Εφημερίδα Κοινωνική

Υπογειοποίηση γραμμών ΗΣΑΠ από Φάληρο έως Πειραιά -Ποιοι και γιατί ξαναβγάζουν το…«πολύπαθο» σχέδιο από τα συρτάρια

 Breaking News

Υπογειοποίηση γραμμών ΗΣΑΠ από Φάληρο έως Πειραιά -Ποιοι και γιατί ξαναβγάζουν το…«πολύπαθο» σχέδιο από τα συρτάρια
05 Ιουλίου 2018

Του Κώστα Παναγιωτάκη

Με έναν περίεργο τρόπο πληροφορηθήκαμε χθες ότι ανασύρεται από τα συρτάρια η πάλαι ποτέ… περίφημη υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά. Το θέμα συζητιέται εδώ και χρόνια στην πόλη και έχει αποτελέσει σημείο διαμάχης μεταξύ εκείνων που αντιδρούν στην επέκταση του μέσου και όσων έβαλαν την υπογραφή τους για να διέλθει το Τραμ από το κέντρο του Πειραιά.

MESA1Το ζήτημα της υπογειοποίησης των Γραμμών του ΗΣΑΠ έφερε ξανά στο προσκήνιο το site ypodomes.com το οποίο επικαλείται πηγές από τη ΣΤΑΣΥ και το υπουργείο Υποδομών, παρουσιάζοντας και το… “στάτους” που επικρατούσε μέχρι πρόσφατα. Ας δούμε λοιπόν τι αναφέρει το συγκεκριμένο δημοσίευμα.

«Η υπόθεση της υπογειοποίησης των γραμμών του ΗΣΑΠ από Φάληρο μέχρι Πειραιά έχει ξεκινήσει από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας όταν (στο καιρό των παχιών αγελάδων) υπήρχε το πλάνο αυτό το έργο να γίνει συνδυαστικά με την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά (ναι καλά ακούσατε, από τότε γίνεται λόγος για να φτάσει το Τραμ στο μεγάλο λιμάνι!).

Τελικά το διπλό έργο δεν έγινε ποτέ, έσπασε και λίγα χρόνια αργότερα (το 2009) η επέκταση του Τραμ δημοπρατήθηκε μόνη της. Η υπογειοποίηση μεταξύ Φαλήρου και Πειραιά, με την κατασκευή ενός νέου σταθμού στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη αν και υποστηριζόταν και από το Δήμο Πειραιά αλλά και την Περιφέρεια, δεν κατάφερνε να βρει τρόπο να υλοποιηθεί. Στις 19 Νοεμβρίου 2009 η προμελέτη για την υπογειοποίηση (που ξεκίνησε το 2007) εγκρίνεται και ένα μήνα αργότερα υποβάλλεται η οριστική μελέτη. Περίπου 3 χρόνια αργότερα, στις 23 Νοεμβρίου 2012, το έργο παίρνει έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) και στις 4 Μαρτίου 2013 γίνεται αίτημα για άμεση έγκριση της οριστικής μελέτης.

Σε αυτή τη χρονική στιγμή και ενώ όλα δείχνουν ότι το έργο έχει πάρει τον δρόμο της υλοποίησης, η τότε διοίκηση της

ΣΤΑΣΥ μόλις λίγους μήνες αργότερα αποφασίζει στις 18 Σεπτεμβρίου 2013 την διάλυση της σύμβασης για την προμελέτη, μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης και το έργο μπαίνει επίσημα στα… συρτάρια! Σχεδόν 3,5 χρόνια αργότερα, έχουμε ανατροπή σε μία τετελεσμένη απόφαση και στις 24 Φεβρουαρίου 2017 το Δ.Σ. τη ΣΤΑΣΥ αποφασίζει να ανασύρει το έργο της υπογειοποίησης και κάνει ανάκληση της απόφασης διάλυσης του 2013 και αμέσως μετά την διαλύει και πάλι (!), όμως πλέον… μόνο στο μέρος που δεν έχει εκτελεστεί, τουτέστιν στη Μελέτη Εφαρμογής, ΣΑΥ/ΦΑΥ και στα Τεύχη Δημοπράτησης. Αυτό σημαίνει ότι το έργο έχει (θεωρητικά) ξαναζωντανέψει, είναι ώριμο (έχει εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους) και με την ολοκλήρωση των, εκκρεμοτήτων εφόσον βρεθεί η χρηματοδότηση που εκτιμάται σε περίπου 100 εκατ.ευρώ, το έργο μπορεί να δημοπρατηθεί, σε αντιδιαστολή με το τι ίσχυε μέχρι πριν από 1,5 έτος. Η εύρεση της χρηματοδότησης είναι ένα μεγάλο αγκάθι αλλά η ενεργοποίηση του έργου αυτού θεωρείται κρίσιμο για τον Πειραιά για πολλούς λόγους. Ο πρώτος και προφανής είναι πως με την υπογειοποίηση η Πειραϊκή Χερσόνησος θα ενωθεί με τα Καμίνια μετά από 140 και πλέον χρόνια! Θα δημιουργηθεί μία νέα αστική λεωφόρος που θα διαθέτει και Τραμ και Μετρό αλλά και στο μελλοντικό σχεδιασμό για να φτάσει αυτή η λεωφόρος μέχρι το λιμάνι. Ο νέος σταθμός του Μετρό θα εξυπηρετήσει μία μεγάλη περιοχή με σημαντικό πληθυσμό και θα αναπτύξει το real-estate της περιοχής, ενώ θα αναβαθμίσει στο σύνολό της τη Γραμμή 1».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΒΡΙΛΗΣ

(αντιπεριφερειάρχης Πειραιά) στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ

Υπάρχει ώριμη μελέτη – Αναζητείται χρηματοδότηση

GAVRILISΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ μίλησε για το θέμα με το Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη ο οποίος ξέρει από πρώτο χέρι πώς έχουν τα πράγματα σήμερα για την περιβόητη… Υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από Φάληρο έως Πειραιά. Μας είπε τα εξής: «Υπάρχει εδώ και χρόνια μια ώριμη και προχωρημένη μελέτη. Αρχικά, η μελέτη αυτή συνδυάστηκε με την έλευση του Τραμ στην πόλη. Όταν όμως επιλέχθηκε η διαδρομή της Ομηρίδου Σκυλίτση έγινε μια συζήτηση περί “κόστους – οφέλους” και το σχέδιο της υπογειοποίησης έμεινε πίσω. Τα έργα του Τραμ προχώρησαν. Το σκεπτικό της υπογειοποίησης πέρασε σε άλλη διάσταση, ξεκομμένο από την επέκταση του Τραμ. Ακολούθησε πριν ένα χρόνο μια τοποθέτηση του υπουργού Χρ. Σπίρτζη που άναψε το “πράσινο φως” για την υλοποίηση του έργου, εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση. Η λογική πλέον είναι να ανοίξει

ο δρόμος, να δημιουργηθεί πνεύμονας πρασίνου στην είσοδο του Πειραιά και να ενωθούν τα Καμίνια με το κέντρο. Το κόστος όμως ενός τέτοιου “εγχειρήματος” είναι μεγάλο, περίπου στα 80 με 100 εκ. ευρώ ενώ υπάρχουν και τεχνικές δυσκολίες που πρέπει να ξεπεραστούν (π.χ. να “βουλιάξει” το τρένο και να “ξανασηκωθεί”, να ξεμπλοκάρει η Κόνωνος κ.α.). Η μελέτη είναι προχωρημένη και σε πολλά σημεία επικαιροποιημένη. Αλλά το να γίνει η υπογειοποίηση δεν είναι θέμα ούτε του Δήμου, ούτε της ΣΤΑΣΥ, ούτε της Περιφέρειας. Είναι στο χέρι του υπουργείου να βρει χρηματοδότηση, μέσω κονδυλίων όπως για παράδειγμα από το πακέτο “Γιουνκέρ”. Αν κλειδώσει μια τέτοια χρηματοδότηση θα μπορούμε να συζητάμε σε άλλη βάση. Προς το παρόν, αυτό που υπάρχει είναι μόνο η επιθυμία της υπογειοποίησης, αποτυπωμένη σε χαρτιά».

 

 

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ