Εφημερίδα Κοινωνική

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Επενδύσεις και Ανάπτυξη στην πράξη ή στα λόγια;

 Breaking News

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Επενδύσεις και Ανάπτυξη στην πράξη ή στα λόγια;
15 Νοεμβρίου 2019

Όλοι στον Πειραιά, «διατυμπανίζουν», εδώ και χρόνια ότι η πόλη μας βρίσκεται  στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα τα «τύμπανα» των επενδυτών… «χτυπούν» όλο και πιο δυνατά στα αυτιά των Πειραιωτών και αυτό έχει να κάνει κυρίως με τις προοπτικές που έχουν ανοιχτεί στο λιμάνι και την παρουσία της COSCO (με τα συν και τα πλην).

Η αλήθεια είναι ότι όλο αυτό το «μπουκέτο» εκατομμυρίων γύρω από την πόλη, προσφέρεται και πλασάρεται “όμορφα”. Και βεβαίως, στολίζεται ακόμα πιο “όμορφα”, με τις ιδέες και τις προοπτικές του MASTER PLAN, του BLUE LAB κτλ, λέξεις που στο παρελθόν μας ακούγονταν «κινέζικες» αλλά ΝΑ… που τελικά, η Κίνα ήρθε να μας διδάξει το: «μάθε παιδί μου… από ανάπτυξη»! Θα αναρωτηθεί κάποιος, «μα καλά, όλα αυτά δεν μπορούσαμε να τα κάνουμε μόνοι μας»; Η απάντηση ξεκάθαρη σε αυτό το ελληνικό «φαινόμενο»: ΟΧΙ.

Αφού λοιπόν σας κάναμε μια εισαγωγή στο θέμα, πάμε να πιάσουμε την ουσία για να δούμε ΠΟΙΟΙ είναι αυτοί που τελικά… «γουστάρουν» Πειραιά. Η λέξη «γουστάρουν» βέβαια μπαίνει σε εισαγωγικά, γιατί, όσο συναισθηματικοί Πειραιώτες και αν είμαστε, ο νόμος του «επιχειρείν», είναι ξεκάθαρος: Ο επιχειρηματίας κοιτάει πρώτα την τσέπη του και μετά όλα τα άλλα…! Και επειδή εμείς, κουμάντο στην τσέπη του επιχειρηματία δεν μπορούμε να κάνουμε, πάμε να δούμε το… «όλα τα άλλα».

Οι «φίλοι» μας οι… Γερμανοί!

Μπορεί όταν αναφερόμαστε στον Πειραιά το μυαλό μας να πάει σε COSCO και κινέζους αλλά να ξέρετε ότι συνολικά 15 γερμανικές εταιρίες και εκπρόσωποι από το Τμήμα Ναυτιλιακής Οικονομίας του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας και Ενέργειας της Γερμανίας (BMWi), τον Σύνδεσμο Ναυπηγικής και Ναυτιλιακής Τεχνολογίας (VSM), καθώς και τη Γερμανική Πρωτοβουλία για τις Ναυτιλιακές Εξαγωγές (GeMaX), συμμετείχαν στην επιχειρηματική αποστολή που έφτασε πριν από μερικές εβδομάδες στο ΕΒΕΠ, υποδηλώνοντας το έντονο ενδιαφέρον της γερμανικής αγοράς για το ναυτιλιακό τομέα στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας της αποστολής ανακοινώθηκε επίσης το ενδιαφέρον ορισμένων εκ των εκπροσώπων της γερμανικής αποστολής για την ίδρυση εταιριών στην Ελλάδα και ιδιαιτέρως στον Πειραιά, γεγονός που τονίζει το ενδιαφέρον αυτό!

Τα «αδέρφια» μας από την Αγγλία

Είναι γνωστό ότι οι Άγγλοι δεν επικεντρώνονται σε ήλιο, θάλασσα, οπότε και ο Πειραιάς, δεν τους προκαλεί ως «παράδεισος επενδύσεων». Αλλά, εδώ υπάρχει ένας παράγοντας, «ευκαιρία» που λέγεται… Brexit. Ήδη μεγάλα εφοπλιστικά ονόματα έχουν φύγει από το Λονδίνο για άλλες πολιτείες, ενώ άλλοι είναι σε κατάσταση αναμονής σκέφτονται τον Πειραιά «ως ένα δυναμικό λιμάνι στη Μεσόγειο». Μπροστά στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στο Σίτι η ελληνική κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να κινητοποιηθεί θεσπίζοντας φορολογικά και άλλα κίνητρα για τη μεταφορά και λειτουργία εφοπλιστικών εταιρειών στην Ελλάδα. Ίδωμεν…

Αλλά ας μιλήσουμε λίγο με ονόματα: V.Ships: Η Νο1 εταιρεία διαχείρισης πλοίων στον κόσμο άνοιξε γραφείο στον Πειραιά! Τυχαίο; Ο όμιλος V.Group διαχειρίζεται πάνω από 1.000 πλοία, περισσότερους από 40.000 ναυτικούς και περίπου 3.000 υπαλλήλους.

Η «ενδοχώρα»

Ας φύγουμε όμως από το λιμάνι και ας μπούμε πιο «μέσα». Γιατί εδώ μιλάμε για πόλη-λιμάνι με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για κάποιους. Μία νέα επένδυση που θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν του Πειραιά βρίσκεται στα σκαριά, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να αξιοποιηθεί το 6όροφο ακίνητο στη συμβολή των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου & Καραολή και Δημητρίου, ένα κτίριο στην «καρδιά» του Πειραιά.

ΑΠΟ ΡΩΣΙΑ… με «αγάπη»

Αρχικά, το πλάνο των Ρώσων για το συγκεκριμένο κτίριο φέρεται πως ήταν η ανέγερση μίας πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας στο σημείο. Ωστόσο, φαίνεται πως τελικά η λύση που προωθείται είναι η εξής: Ανακαίνιση και πλήρης αναμόρφωση του ακινήτου, προκειμένου να δημιουργηθούν εκεί πολλά και ξεχωριστά entire apartments Airbnb!

Εδώ να σημειώσουμε ότι ο Πειραιάς, το τελευταίο διάστημα, δείχνει ιδιαίτερη δυναμική στο κομμάτι του REAL ESTATE και «αποκτά έναν νέο αέρα επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα επικεντρωθεί για αρχή στο κέντρο της πόλης και περιμετρικά του λιμανιού στοχεύοντας αρχικά σε εγκαταλελειμμένα αυτοτελή κτίρια που διατίθενται σε ελκυστικές τιμές. Ήδη μαθαίνουμε ότι ξένοι επενδυτές έχουν προχωρήσει σε αγορές παλαιών κατοικιών στην Ακτή Θεμιστοκλέους και τις έχουν ανακαινίσει με στόχο την μεταπώλησή τους.

Η περίπτωση της DIMAND

Σε αυτό το «μέτωπο» παρατηρούνται εμβληματικές κινήσεις όπως η αναβάθμιση του πρώην εγκαταστάσεων της Παπαστράτος στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, αλλά και η αξιοποίηση του Πύργου του Πειραιά με τον σχετικό διαγωνισμό να έχει κλείσει. H κοινοπραξία της Prodea Investment ΑΕΕΑΠ, της Dimand και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης ορίστηκε προσωρινός ανάδοχος τον Πύργο-φάντασμα, ενώ η μεμονωμένα, η ίδια η DIMAND μπήκε δυνατά κα προχωράει στον Άγιο Διονύσιο, θέλοντας να κάνει την περιοχή, σε συνεργασία με Παπαστράτο και Δήμο Πειραιά, το νέο «hot spot» επιχειρηματικότητας του Πειραιά, με εταιρίες και γραφεία. Στο κτίριο «Βόμβα» μάλιστα έχουν ήδη εγκατασταθεί οι 1.700 εργαζόμενοι γαλλικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών. Σε άλλη πτέρυγα έχουν μετεγκατασταθεί ήδη τα κεντρικά της Alpha Bank. Στην περιοχή αναπτύσσονται και πιο μικρές ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Π.χ. Ο Κοσμάς Καραβάς του αρχιτεκτονικού γραφείου Lab 71 ήταν ο πρώτος που άνοιξε all day μαγαζί στην περιοχή. Αλλά και πρωτοβουλίες του Δήμου με Κέντρο Επιχειρηματικής Καινοτομίας (Blue Lab), που δίνει έμφαση στη γαλάζια ανάπτυξη.

 Οι μελετημένες κινήσεις της COSCO

Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει και η επέκταση του λιμανιού στον Πειραιά, μετά το «πράσινο φως» που άναψε η ΕΣΑΛ στο master plan του ΟΛΠ, το οποίο προβλέπει επενδύσεις άνω των 600 εκατ. ευρώ που προβλέπουν μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός νέου κέντρου logistics, την κατασκευή ενός νέου κέντρου εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας, την επέκταση των σταθμών διακίνησης αυτοκινήτων, τη βελτίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και την αναβάθμιση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Μάλιστα πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συμφώνησε να χορηγήσει 140 εκατ. ευρώ για να στηρίξει την επέκταση και αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά.

Και οι… «υπόλοιποι»

Ανάπτυξη βέβαια δεν σημαίνει μόνο, «μεγαθήρια». Σημαίνει και παράλληλα έργα από φορείς, υπουργεία. Η ΟΧΕ του Δήμου Πειραιά δίνει το «έναυσμα», το ίδιο και τα ευρωπαϊκά προγράμματα που ο Δήμος κυνηγά και αξιοποιεί. Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη άνοιξε πανιά συνεργασίας με την Κινεζική Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών (CASS) και τα Επιμελητήρια (ΕΒΕΠ,ΕΕΠ,ΒΕΠ) στοχεύουν σε για clusters και συνεργασίες «άλλου επιπέδου»… Επιπλέον, η παραδοσιακή αγορά του Πειραιά σκοπεύει να μπει σε «άλλους ρυθμούς» καθώς στο χώρο του παλιού αμαξοστασίου των λεωφορείων των πρώην ΗΣΑΠ, αν δεν μπει ιδιώτης, «επιχειρείται» να στεγαστεί η Ιπποδάμεια Αγορά.  Μην ξεχνάμε επίσης τον Όμιλο Χαραγκιώνη, που χρόνια τώρα «επιμένει Πειραιά» και καλοβλέπει την έκταση που έχει στο Νέο Φάληρο για εμπορικό κέντρο με χώρο πρασίνου, αν και συναντάει εμπόδια. Στο «κάδρο» του ευρύτερου ενδιαφέροντος για τον Πειραιά: Ξενοδοχειακοί Όμιλοι, εταιρείες που «αρέσκονται» στα Duty Free, επιχειρήσεις που ασχολούνται με το εμπόριο, τον τουρισμό και την κρουαζιέρα, αλυσίδες καφέ, κέντρα εστίασης κ.α. Όλοι αυτοί θέλουν να έχουν «κάτι» στην πόλη και ψάχνουν «ευκαιρίες». Ο Πειραιάς, τέτοιες ευκαιρίες, τις προσφέρει απλόχερα πλέον, ως προς το θέμα των διαθέσιμων κτιριακών υποδομών. Το ζητούμενο βέβαια είναι πόσο η πόλη αυτή καθίσταται «φιλική» στην επιχειρηματικότητα αλλά και τι μπορεί να πάρει ανταποδοτικά από αυτήν. Μια συζήτηση, προφανώς, «άλλου επιπέδου»…

 

Δείτε επίσης:

Όταν πιάνεις το «δράκο» από την… ουρά! ΚΥΡΙΟΙ ΜΕΓΑΛΟ-ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ, καταλάβετε ότι το «συμφέρον» σας είναι ο Πειραιάς ως κοινωνία, όχι ως γεωγραφικός προσδιορισμός!

*του Απόστολου Καραμπερόπουλου


 



Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ