Εφημερίδα Κοινωνική

Περιβάλλον και ανάπτυξη: Προκλήσεις και προοπτικές στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά

 Breaking News

Περιβάλλον και ανάπτυξη: Προκλήσεις και προοπτικές στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά
22 Νοεμβρίου 2018

Γόνιμη και υψηλού επιπέδου συζήτηση έγινε στο πλαίσιο Ημερίδας, με θέμα: «Λιμάνι. Περιβάλλον και Ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά», που διοργάνωσε, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), η Περιφέρεια Αττικής.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι εισηγήσεις πανεπιστημιακών για τις εμπειρίες και πρακτικές από μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης αλλά και τα πρώτα συμπεράσματα από ερευνητικά προγράμματα του «Δημόκριτου»,του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΕΘΕ) και του Αστεροσκοπείου Αθηνών, που υλοποιούνται σε συνεργασία με την Περιφέρεια.

Η έναρξη της Ημερίδας έγινε από την Περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου και ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλο, τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας Χρήστο Λαμπρίδη και τους Δημάρχους Πειραιά Γιάννη Μώραλη, Κερατσινίου- Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο και Περάματος Γιάννη Λαγουδάκη.

Επίσης, παρεμβάσεις έγιναν από τον Πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη και από την ΟΛΠ ΑΕ, ο κ. Νεκτάριος Δεμενόπουλος.

Στο πρώτο μέρος εισηγητές ήταν οι:

  • Αμβούργο: Δρ. Volker Matthias, επικεφαλής του τμήματος Μοντελοποίησης Μεταφορών του Ινστιτούτου παράκτιας έρευνας Helmholtz- Zentrum Geesthacht GmbH
  • Βενετία: Prof. Francesco Musco, Αναπληρωτής Καθηγητής, Αναπληρωτής Πρύτανης για την Έρευνα, Διευθυντής του προγράμματος Erasmus Mundus για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής στη Βενετία.
  • Ρότερνταμ: Prof. Harry Geerlings, Καθηγητής Διαχείρισης της Βιώσιμης Κινητικότητας στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Erasmus του Ρότερνταμ.

Στο δεύτερο μέρος με συντονίστρια την Δρ. Αργυρώ Παρασκευοπούλου, Γενική Διευθύντρια Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κλιματικής Αλλαγής της Περιφέρειας έγινε ενημέρωση για τα τρία χρηματοδοτούμενα από την Περιφέρεια προγράμματα από τους εξής:

Δρ. Ευάγγελος Γερασόπουλος από το Αστεροσκοπείο, Δρ, Θωμάς Μάγγος, από το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, Δρ. Σουλτάνα Ζερβουδάκη, από το ΕΛΚΕΘΕ.

 

Σημεία από τις ομιλίες:

 

Ρένα Δούρου (Περιφερειάρχης Αττικής)

Η Περιφέρεια χρηματοδοτεί έργα ύψους 111.683.000 ευρώ, έργα ήδη εγκεκριμένα, που βρίσκονται σε εξέλιξη», αναφερόμενη στην Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση του Δήμου Πειραιά, ύψους 80.065.000 ευρώ. Η ίδια θύμισε επίσης ότι η Περιφέρεια είναι «συστηματικός αρωγός σε καινοτόμα εγχειρήματα, όπως αυτό του Κέντρου Επιχειρηματικής Καινοτομίας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη», που η Περιφέρεια χρηματοδοτεί με 1.8 εκ. ευρώ και υλοποιεί ο Δήμος Πειραιά, «στο πλαίσιο μιας αμοιβαία επωφελούς συνέργειας».

 

Γιώργος Γαβρίλης (Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά)

«Η Αυτοδιοίκηση έχει να αντιμετωπίσει μια σοβαρή πρόκληση: να αναλάβει να εκπροσωπήσει την πόλη, τα συλλογικά συμφέροντα και τις προσδοκίες της, να διασφαλίσει μια πόλη περιβαλλοντικά βιώσιμη και λειτουργική, που να διεκδικεί ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο και προσανατολισμό. Η Αυτοδιοίκηση δεν καλείται απλά να διαχειριστεί τις συνέπειες και την καθημερινότητα. Καλείται να σχεδιάσει και να οργανώσει, να παρέμβει και να κατευθύνει στη βάση ενός συλλογικού σχεδίου. Γι’ αυτό, αναζητήσαμε τη συμβολή εξειδικευμένων επιστημονικών εργαστηρίων εγνωσμένου κύρους και αναθέσαμε τη διεξαγωγή συστηματικών μετρήσεων για την ποιότητα του αέρα και των θαλάσσιων υδάτων».

Γιάννης Μώραλης (Δήμαρχος Πειραιά)

«Θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα που αφορά στα απορρίμματα και φυσικά αργότερα θα τοποθετηθώ και για το λιμάνι. Είναι αδιανόητο να μιλάμε το 2018 ακόμα και στην χώρα μας,  για το αν πρέπει ή όχι να γίνουν μονάδες επεξεργασίας, κομποστοποίησης ή άλλες διαδικασίες για τα απορρίμματα και να προσπαθεί ο κάθε δήμος, φοβούμενος την αντίδραση των πολιτών του, να πετάξει από επάνω του την όποια προοπτική, προτείνοντας μια άλλη περιοχή. Το δεύτερο που πρέπει να αλλάξει είναι η γραφειοκρατία που υπάρχει στο Δημόσιο.

Το 97% των λιμανιών  στην Ευρώπη δεν είναι ιδιωτικά, συμμετέχουν οι Δήμοι ή είναι δικά τους και έχουν οφέλη. Πρέπει επίσης να ξέρετε ότι με τον ΟΛΠ κρατικό, ουδέποτε οι Δήμοι μας είχαν το παραμικρό έσοδο. Είχαν μόνο τα αρνητικά της λειτουργίας  του λιμανιού: τη ρύπανση, τη μόλυνση, την κυκλοφορία. Κανένα έσοδο για τους τέσσερις Δήμους, καμία στρατηγική. Σήμερα καταφέραμε να εξασφαλίσουμε ανταποδοτικό πόρο. Όταν σχεδίαζε ο κρατικός ΟΛΠ ρώταγε  τους δημάρχους; Ποτέ ή αν γίνονταν, γίνονταν σπάνια και επιλεκτικά .

Ο μόνος που μπορεί να κάνει κάτι είναι η ΕΣΑΛ και αυτή είναι η πραγματικότητα. Μιλάω για τον Δήμο Πειραιά. Είμαι εναντίον π.χ. στο Mall που πιστεύω πως  θα δημιουργήσει πρόβλημα στο επιχειρείν και στην επιχειρηματική τάξη του Πειραιά.  Δεν είναι υποχρεωτική επένδυση και θα μαχόμαστε για αυτό μέχρι το τέλος»

Βασίλης Κορκίδης (πρόεδρος ΕΒΕΠ)

«Δεδομένου ότι, το λιμάνι του Πειραιά, λόγω του ηγετικού του ρόλου στην περιοχή της Μεσογείου αλλά και της κομβικής του θέσης στον Ευρωπαϊκό χώρο, βρίσκεται διαρκώς σε μια διαδικασία ανάπτυξης, έχουμε διατυπώσει την άποψη για τη δημιουργία μίας γέφυρας συνεργασίας, με στόχο, τη ζεύξη του Σχεδίου Ανάπτυξης Λιμένος (Σ.Α.Λ.), ως υποσυνόλου και αναπόσπαστου μέρους του «Masterplan» και της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (Ο.Χ.Ε.) του Δήμου Πειραιά, ώστε να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά.

Ειδικότερα, θεωρούμε αναγκαία μία περιβαλλοντική μελέτη, η οποία θα αφορά στις νέες επενδύσεις της Ο.Λ.Π. Α.Ε. και την όποια περιβαλλοντική επιβάρυνση μπορεί αυτές να επιφέρουν. Για παράδειγμα, θα πρέπει να προσδιοριστεί το πώς, θα αντιμετωπιστεί η αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση εξαιτίας, τόσο των νέων δραστηριοτήτων, όσο και της επέκτασης των υφισταμένων χρήσεων, καθώς επίσης και της ηχορύπανσης, λόγω και της λειτουργίας βαρέων μηχανημάτων.

Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι, το Επιμελητήριο, υποστηρίζοντας πρωτίστως τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων, με σημαντική εμπορική, βιομηχανική, εισαγωγική, εξαγωγική, εφοδιαστική, μεταφορική, ναυπηγοεπισκευαστική και ναυτιλιακή δραστηριότητα, συμπράττει στην προσπάθεια της Περιφέρειας Πειραιά, προκειμένου, μέσω της αναζήτησης συνεργιών, να κερδηθεί τελικά το διπλό στοίχημα για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας: εκείνο της περιβαλλοντικής προστασίας, η οποία εναρμονίζεται με την οικονομική ανάπτυξη προς όφελος όλων μας, επιχειρηματιών, κατοίκων και επισκεπτών».

 

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ