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι της ζώνης μετά τον θάνατο του 47χρονου συναδέλφου τους. Καταγγέλλουν εντατικοποίηση της εργασίας και κενά στην ασφάλεια που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές. Ο Σταύρος Τουμανίδης πρόεδρος των ναυπηγοξυλουργών έκανε λόγο για προδιαγεγραμμένο έγκλημα καθώς όπως είπε η εντατικοποίηση της δουλειάς σε συνδυασμό με τους ανύπαρκτους ελέγχους και τα κενά ασφαλείας θα οδηγούσε αναγκαστικά σε αυτή τη δυσάρεστη εξέλιξη, ενώ κάλεσε τους συναδέλφους του να μετατρέψουν τη θλίψη τους σε οργή και να αγωνιστούν με το σωματείο προκειμένου να ανατραπεί αυτή η κατάσταση.

Εκ μέρους του συνδικάτου μετάλλου ο πρόεδρος, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε χτες το πρωί, μίλησε για τους ελέγχους που μένουν πολλές φορές κενό γράμμα καθώς όπως είπε «δεν μπορεί ο ελεγκτής (τεχνικός ασφαλείας) να είναι υπάλληλος του ελεγχόμενου. Πρέπει οι τεχνικοί ασφαλείας να δηλώνονται στο λιμεναρχείο και να διορίζονται με λίστα από το λιμεναρχείο δεν μπορεί να είναι υπάλληλοι των ελεγχόμενων. Έτσι θα έχουν και ευθύνη αν ελέγχουν ή όχι».

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Μάρκος Κούμαρης πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πειραιά που θύμισε τις απεργίες των εργατών για τα ζητήματα ασφάλειας. Είχαμε πάει στο υπουργείο και είχαμε επισημάνει τους κινδύνους. Για άλλη μία φορά έκλεισαν τα μάτια τους και τα αυτιά τους. Οι ναυτεργάτες έχουν πολύ πικρή πείρα και τώρα πρέπει ο αγώνας ο δικός σας να γίνει αγώνας όλης της περιοχής για να μην έχουμε άλλους νεκρούς. Δεν είναι αυτό κανονικότητα, να πηγαίνουμε στη δουλειά και να μην ξέρουμε αν θα γυρίσουμε. Ο λαός της περιοχής θα αγκαλιάσει αυτόν τον αγώνα και το ΕΚΠ θα είναι δίπλα σας, γιατί κάθε ένας που χάνεται είναι σαν να χάνονται όλοι».

Ο Άκης Αντωνίου πρόεδρος του παραρτήματος του συνδικάτου μετάλλου στον Πειραιά μίλησε για κλασσική περίπτωση εργατικού δυστυχήματος που κάποιος βάζει στη ζυγαριά το κέρδος και την ασφάλεια και οι εργαζόμενοι γίνονται θυσία. «Αυτή είναι η πραγματικότητα που ζουν οι εργαζόμενοι», σημείωσε, «και όχι αυτή που παρουσιάζει η κυβέρνηση» και κάλεσε σε συμμετοχή στις κινητοποιήσεις του επόμενου διαστήματος για να μπει «χαλινάρι σε εργολάβους και εφοπλιστές».

Ζητούν μέτρα προστασίας 

Το συνδικάτο Εργατουπαλλήλων Μετάλλου Αττικής και εργαζομένων ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας Ελλάδος σε ανακοίνωσή του κάνει λόγο για ελλιπή μέτρα προστασίας και απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, ζητώντας την εντατικοποίηση των ελέγχων για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας.

Συγκεκριμένα ζητά την ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου, την άμεση κήρυξη της τοπικής σύμβασης ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών υποχρεωτικής για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου από το Υπουργείο Εργασίας και εφαρμογή της σε όλους τους χώρους εργασίας.

Συλλήψεις 

Στο μεταξύ Στη σύλληψη τεσσάρων ατόμων, προχώρησε η Λιμενική Αρχή Περάματος, μετά εργατικό δυστύχημα που σημειώθηκε στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένα άτομο και να τραυματιστούν άλλα δύο σοβαρά.

Πρόκειται για τον πλοίαρχο του πλοίου, τον τεχνικό ασφαλείας – επιβλέπων των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων, τον εργοδότη του χειριστή του γερανοφόρου οχήματος και τον εκπρόσωπο της επιχείρησης που διενεργούσε τις επισκευαστικές εργασίες.

Πώς έγινε το μοιραίο συμβάν 

Το συμβάν σημειώθηκε όταν κατά τη διάρκεια εργασιών εξαγωγής του πτερυγίου με τη χρήση γερανοφόρου οχήματος, από υπό επισκευή πλοίο, αυτό εκτινάχτηκε και αποσυνδέθηκε από τον γάντζο μεταφοράς του και στη συνέχεια έπεσε σε υφιστάμενο ικρίωμα στο οποίο βρίσκονταν τέσσερα άτομα που εκτελούσαν την εργασία, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό του 47χρονου χειριστή του γερανοφόρου οχήματος και τον τραυματισμό επίσης ενός 47χρονου και ενός 43χρονου.

Ο 47χρονος χειριστής του γερανοφόρου οχήματος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του. Ο ένας από τους τραυματίες νοσηλεύεται στο «ΤΖΑΝΕΙΟ» νοσοκομείο και ο άλλος σε ιδιωτικό θεραπευτήριο.

Για το συμβάν ενημερώθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θεόδωρος Κλιάρης και έδωσε εντολή για την άμεση διερεύνηση των αιτιών και συνθηκών του δυστυχήματος.

Παράλληλα, επικοινώνησε με τους οικείους του θανόντα εκφράζοντας τους τα θερμά και ειλικρινή συλλυπητήρια του καθώς και τη λύπη του για το συμβάν, ενώ ευχήθηκε ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες.


 



Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ