Εφημερίδα Κοινωνική

Νέα μέτρα από τον ΙΜΟ

 Breaking News

Νέα μέτρα από τον ΙΜΟ
26 Οκτωβρίου 2020

Σχέδιο νέων υποχρεωτικών μέτρων για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα των πλοίων συμφωνήθηκε από την ομάδα εργασίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Αυτό σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προόδου, με βάση τις τρέχουσες υποχρεωτικές απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για την περαιτέρω μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη ναυτιλία.

Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις της σύμβασης MARPOL θα απαιτούν από τα πλοία να συνδυάζουν μια τεχνική και επιχειρησιακή προσέγγιση για την αποτροπή της έντασης του άνθρακα που είναι σύμφωνη με τη φιλοδοξία της αρχικής στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου, η οποία στοχεύει στη μείωση της έντασης του άνθρακα της διεθνούς ναυτιλίας κατά 40% μέχρι το 2030, σε σύγκριση με το 2008. Οι τροποποιήσεις αναπτύχθηκαν από την έβδομη σύνοδο της διασυνεδριακής ομάδας εργασίας για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία (ISWG-GHG 7), η οποία πραγματοποιήθηκε ως εξ αποστάσεως συνεδρίαση στις 19-23 Οκτωβρίου 2020.

Τα σχέδια τροπολογιών θα διαβιβαστούν στην Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 75), η οποία θα πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη συνεδρίαση στις 16-20 Νοεμβρίου 2020. Το MEPC είναι το όργανο λήψης αποφάσεων. Εάν εγκριθούν, τα σχέδια τροπολογιών θα μπορούσαν στη συνέχεια να υποβληθούν προς έγκριση στην επόμενη σύνοδο του MEPC 76, η οποία θα πραγματοποιηθεί το 2021.
Το ISWG-GHG 7 συζήτησε επίσης τα επόμενα βήματα για την αξιολόγηση των πιθανών επιπτώσεων στο προτεινόμενο συνδυασμένο μέτρο στα κράτη. Η ομάδα συμφώνησε τους προτεινόμενους όρους εντολής για την αξιολόγηση των πιθανών επιπτώσεων στα κράτη, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στις ανάγκες των αναπτυσσόμενων χωρών, ιδίως των μικρών νησιωτικών αναπτυσσόμενων κρατών (SIDS) και των λιγότερο ανεπτυγμένων χωρών (LDCs).
Παρά την πανδημία COVID-19 και τις αναβολές των συνεδριάσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους , η πρόοδος στην ανάπτυξη των βραχυπρόθεσμων μέτρων συνεχίστηκε , με δύο άτυπες απομακρυσμένες συνεδριάσεις τον Ιούλιο και στις αρχές Οκτωβρίου να προηγείται της επίσημης συνόδου της ομάδας εργασίας. Η πρόοδος ακολουθεί το χρονοδιάγραμμα που καθορίζεται στην αρχική σειρά αερίων του θερμοκηπίου του ΙΜΟ. Η στρατηγική πρότεινε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα να είναι τα μέτρα που οριστικοποιήθηκαν και συμφωνήθηκαν από την επιτροπή μεταξύ 2018 και 2023.

Προτεινόμενες τροπολογίες της MARPOL

Τα προτεινόμενα σχέδια τροποποιήσεων θα προσθέσουν περαιτέρω απαιτήσεις στα μέτρα ενεργειακής απόδοσης του παραρτήματος VI της MARPOL κεφάλαιο 4. Οι τρέχουσες απαιτήσεις βασίζονται στον Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI), για τα νέα πλοία κατασκευής, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να κατασκευάζονται και να σχεδιάζονται για να είναι πιο ενεργειακά αποδοτικά από τη γραμμή βάσης• Η SEEMP προβλέπει ότι οι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων έχουν στο σχέδιο για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης μέσω ποικίλων ειδικών μέτρων για τα πλοία.

Τα σχέδια τροποποιήσεων βασίζονται σε αυτά τα μέτρα, θέτοντας απαιτήσεις για την αξιολόγηση και τη μέτρηση της ενεργειακής απόδοσης όλων των πλοίων και τον καθορισμό των απαιτούμενων τιμών επίτευξης. Στόχος είναι η μείωση της έντασης του άνθρακα της διεθνούς ναυτιλίας, η οποία θα συμβάλει στα επίπεδα φιλοδοξίας που καθορίζονται στην αρχική στρατηγική του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Πρόκειται για δύο νέα μέτρα: την τεχνική απαίτηση για τη μείωση της έντασης του άνθρακα, με βάση έναν νέο υφιστάμενο δείκτη πλοίων ενεργειακής απόδοσης (EEXI) και τις λειτουργικές απαιτήσεις μείωσης της έντασης του άνθρακα, με βάση έναν νέο δείκτη λειτουργικής έντασης άνθρακα (CII).
Η διπλή προσέγγιση αποσκοπεί στην αντιμετώπιση τόσο των τεχνικών (πώς το πλοίο μετασκευάζεται και εξοπλίζεται)όσο και των επιχειρησιακών μέτρων (πώς λειτουργεί το πλοίο).
Ο επιτευχθείσας δείκτης ενεργειακής απόδοσης (EEXI) απαιτείται για τον υπολογισμό του πλοίου για κάθε πλοίο. Αυτό δείχνει την ενεργειακή απόδοση του πλοίου σε σύγκριση με μια γραμμή βάσης.
Τα πλοία υποχρεούνται να πληρούν έναν ειδικό απαιτούμενο υφιστάμενο δείκτη πλοίων ενεργειακής απόδοσης (EEXI), ο οποίος βασίζεται σε απαιτούμενο συντελεστή μείωσης (εκφρασμένο ως ποσοστό σε σχέση με τη γραμμή βάσης EEDI).

Ετήσιος δείκτης έντασης λειτουργικού άνθρακα (CII) και αξιολόγηση CII

Οι προτάσεις είναι για τα πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 και άνω να έχουν καθορίσει τον απαιτούμενο ετήσιο επιχειρησιακό δείκτη έντασης άνθρακα (CII). Το CII καθορίζει τον ετήσιο συντελεστή μείωσης που απαιτείται για τη διασφάλιση της συνεχούς βελτίωσης της λειτουργικής έντασης άνθρακα του πλοίου εντός συγκεκριμένου επιπέδου διαβάθμισης.
Οι πραγματικοί ετήσιοι επιχειρησιακοί CII που επιτυγχάνονται θα πρέπει να τεκμηριώνονται και να επαληθεύονται με βάση τον απαιτούμενο ετήσιο επιχειρησιακό CII. Αυτό θα επιτρέψει τον προσδιορισμό της λειτουργικής διαβάθμισης έντασης άνθρακα. Η αξιολόγηση θα δοθεί σε κλίμακα – λειτουργική ένταση άνθρακα βαθμολογία Α, Β, C, D ή Ε – που δείχνει ένα σημαντικό ανώτερο, ήσσονος σημασίας ανώτερο, μέτριο, ήσσονος σημασίας κατώτερο, ή κατώτερο επίπεδο απόδοσης. Το επίπεδο επιδόσεων θα καταγράφεται στο σχέδιο διαχείρισης ενεργειακής απόδοσης πλοίου (SEEMP) του πλοίου.
Ένα πλοίο με διαβάθμιση D επί τρία συναπτά έτη, ή Ε, θα πρέπει να υποβάλει σχέδιο διορθωτικών μέτρων, προκειμένου να δείξει πώς θα επιτευχθεί ο απαιτούμενος δείκτης (C ή μεγαλύτερος).
Μηχανισμός επανεξέτασης

Τα σχέδια τροποποιήσεων απαιτούν από τον IMO να επανεξετάσει την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής των απαιτήσεων CII και EEXI, το αργότερο έως το2026 και, εάν είναι απαραίτητο, να αναπτύξει και να εγκρίνει περαιτέρω τροποποιήσεις.
Τα σχέδια τροπολογιών που εκπόνησε η ομάδα εργασίας θα διαβιβαστούν στο MEPC για συζήτηση με σκοπό την έγκρισή τους. Εάν εγκριθούν, θα μπορούσαν στη συνέχεια να υποβληθούν προς έγκριση στην επόμενη σύνοδο του MEPC 76, η οποία θα πραγματοποιηθεί το 2021.
Η συνθήκη MARPOL απαιτεί τα σχέδια τροποποιήσεων να κυκλοφορούν για τουλάχιστον έξι μήνες πριν από την έγκρισή τους, και μπορούν να τεθούν σε ισχύ μετά από τουλάχιστον 16 μήνες μετά την έγκρισή τους. Πρόκειται για διαδικασίες τροποποίησης που καθορίζονται στην ίδια τη Συνθήκη.

Η εκτίμηση των επιπτώσεων θα αρχίσει μετά το MEPC 75, μετά την έγκριση από την επιτροπή των όρων αναφοράς για την εκτίμηση επιπτώσεων. Η εκτίμηση επιπτώσεων θα βασίζεται στη διαδικασία αξιολόγησης των επιπτώσεων στα κράτη των υποψήφιων μέτρων, η οποία εγκρίθηκε το 2019, η οποία αναφέρει ότι μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση επιπτώσεων θα πρέπει να παρέχει λεπτομερή ποιοτική ή/και ποσοτική αξιολόγηση των ειδικών αρνητικών επιπτώσεων στα κράτη, και να βασίζεται σε αποδεικτικά στοιχεία και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη, κατά περίπτωση, εργαλεία και μοντέλα ανάλυσης της ανάλυσης κόστους-αποτελεσματικότητας, π.χ. μοντέλα κόστους θαλάσσιων μεταφορών, μοντέλα εμπορικών ροών, αντίκτυπο στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ)

Η τελική συνολική εκτίμηση επιπτώσεων του βραχυπρόθεσμου συνδυασμένου μέτρου θα υποβληθεί στο MEPC 76. Βάσει αυτού, θα εξεταστεί ένα πιθανό πλαίσιο για την επανεξέταση των επιπτώσεων στα κράτη του μέτρου που εγκρίθηκε και για την αντιμετώπιση δυσανάλογα αρνητικών επιπτώσεων στα κράτη, ανάλογα με την περίπτωση.

Η αρχική στρατηγική του ΙΜΟ για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου , η οποία εγκρίθηκε το 2018, θέτει φιλόδοξους στόχους για τη μείωση κατά το ήμισυ των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία έως το 2050, σε σύγκριση με το 2008, και τη μείωση της έντασης του άνθρακα της διεθνούς ναυτιλίας κατά 40% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2008. Η στρατηγική απαριθμεί ορισμένα υποψήφια μέτρα τα οποία θα μπορούσαν επίσης να εξεταστούν για την περαιτέρω μείωση των εκπομπών και την επίτευξη των στόχων της στρατηγικής, ιδίως κατά 40% της μείωσης της έντασης του άνθρακα από τη ναυτιλία έως το 2030. Βραχυπρόθεσμα μέτρα θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν και να συμφωνηθούν από την επιτροπή μεταξύ 2018 και 2023, αν και με στόχο την έγκαιρη δράση, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ανάπτυξη πιθανών έγκαιρων μέτρων με σκοπό την επίτευξη περαιτέρω μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία πριν από το 2023. Οι ημερομηνίες έναρξης ισχύος και όταν το μέτρο μπορεί να αρχίσει αποτελεσματικά να μειώνει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα καθορίζονται για κάθε μέτρο ξεχωριστά. Εγκρίθηκε διαδικασία για την αξιολόγηση των επιπτώσεων ενός μέτρου στα κράτη.

*ΠΗΓΗ: theseanation.gr


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ