Εφημερίδα Κοινωνική

Έργα Επέκτασης Κρουαζιέρας στον Πειραιά – Πώς έφτασαν ΟΛΠ- COSCO να «αγνοούν» την τοπική κοινωνία

 Breaking News

Έργα Επέκτασης Κρουαζιέρας στον Πειραιά – Πώς έφτασαν ΟΛΠ- COSCO να «αγνοούν» την τοπική κοινωνία
01 Μαΐου 2020

Αναστάτωση έχει προκληθεί στους κόλπους της πειραϊκής κοινωνίας με την επέκταση του Νότιου Προβλήτα Κρουαζιέρας στην Πειραϊκή. Η πόλη κάνει λόγο για σκόπιμες κινήσεις εν μέσω πανδημίας, ενώ πολλά είναι τα ερωτηματικά για τη στάση ΟΛΠ-COSCO.

Το θέμα, αφού έφτασε στο Περιφερειακό και στα χέρια Πατούλη, «χτύπησε» την πόρτα του υπ. Ναυτιλίας, με τον υπουργό Γ. Πλακιωτάκη να είναι υποστηρικτικός ως προς τις κινήσεις της COSCO, η οποία κατά τον ίδιο, «δραστηριοποιείται νόμιμα και έχοντας τις σχετικές άδειες», θέμα για το οποίο αντιδρούν σχεδόν σύσσωμοι οι φορείς του Πειραιά! Αναμένουμε ακόμα και την τοποθέτηση του υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Χατζηδάκη για το θέμα.

Oι καταγγελίες λένε ότι τρεις φορτηγίδες με γερανούς, δύο ρυμουλκά και ένα γεωτρύπανο προβαίνουν αυτές τις μέρες εργασίες βυθοκόρησης στην ανωτέρω θαλάσσια περιοχή χωρίς την απαιτούμενη από την περιβαλλοντική νομοθεσία Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και μια ειδικότερη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Ειδικότερα, προβλέπεται η κατασκευή προβλήτας μήκους 350 μέτρων για δύο νέες θέσεις πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς επιπλέον των ήδη υπαρχουσών 11 θέσεων εντός του κυρίως λιμένος του Πειραιά.

Για το θέμα αυτό και το κατά πόσο νομιμοποιείται ο ΟΛΠ να κάνει τέτοιες ενέργειες- έχουν προηγηθεί εξώδικα πολιτών και φορέων, ψηφίσματα δημοτικών συμβουλίων, μια «μάχη» στην ΕΣΑΛ, ενώ την Τετάρτη 29/4/20 δημοσιοποιήθηκε το πόρισμα-καταπέλτης του Συνήγορου του Πολίτη που ζητεί από τις Αρχές την αναστολή των εργασιών της COSCO στην Πειραϊκή!

Παρόλα αυτά, κάποιοι στην κυβέρνηση φαίνεται να μην λαμβάνουν τόσο σοβαρά υπόψη τους όλα αυτά και αφήνουν χώρο… ενεργειών σε ΟΛΠ-COSCO.

Το θέμα χτύπησε «κόκκινο» της τελευταίες ημέρες και η «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ» το ανέδειξε σε όλη του τη διάσταση.

Ωστόσο, για να αποκτήσουν οι πολίτες μια πλήρη εικόνα των γεγονότων, η εφημερίδα μας προχωρά σε μια καταγραφή «γεγονότων» και «εμπλεκόμενων».

Και αυτό γιατί ΠΡΕΠΕΙ να είναι ξεκάθαρο στους πολίτες. «ποιοι αντιδρούν στο έργο, ποιοι αντιδρούν για τις διαδικασίες, ποιοι κωφεύουν και ποιοι το υποστηρίζουν». Με ονόματα και στοιχεία!

Το έργο

Ειδικότερα, όπως είπαμε, το έργο αυτό αφορά στην επέκταση του τέρμιναλ κρουαζιέρας, με την κατασκευή δύο νέων θέσεων ελλιμενισμού για κρουαζιερόπλοια, μεγαλύτερα από 280 μ. σε μήκος. Το έργο υποστηρίζεται από το Στρατηγικό Σχέδιο (master plan) για τον ΟΛΠ το οποίο προβλέπει επιπλέον ανάπτυξη στον τομέα κρουαζιέρας και πιο συγκεκριμένα στην αύξηση της δραστηριότητας του home-porting, το οποίο ενέκρινε η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη σε χρόνο ρεκόρ μέσα σε μόλις τρεις μήνες.

 

Η ανάδοχος εταιρεία ΤΕΚΑΛ

Τον Ιούλιο του 2018, ο ΟΛΠ ξεκίνησε τη διαγωνιστική διαδικασία, απευθύνοντας πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιλογή αναδόχου, η οποία όμως στη συνέχεια «πάγωσε», καθώς δύο τεχνικές εταιρείες προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας πως συγκεκριμένοι όροι του διαγωνισμού παραβίαζαν το κοινοτικό δίκαιο.

Τον Ιούνιο του 2019 το ΣτΕ με απόφασή του άναψε το πράσινο φως και «ξεπάγωσε» τη διαδικασία, δίνοντας το δικαίωμα στον ΟΛΠ να προχωρήσει κανονικά. Προσωρινός μειοδότης του έργου κηρύχθηκε η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ, με προσφορά ύψους 103 εκατομμυρίων ευρώ χωρίς ΦΠΑ, η οποία ήταν και η μοναδική εταιρεία που κατέθεσε προσφορά.

Το έργο έχει και κοινοτική χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2014-2020. Σημειώνεται ότι η ΤΕΚΑΛ έχει υλοποιήσει και τα έργα στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, στη ναυπηγοεπισκευαστική βάση Περάματος, στον προβλήτα πετρελαιοειδών και στον νέο κρηπιδότοιχο στον Αγ. Νικόλαο. Η ΤΕΚΑΛ, συμφερόντων του επιχειρηματία Παναγιώτη Ψαλτάκου, ολοκλήρωσε μόνη της το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ και του νέου προβλήτα των πετρελαιοειδών, αφήνοντας πίσω της την παλαιά της συνεργασία με την κατασκευαστική «Κλέαρχος Ρούτσης», όταν η τελευταία αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα και κηρύχθηκε έκπτωτη από την Cosco.

Οι πρώτες αντιδράσεις

Η επικείμενη έναρξη των έργων για την κατασκευή του νέου προβλήτα κρουαζιέρας έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση πολιτών του Πειραιά και ιδιαιτέρως της Πειραϊκής. Μάλιστα, από πλευράς τους εστάλη εξώδικη δήλωση προς τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας, αλλά και αναφορά προς τη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς, την Περιφέρεια Αττικής και τους επιθεωρητές περιβάλλοντος, καταγγέλλοντας σοβαρές ελλείψεις στον φάκελο χρηματοδότησης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου.

Όπως υποστηρίζουν, ο ΟΛΠ δεν έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση για την χρήση υλικών από τον πυθμένα του λιμανιού, τα οποία είναι τοξικά και επικίνδυνα. Στο εξώδικο και τις αναφορές που εστάλησαν στις αρμόδιες αρχές, οι κάτοικοι της περιοχής αναφέρουν επίσης ότι η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου δεν είναι σε ισχύ και ως εκ τούτου η υλοποίηση του έργου είναι παράνομη.

Επισημαίνουν επίσης, ότι όταν ολοκληρωθεί το έργο θα προκύψει σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα από την αύξηση φορτηγών και λεωφορείων για τη διακίνηση των χιλιάδων επιβατών και τον εφοδιασμό των κρουαζιερόπλοιων.

Τόσο στο εξώδικό όσο και στις αναφορές που έχουν υποβάλλει οι κάτοικοι του Πειραιά που είναι αντίθετοι στο έργο, τονίζουν ότι επιφυλάσσονται για το ενδεχόμενο προσφυγών στα αρμόδια δικαστήρια. Μεταξύ των νομικών που έχουν αναλάβει την εκπροσώπησή τους είναι και η επικεφαλής της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου.

Οι απαντήσεις της εταιρείας

Σύμφωνα με την εταιρεία όλα είναι αδειοδοτημένα και όλες οιμελέτες ειναι επικαιροποιημένες. Η πρώτη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων εξεδόθη το 2006 και είχε χρονική διάρκεια 10 ετών. Το 2016, όταν δηλαδή ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco και ενώ ήταν σε εξέλιξη η εκπόνηση του master plan του οργανισμού, η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ανανεώθηκε για δύο έτη ακόμα.

Ο ΟΛΠ υπέβαλε εμπρόθεσμα αίτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος για την ανανέωση των περιβαλλοντικών αδειών το 2018. Ο νόμος ορίζει ότι οι περιβαλλοντικοί όροι είναι σε ισχύ μέχρι να αποφασίσουν οι αρμόδιοι φορείς εάν θα τους ανανεώσουν ή όχι, εφόσον η αίτηση για την ανανέωσή τους έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της χρηματοδότησης, διατείνονται ότι το 2013 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση του έργου με πόρους του ΕΣΠΑ. Η απάντηση της DG Comp επιβεβαιώθηκα και το 2015 έπειτα από ερώτημα της Περιφέρειας Αττικής, η οποία θα διαθέσει τα κονδύλια για την χρηματοδότηση του έργου σε ποσοστό 95%.

Υπογραφές υπάρχουν αλλά…

Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ της έψαξε το θέμα λίγο παραπάνω.. Βρήκε μεν τις υπογραφές αλλά για άλλο έργο… Τι σημαίνει αυτό; Το «κόλπο» ΟΛΠ – COSCO μοιάζει, όμως, πολύ έξυπνο! Η επέκταση του Νοτίου Τομέα Κρουαζιέρας, όπως πληροφορηθήκαμε, δεν «πατάει» στη νέα ΜΠΕ, που όπως προείπαμε είναι σε εκκρεμότητα-διαβούλευση, αλλά σε μια περιβαλλοντική άδεια που είχε εγκριθεί επί προεδρίας Ανωμερίτη στον ΟΛΠ και η οποία έχει επικαιροποιηθεί-τροποποιηθεί το 2015. Εκείνος άλλωστε έβαλε την «υπογραφή του» για να διεκδικηθεί η χρηματοδοτηση από το ΕΣΠΑ. Όταν έγινε η πώληση της εταιρείας ( το 2016 πωλήθηκε το 67%, όταν ήτα υπουργός Ναυτιλίας ο Δρίτσας) ο ΟΛΠ πάλι πέρασε ΜΠΕ επί κας Δούρου, μιας και ήταν περιφερειάρχης. Εκείνη μάλιστα το 2018 υπέγραψε και την πρόσκληση του ΕΣΠΑ για το λιμάνι του Πειραιά που προκήρυξε η Περιφέρεια Αττικής και θα υλοποιήσει ο ΟΛΠ.

Έτσι, με το πρόσχημα ότι το έργο αυτό «πρέπει να τρέξει, καθώς φέρει κοινοτική χρηματοδότηση», προχωράει τις διαδικασίες ανακοινώνοντας (θεωρητικά) ότι είναι μια «σημαντική επένδυση όχι μόνο για το λιμάνι του Πειραιά αλλά και για την τοπική και εθνική οικονομία».

Όμως, η σκοπιμότητα τέτοιων κινήσεων, πιθανόν, να είναι άλλη. Σύμφωνα με ερμηνείες αυτοδιοικητικών φορέων, ο ΟΛΠ – COSCO προσπαθεί να πιέσει και να μπερδέψει τις τοπικές κοινωνίες, προχωρώντας έργα, τα οποία χαρακτηρίζει ως «υφιστάμενα». Με αυτό το σκεπτικό, αυτοδιοικητικοί «κύκλοι» υποθέτουν ότι από πλευράς ΟΛΠ-COSCO σχεδιάζεται το επόμενο διάστημα η υλοποίηση μιας δήθεν «αθώας» ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ Μ.Π.Ε., που θα εμπεριέχει ακόμα και τα μη αδειοδοτούμενα από την ΕΣΑΛ έργα (Car Terminal, Container Τerminal), η οποία, ωστόσο, θα φέρει υπουργικές υπογραφές. Έχοντας ως «παρακαταθήκη» αυτές τις υπογραφές υπουργών στη Μ.Π.Ε., πιθανολογείται ότι σε μια μελλοντική διαβούλευση στην ΕΣΑΛ, ίσως καταφέρει να περάσει τα έργα που διακαώς επιθυμεί, με αντίστοιχο «ελιγμό», χαρακτηρίζοντάς τα και αυτά ως… «υφιστάμενα»!

Η ΕΣΑΛ και το αντάρτικο των Δημάρχων

Θυμίζουμε, ότι το έργο, μαζί με τον γενικότερο σχεδιασμό του ΟΛΠ «πέρασε» πριν από μερικούς μήνες από την ΕΣΑΛ. Απο κει επιβεβαιώθηκε η έγκριση του master plan του ΟΛΠ ύψους 611,8 εκατ. ευρώ, που εξετάσθηκε από την επιτροπή κατά την διάρκεια της συνεδρίασης της 25ης Σεπτεμβρίου.

Για την ιστορία, θυμίζουμε ότι ο ΟΛΠ προσπάθησε να περάσει δύο έργα που είχαν συμπεριληφθεί ξαφνικά στο master plan του ΟΛΠ αλλά με την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών του ευρύτερου Πειραιά δεν τα κατάφερε. Μπροστάρηδες οι Δημάρχοι Κερατσινίου/Δραπετσώνας και Περάματος Χρήστος Βρεττάκος και Γιάννης Λαγουδάκης που αντιστάθηκαν εκπροσωπώντας τις τοπικές κοινωνίες για τα έργα της πρoβλήτας ΙV και την επέκταση του car terminal που η εταιρεία ήθελε να περάσει χωρίς διαβούλευση. Έργα που η εταιρεία απ΄οσα έχουμε καταλάβει επιθυμεί να τρέξει οπωσδήποτε. Άλλωστε, να αναφερθεί για την ιστορία πως οι 2 αυτοί αυτοδιοικητικοί μαζί μετον τότε Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη είχαν αντισταθεί σθεναρά προβάλλοντας με κάθε τρόπο την αντίθεσή τους στην αποκρατικοποίση του λιμανιού θεωρώντας ( δικαίως θα πουν αν τους ρωτήσουμε σήμερα) πως η επένδυση υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Ενστάσεις είχε και ο Δήμος Πειραιά ( και συνεχίζει φυσικά να έχει) για το έργο γιατί η πόλη θα «στενάξει» περιβαλλοντικά και όχι μόνο.

Τα εγκαίνια

Το έργο εγκαινιάζεται στις 25 Φεβρουαρίου παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη , του Περιφερειάρχη Γιώργου Πατούλη, του Δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη και πλήθους φορέων. Ηχηρές ήταν, ωστόσο και οι απουσίες αυτοδιοικητικών παραγόντων όπως του Νίκου Μπελαβίλα ο οποίος χαρακτήριζε το έργο μη «αδειοδοτημένο» αλλά και του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσα ο οποίος με επιστολή στον Πρόεδρο του ΟΛΠ χαρακτήρισε μη νόμιμη την επέκταση του σταθμού κρουαζιέρας. Ο ίδος μάλιστα, με επιστολή του κάνει λόγο για «την ακύρωση στη πράξη της Σύμβασης Παραχώρησης, και των δικλείδων ασφαλείας που περιλαμβάνει για την τήρηση κανόνων δημοσίου συμφέροντος».

Φτάνοντας στο σήμερα

Των εγκαινίων ακολούθησε ένα χρονικό διάστημα περίπου 45ημερών για την ενημέρωση των Αρχών (Λιμεναρχείο, Υδρογραφική Υπηρεσία, Υπηρεσία Φάρων) για την έναρξη του έργου και τη λήψη των απαραίτητων αδειών που αφορούσαν στην απόρριψη των βυθοκορημάτων με βάση την υφιστάμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, καθώς και τη φωτοσήμανση του έργου στην περίμετρό του για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας, λαμβάνοντας υπόψη και την εγγύτητά του στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα.

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω, το έργο ξεκίνησε ουσιαστικά στις 4 Απριλίου 2020, με τη διενέργεια των εργασιών υποθαλάσσιων εκσκαφών οι οποίες αφορούν στην περίμετρο των μελλοντικών κρηπιδωμάτων.

Η στάση του Δήμου Πειραιά

Όπως καταλαβαίνετε, οι μέρες πέρασαν, ο κορωνοϊός ήρθε και έφερε την καραντίνα. Όλα σε αυτήν τη χώρα πάγωσαν εκτός από την επέκταση του λιμανιού από την άλλη πλευρά της Σχολής ναυτικών Δοκίμων. Οι αντιδράσεις μέρα με τη μέρα όλο και πληθαίνουν. Ο κόσμος ξεσηκώνεται. Ο δήμος Πειραιά παίρνει θέση ζητώντας την αναστολή των έργων με ψήφισμα που πέρασε ομόφωνα από το δημοτικό Συμβούλιο. Συγκεκριμένα, αναφέρει:

Από τα τέλη του Μαρτίου 2020 εκτελούνται από πλωτά μέσα εργασίες σε καθημερινή βάση στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τον κεντρικό λιμένα του Πειραιά και την περιοχή της Σχολής Δοκίμων. Όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει οποιοσδήποτε παρατηρητής από την ξηρά αλλά προκύπτει και από σχετικό φωτογραφικό υλικό και βιντεοσκοπήσεις, γίνονται μετρήσεις, τοποθετούνται σημαδούρες και γίνεται βυθοκόρηση, το υλικό της οποίας μεταφέρεται και εναποτίθεται στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Πειραιά απευθυνόμενο στους αρμόδιους φορείς: 1. Ζητά την αναστολή του έργου μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης της ΜΠΕ και της ΣΜΠΕ όπως ορίζει η Σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ ΑΕ. 2. Καλεί τους αρμόδιους φορείς να προχωρήσουν στις νόμιμες, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους ενέργειες, για την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της πόλης και την τήρηση της νομιμότητας

Περιφέρεια Αττικής: Ο κομβικός ρόλος της Σταυρούλας Αντωνάκου

Ρόλο κλειδί στην εξέλιξη της υπόθεσης παίζει η Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Σαυρούλα Αντωνάκου. Ενημερώνει τον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη και κείνος με τη σειρά του στέλνει επιστολή στους υπουργούς Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και Περιβάλλοντος κ. Κωστή Χατζηδάκη. Κεντρικό θέμα της επιστολής είναι η εκτέλεση των εργασιών επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας στον Πειραιά και η δυνατότητα διερεύνησης της αναστολής των έργων μέχρι την έκδοση από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΚΑ της απόφασης έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Στην επιστολή ο Γ. Πατούλης αναφέρεται στην αδυναμία γνωμοδότησης του Περιφερειακού Συμβουλίου επί της μελέτης ανανέωσης των Περιβαλλοντικών Όρων που υποβλήθηκε από τον ΟΛΠ Α.Ε., λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Συγκεκριμένα επισημαίνει: «επειδή το έργο ξεκίνησε, εν μέσω πανδημίας με εξαιρετικά αυστηρά μέτρα τα οποία οδήγησαν στην αναβολή της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, που θα γνωμοδοτούσε επί της μελέτης ανανέωσης των Περιβαλλοντικών Όρων που υποβλήθηκε από τον ΟΛΠ Α.Ε. για το σύνολο των έργων του λιμανιού, παρακαλούμε να μας γνωρίσετε εάν είναι δυνατόν να ανασταλούν οι εργασίες, μέχρι την έκδοση από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΚΑ της απόφασης έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την τροποποίηση και ανανέωση της Α.Π. 104050/17-5-2006 ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του ΟΛΠ Α.Ε. και τη συνέχιση των εργασιών σύμφωνα με τους επικαιροποιημένους, βάσει των νέων δεδομένων, περιβαλλοντικούς όρους».

Ο Περιφερειάρχης υπογραμμίζει ότι: «Ως νέα διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής έχουμε τονίσει επανειλημμένα ότι είμαστε υπέρ των επενδύσεων που υλοποιούνται με σεβασμό στις τοπικές ανάγκες και ανησυχίες και κυρίως με σεβασμό στο περιβάλλον».

Ο Πλακιωτάκης παίρνει θέση, αλλά…

Επιστολή – απάντηση προς τον Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιώργο Πατούλη έστειλε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την εκτέλεση εργασιών επέκτασης προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά.

Όπως επισήμανε στην επιστολή του ο κ. Πλακιωτάκης, «το συγκεκριμένο έργο πραγματοποιείται έχοντας όλες τις αναγκαίες αποφάσεις και εγκρίσεις που απαιτούνται» σημειώνοντας ότι και ο ίδιος ο κ. Πατούλης, αναγνωρίζει, καθώς συμπεριέλαβε στην επιστολή του (28/4/2020), τις σχετικές αποφάσεις.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρόσθεσε ότι είναι διαθέσιμος προκειμένου να οριστεί συνάντηση κατά την οποία θα συζητηθούν όλα τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της Αττικής και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.

Ο Συνήγορος του Πολίτη αμφισβητεί τη νομιμότητα του έργου!

Όμως ένα έγγραφο φαίνεται να αλλάζει τα δεδομένα. Εγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη το οποίο εκδόθηκε πριν από μερικές ημέρες στις 29/4/2020 απευθύνεται στα αρμόδια υπουργεία, την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους του ευρύτερου Πειραιά και διαπιστώνει μέσα από έξι σελίδες εξαντλητικής τεκμηρίωσης και αξιολόγησης των δεδομένων «ότι η έναρξη των έργων επέκτασης του επιβατικού λιμένα [Νότια πλευρά – α’ φάση] στον Πειραιά είναι τουλάχιστον, αμφίβολης νομιμότητας. Θα πρέπει να σταθμιστεί η αναβολή κάθε περαιτέρω παρέμβασης έως την έγκριση της ΣΜΠΕ και της νέας ΑΕΠΟ, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των φορέων, ιδίως της τοπικής αυτοδιοίκησης και διασφαλίζοντας στον μέγιστο βαθμό την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.»

Ζητάει δε κατεπειγόντως διευκρινήσεις καθώς αμφισβητεί ευθέως τη συνολική νομιμότητα του έργου λόγω της ανυπαρξίας εγκεκριμένης ΣΜΠΕ, παρά τους εγκεκριμένους ΑΕΠΟ. Αναμένεται επομένως το τελικό πόρισμα αναλόγως των απαντήσεων.

Η πειραϊκή κοινωνία είναι ενωμένη σε ένα αίτημα!

«Η πειραϊκή κοινωνία μας είναι ενωμένη σε ένα αίτημα: Να ανασταλεί η εκτέλεση του έργου του Νότιου Προβλήτα τώρα!», δηλώνει ο Ν. Μπελαβίλας, επικεφαλής του συνδυασμού ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.

Τονίζει:

«Το πρόσφατο έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, κυβερνητικούς και αυτοδιοικητικούς, ξεκαθαρίζει σε κάθε επιφυλακτικό, ότι η έναρξη των έργων της επέκτασης του Νότιου Προβλήτα «…είναι τουλάχιστον, αμφίβολης νομιμότητας». Καταρρίπτει όλες τις ερμηνείες και τις παρασκηνιακά δημοσιευμένες εξηγήσεις του ΟΛΠ, αμφισβητώντας ταυτόχρονα ευθέως τη συνολική νομιμότητα του έργου λόγω της ανυπαρξίας εγκεκριμένης ΣΜΠΕ. Η παρέμβαση αυτή της συνταγματικά κατοχυρωμένης Αρχής, που απαντά στην επείγουσα αναφορά έξι δημοτών του Πειραιά, σημαντική, τεκμηριωμένη και θεσμικά έγκυρη αλλάζει τα δεδομένα.

 Στις 30-4-2020 μέλη του δημοτικού συμβουλίου του Πειραιά αλλά και πολίτες κάνουν έκκληση σε Δήμους, Επιμελητήρια, Επιστημονικούς φορείς, Δημοτικές Παρατάξεις και άλλες κοινωνικές οργανώσεις, ούτως ώστε να συμβάλλουν στην προσπάθεια τήρησης της νομιμότητας όσον αφορά το λιμάνι. Ανάμεσα στους υπογράφοντες είναι ο Δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, ο Δήμαρχος Νίκαιας Αγίου – Ιωάννη Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης, ο Δήμαρχος Περάματος Γιάνης Λαγουδάκης, πολλοί δικηγόρου μέλη του δικηγορικού συλλόγου Πειραιά, πανεπιστημιακοί καθηγητές με τον κατάλογο όλο να ανανεώνεται.

Παραπάνω, σας παρουσιάσουμε μια συνολική εικόνα του θέματος, το οποίο, βεβαίως φέρει και άλλες ενδιαφέρουσες πτυχές ή παραμέτρους…

 

Η θέση μας

Άποψη μας είναι ότι εκεί που έχει φτάσει το ζήτημα, με ΟΛΠ- COSCO να προχωρούν χωρίς να υπολογίζουν κανέναν, μόνο η παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού μπορεί να σταματήσει τις διαδικασίες. Τα έργα πρέπει να γίνουν αλλά με σωστές διαδικασίες και με απόλυτο σεβασμό προς τις τοπικές κοινωνίες και με δημοκρατικές διαδικασίες.

Σε κάθε περίπτωση, αναμένουμε το «υλικό» της επικείμενης συνάντησης Πατούλη-Πλακιωτάκη, η οποία θεωρούμε ότι είναι και το πρώτο σκαλοπάτι πριν το θέμα φτάσει στο Μαξίμου.

Επίσης πάγια τοποθέτησή μας είναι πως ΟΛΟΙ οι φορείς της πόλης πρέπει να πάρουν δημόσια θέση και όχι ορισμένοι να «ταμπουρώνονται» επικοινωνιακά στα μετόπισθεν πατώντας σε δύο και τρεις βάρκες. Άλλο τήρηση ισορροπιών και άλλο το «κιότεμα»….

Εκεί, πιθανόν να «φωτιστούν» πολλά περισσότερα από όσα ξέρουμε.

Σε κάθε περίπτωση, είναι μια ευκαιρία ενωμένος ο Πειραιάς (φορείς, σύλλογοι, Επιμελητήρια, Δήμος, Αντιπεριφέρεια, βουλευτές), να διεκδικήσει τα δικαιώματά του.

Το έχει κάνει στο παρελθόν για όλα ζητήματα. Ήρθε η στιγμή να το πράξει και τώρα.

Απόστολος Καραμπερόπουλος
Εκδότης

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ