Εφημερίδα Κοινωνική

Άνοιξε ο «ασκός του Αιόλου» για την ανέλκυση του Sea Diamond

 Breaking News

Άνοιξε ο «ασκός του Αιόλου» για την ανέλκυση του Sea Diamond
21 Ιανουαρίου 2020

Ντόμινο εξελίξεων προκάλεσε η απόφαση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την ανέλκυση του ναυαγισμένου κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης. 

 

*ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΡΑΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, εκδότη της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ

 

Η εταιρεία και οι αλληλοασφαλιστικοί οργανισμοί αντιδρούν και αφήνουν να διαρρεύσει ότι θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη κατά της απόφασης, ενώ, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης διέταξε την ανάκληση του διαγωνισμού ανέλκυσης, του οποίου οι προσφορές θα άνοιγαν χτες το μεσημέρι, κρίνοντας ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων δεν έχει τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα!

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΝΑ, στην αρμοδιότητα της ΔΑΛ είναι η απομάκρυνση ναυαγίων από τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και την αρμοδιότητα για την απομάκρυνση ναυαγίων στα υπόλοιπα λιμάνια έχουν οι διοικήσεις τους. Άρα, αρμόδιος φορέας είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας. Επίσης, επικαλείται την εκδίκαση της υπόθεσης στο Εφετείο και θεωρεί ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες πρέπει να προχωρήσουν μετά την έκδοση οποιαδήποτε σχετικής δικαστικής απόφασης.

Η ΔΑΛ στις 9 Δεκεμβρίου 2019 είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό με καταληκτική ημερομηνία τις 20/1/2020, με σφραγισμένες προσφορές για την ανέλκυση, απομάκρυνση του συγκεκριμένου ναυαγίου ύψους 350.000.000,00 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%. Η Αρχή στην προκήρυξη ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «ο δημόσιος φορέας είναι επιφορτισμένος με την προστασία του περιβάλλοντος μέσα στα λιμάνια σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και οφείλει να προβεί στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων που επιβάλλει ο ν. 2881/2001 στον κύριο του πλοίου». Στην ίδια προκήρυξη γινόταν αναφορά και σε έκθεση του Πολυτεχνείου Κρήτης το 2016 που αναφέρει ότι «το ναυάγιο του “Sea Diamond”, αποτελεί μία σημαντική περιβαλλοντική απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον της Καλντέρας της Σαντορίνης». Παράλληλα, υπάρχει και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία αναφέρει ότι το ελληνικό Δημόσιο θα έπρεπε να έχει λάβει όλα τα μέτρα για την ανέλκυσή του.

Από την πλευρά της, πάντως, η Δημόσια Αρχή Λιμένων, στην ανακοίνωσή της, τονίζει ότι στις 20/1/2020 κατατέθηκαν δύο προτάσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κινέζικες εταιρείες. Προσθέτει, δε, ότι θα προβεί άμεσα σε έναρξη τεχνικού διαλόγου με τις προαναφερόμενες κινεζικές εταιρείες, με στόχο τη συμβασιοποίηση από την Αρχή της ανέλκυσης του ναυαγίου SEA DIAMOND μέχρι τέλος Φεβρουαρίου 2020, με πλήρη αξιοποίηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, πιστή τήρηση των οριζόμενων στον ν. 4412/2016 και καταλογισμό της δαπάνης στους -σύμφωνα με τον νόμο- υπόχρεους στο πλαίσιο της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η πρώτη συνάντηση στο πλαίσιο του ανωτέρω τεχνικού δια- λόγου έλαβε χώρα χτες, και η δεύτερη στις αρχές Φεβρουαρίου (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί).

Όπως συμπληρώνει η Δημόσια Αρχή Λιμένων, «η εκδήλωση ενδιαφέροντος από αλλοδαπές εταιρείες για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND θέτει οριστικά τέλος στην ψευδή επιχειρηματολογία περί δήθεν ανέφικτης ανέλκυσης» και για αυτόν τον λόγο θα ενημερώσει άμεσα το σύνολο των αρμόδιων δικαστικών αρχών για τις δικές τους -σύμφωνα με τον νόμο- ενέργειες. Επίσης, εντός των επομένων ημερών η Δημόσια Αρχή Λιμένων θα προβεί σε συνέλευση διαβούλευσης με τους κατοίκους της Σαντορίνης, προκειμένου να ενημερωθούν για τις εξελίξεις.

Να σημειωθεί, ότι με παρέμβασή της η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond σε ανακοίνωση της αναφέρει τα εξής: «Και τώρα που η ΔΑΛ ξεκίνησε να εφαρμόσει την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ και το νόμο 2881/2001, σύμφωνα με τον οποίο «Ο ρυπαίνων πληρώνει», έρχεται η πλοιοκτήτρια και οι ασφαλιστές του Sea Diamond να προσβάλουν νομικά το διαγωνισμό της ΔΑΛ, μην τυχόν και αποδειχθεί πως υπάρχουν σοβαρές μεγάλες εταιρείες που μπορούν να ανελκύσουν το πλοίο ή μην τυχόν και αναγκαστούν να πληρώσουν τελικά για την ανέλκυση του ναυαγίου! Φτάνει πια: Ο ΡΥΠΑΙΝΩΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ. Καλούμε την πολιτεία να προστατεύσει το διαγωνισμό που έχει προκηρύξει η Διοίκηση Αρχής Λιμένων και να εφαρμόσει τις διατάξεις του Νόμου 2881/2001 και τις αποφάσεις των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας».

 

Σχόλιο ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ:

Ο παράγοντας «απορρύπανση»

Επιπλέον, πληροφορούμαστε ότι σημαντικό ρόλο σε όλα αυτά, παίζει ή θα παίξει και ο παράγοντας «απορρύπανση» και το «παιχνίδι» ανοίγει… Θα θέλαμε να πληροφορηθούμε: Α) Ποιο είναι το κόστος της απορρύπανσης όλα αυτά τα χρόνια που το πλοίο είναι στο βυθό της Καλντέρας; Β) Γίνεται καθαρισμός του βυθού από ποιους, με ποιες διαδικασίες και με τι κόστος; Γ) Ποιοι και με ποια κριτήρια θα κληθούν να «τρέξουν» την απορρύπανση, είτε γίνει η ανέλκυση, είτε όχι;


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ