Εφημερίδα Κοινωνική

ΤΑΙΠΕΔ: «Χειρόφρενο» μέχρι τις εκλογές

 Breaking News

ΤΑΙΠΕΔ: «Χειρόφρενο» μέχρι τις εκλογές
28 Μαΐου 2019

Σωρεία εκκρεμοτήτων αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις που έχει δρομολογήσει το ΤΑΙΠΕΔ θα παραμείνει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, για οριστικές αποφάσεις μετά τις επερχόμενες εθνικές εκλογές, που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθούν στο τέλος του επόμενου μήνα.

Δεν αποκλείονται και ανατροπές στις διαδικασίες εάν υπάρξει αλλαγή του πολιτικού σκηνικού. Οι διαφορές των δύο μεγάλων κομμάτων στον τρόπο αξιοποίησης των υπό παραχώρηση/πώληση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου ενδέχεται να δυσκολέψει το έργο τόσο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και του Υπερταμείου.

Σοβαρές εκκρεμότητες παρεμποδίζουν μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο έργο αποκρατικοποίησης που βρίσκεται στα σκαριά αυτήν τη στιγμή και δεν είναι άλλο από αυτό της αξιοποίησης του Ελληνικού. Αντίστοιχα, σε εκκρεμότητα είναι οι αποκρατικοποιήσεις σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ.

Τα λιμάνια της χώρας

Εκτός από τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, σε τροχιά αξιοποίησης μπαίνουν και 10 περιφερειακά λιμάνια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, τα οποία αναμένεται να μεταφερθούν στο Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ).

Ο ΔΑΑ

Αναφορικά με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), μετά τη διαδικασία επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης, θα ακολουθούσε η πώληση ποσοστού 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), η οποία πλέον αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο του 2019.

Η έναρξη της διαδικασίας έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά, δεδομένου πως η προετοιμασία από το ΤΑΙΠΕΔ για τη συναλλαγή έχει ξεκινήσει από το 2018. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του Ταμείου, η έναρξη υλοποίησης της πώλησης του 30% επρόκειτο να ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την παράταση κατά 20 έτη της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, η οποία ολοκληρώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο.

Την περίοδο αυτή επί τάπητος έχουν τεθεί ζητήματα που αφορούν τη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου του ΔΑΑ και τα δικαιώματα μειοψηφίας του Δημοσίου.

Αξιόπιστες πηγές τονίζουν πως το καναδικό fund PSP Investments, το οποίο διατηρεί ποσοστό 40% στη ΔΑΑ, επιθυμεί να ξεκινήσει η διαδικασία το συντομότερο δυνατό. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι Καναδοί επενδυτές, οι οποίοι δείχνουν εντονότατο ενδιαφέρον για το 30%, αντιλαμβάνονται πως η διεξαγωγή των εκλογών θα καθυστερήσει τη διαδικασία πώλησης.

Παράγοντες της αεροπορικής αγοράς εκτιμούν ότι οι καθυστερήσεις στην έναρξη της διαδικασίας πώλησης σημειώνονται σε μια χρονική συγκυρία ιδιαίτερα ευνοϊκή, λόγω των πολύ καλών επιδόσεων του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Οι ίδιοι θεωρούν πως είναι πιθανό να υπάρξει διόρθωση στις επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας, δεδομένου πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνεχιστούν αυτοί οι ρυθμοί ανόδου της επιβατικής κίνησης. Όπως τονίζουν, το αντίστοιχο ποσοστό σε δημοφιλή αεροδρόμια κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 2% έως 5%.

Σε ό,τι αφορά, τώρα, τις εταιρείες ύδρευσης ΕΥΔΑΠ  και ΕΥΑΘ,  για το 11% των μετοχών της ΕΥΔΑΠ που προωθείται προς πώληση αναμένεται η αξιολόγηση από τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο των εναλλακτικών επιλογών αξιοποίησης και η επιλογή βέλτιστου τρόπου αξιοποίησης.

Περιφερειακά αεροδρόμια – Θριάσιο

Επιπλέον, θολό παραμένει το τοπίο για την αξιοποίηση των υπολοίπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων, για την κατασκευή Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο, το λεγόμενο και ως Θριάσιο Ι αλλά και το Θριάσιο ΙΙ, καθώς και η σιδηροδρομική Εγνατία.
Ειδικότερα, τους τρόπους αξιοποίησης των υπόλοιπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων που δεν πέρασαν στη διαχείριση της Fraport Greece και τα οποία εξακολουθεί να διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), εξετάζει η εταιρεία Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Για τον τρόπο αξιοποίησης με την παραχώρηση των εμπορικών δραστηριοτήτων μόνο, αντιδρά η Νέα Δημοκρατία, η οποία προτίθεται να προχωρήσει στην παραχώρησή τους ενταγμένα σε μία εταιρεία.

Τέλος, στα γρανάζια της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας -κάτι που σημαίνει ότι πριν από το τέλος του 2019 δεν θα υπάρχει εξέλιξη- φαίνεται να έχει κολλήσει το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο, γνωστό ως Θριάσιο Ι, ανάδοχος του οποίου είναι η κοινοπραξία Goldair cargo – ETBA. Η Νέα Δημοκρατία έχει καταγγείλει τη συγκεκριμένη παραχώρηση χαρακτηρίζοντάς τη χαριστική. Ήδη, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το μεγαλύτερο τμήμα των πρώτων αποθηκών, έκτασης 125.000 τ.μ., έχει κλειστεί από εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Goldair, K. Καλλίνικο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, Θ. Ψαθά, να αναμένουν την ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, για να ξεκινήσει η μεγαλύτερη επένδυση, μέχρι σήμερα, στον τομέα των logistics, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, καθιστώντας το Θριάσιο Ι το μεγαλύτερο logistics center των Βαλκανίων.


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ