Εφημερίδα Κοινωνική

Ένα όραμα που επιτέλους πρέπει να γίνει πραγματικότητα – Άρθρο του Προέδρου της ΠΕΠΕΝ Cpt. Μανώλη Τσικαλάκη για τη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της Εμπορικής Ναυτιλίας

 Breaking News

Ένα όραμα που επιτέλους πρέπει να γίνει πραγματικότητα – Άρθρο του Προέδρου της ΠΕΠΕΝ Cpt. Μανώλη Τσικαλάκη για τη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της Εμπορικής Ναυτιλίας
05 Νοεμβρίου 2019

Στο μέσον μιας ακόμη επιτυχημένης χρονιάς για την παγκόσμια ναυτιλία, με σημαντικές επενδύσεις σε πλοία όλων των κατηγοριών, και συνειδητοποιημένο, ευελπιστώ πλέον, το σύνολο του πολιτικού κόσμου του τόπου μας για τα οφέλη που εκπορεύονται από την ανάπτυξή της, η Ελληνική Ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει αξιοζήλευτη εμπορική πορεία και ουσιαστικό ρόλο στην εξέλιξη της Ελληνικής οικονομίας.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με ναυτική παράδοση χιλιετιών και η ναυτιλία μας αναντίρρητα είναι η παλαιότερη μορφή της κυριαρχίας των Ελλήνων στο παγκόσμιο εμπορικό και πολιτισμικό στερέωμα. Αποτέλεσε δε και συνεχίζει να αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής οικονομικής δραστηριότητας και ανάπτυξης από τους αρχαιοτάτους χρόνους.

Ως ναυτική χώρα, κατέχουμε την πρώτη θέση στη διεθνή κατάταξη, βάσει του αριθμού των πλοίων που διαθέτουν οι ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες (περίπου 5.144 ελληνόκτητα πλοία), αλλά και τους όρους χωρητικότητας των πλοίων που υφίστανται διεθνώς. Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 30% των δεξαμενόπλοιων, το 22% των Bulk Carriers, το 16% των πλοίων μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, το 15% των LNG/LPG Carriers, το 11% των πλοίων ψυγείων και το 9% των Containerships, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσωπεύει σταθερά το 50% σχεδόν σε dwt του κοινοτικού στόλου.

Σήμερα, η Ναυτιλία μας, παγκόσμιος ηγέτης στον κλάδο, ευθύνεται για το περίπου 7% του ΑΕΠ, απασχολώντας χιλιάδες εργαζομένους (σε ξηρά και θάλασσα) και αποτελεί παράλληλα μια σημαντική πηγή εισοδήματος, πλούτου και κύρους για την πατρίδα μας.

Στο συνεχώς μεταβαλλόμενο και δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον που δραστηριοποιείται η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν και να επεκτείνουν τα επιχειρηματικά και επενδυτικά τους σχέδια διεθνώς, ενώ ταυτόχρονα η ναυτιλιακή βιομηχανία ανά τον κόσμο μετασχηματίζεται εξαιτίας της ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου και της ενοποίησης των αγορών.

Οι οικονομικές δραστηριότητες που συνδέονται με τη ναυτιλία ολοένα και γίνονται πιο παγκοσμιοποιημένες ενώ τα κράτη τα λιμάνια και τα διαμετακομιστικά κέντρα του εμπορίου γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικά μεταξύ τους, προκειμένου να προσελκύσουν ναυτιλιακές επιχειρήσεις και έσοδα από εμπορικές συναλλαγές.

Παρά τις όποιες δυσοίωνες προβλέψεις και εκτιμήσεις όμως, η Ελληνική Ναυτιλία αντιμετώπισε με επιτυχία την κρίση των περασμένων ετών, από τους λίγους κλάδους που άντεξαν στη χώρα μας, και σήμερα η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα παραμένει αισιόδοξη για το ρόλο της Ελλάδας ως ναυτιλιακού κέντρου κατά τα επόμενα χρόνια.

Το έμπειρο και άρτια εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό που ως χώρα διαθέτουμε (σε θάλασσα και ξηρά), η ναυσιπλοΐα, η γεωγραφική θέση της χώρας μας και σαφέστατα οι Έλληνες πλοιοκτήτες, αποτελούν τα κύρια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Αντιθέτως, η έλλειψη ενός εμπνευσμένου και εμπεριστατωμένου διαχρονικά σχεδίου, το οποίο θα διέπει όλους τους ναυτιλιακά συνδεδεμένους κλάδους και εταιρείες, η έλλειψη εύκολης πρόσβασης σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι ελλιπείς λιμενικές και άλλες μεταφορικές υποδομές (τρένα, αυτοκινητόδρομοι), μαζί με την απουσία μιας ανταγωνιστικής και εκσυγχρονισμένης εκπαίδευσης των ναυτικών μας, σε συνδυασμό βέβαια μετά εργασιακά ζητήματα, αλλά κυρίως το φορολογικό των Ναυτικών είναι τα βασικά μειονεκτήματά της.

TSIKALAKIS

 

 

 

 

 

 

Η καταγραφή των συσσωρευμένων προβλημάτων του κλάδου, μαζί με αυξημένη υποστήριξη από το Ελληνικό κράτος, σε συνδυασμό με συντονισμένες προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ανταγωνιστική θέση της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Έξι είναι κατά την προσωπική μου εμπειρία και άποψη οι κύριοι τομείς που απαιτούν από το κράτος άμεση επανεκκίνηση και στενότερο συντονισμό:

Η αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης και η ανανέωση των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και σε συνδυασμό με τις ιδιωτικές σχολές της χώρας.

« Η ενθάρρυνση των νέων για σπουδές και σταδιοδρομία στα ναυτικά επαγγέλματα.

Ένα πιο ευέλικτο σε διαδικασίες και πιο φιλικό στην αντιμετώπιση ρυθμιστικό πλαίσιο προς τις ναυτιλιακές εταιρείες/επιχειρήσεις που επιθυμούν να εγκατασταθούν και να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Βελτίωση των υφιστάμενων λιμενικών και άλλων συνδεδεμένων υποδομών.

Στενότερη δημιουργική συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορείων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, με σκοπό την εξεύρεση αποδοτικότερων λύσεων που δεν θα σκαλώνουν στα χρονοβόρα και στην ουσία μη αποδοτικά για επενδύσεις, γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Επανεξέταση των συνθηκών εργασίας των ναυτικών μας και τον επανασχεδιασμό του μισθολογίου και των φορολογικών και συνταξιοδοτικών εισφορών και απολαβών.

Ας συνειδητοποιήσουμε όλοι επιτέλους ότι το μεγαλύτερο μέρος του διεθνούς εμπορίου διακινείται πλέον μέσω θαλάσσης, η χώρα μας αξίζει και πρέπει να είναι ο κυρίαρχος σε αυτή τη θαλάσσια διαμετακομιστική αλυσίδα, στα παιδιά μας οφείλουμε ένα καλύτερο, σύγχρονο αύριο με προοπτικές. Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο, ποτέ δεν είναι αργά, για να πάμε την Ελλάδα ένα βήμα πιο πέρα, να κάνουμε τους Έλληνες Ναυτικούς περιζήτητους στην παγκόσμια αγορά, την Ελληνική Ναυτιλία πιο ανταγωνιστική και τη χώρα μας ένα σύγχρονο διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο.

- Μπορούμε!!!

 

 

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ