Εφημερίδα Κοινωνική

Ο αρχαιολογικός χώρος της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας πρέπει να αναδειχθεί

Ο αρχαιολογικός χώρος της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας πρέπει να αναδειχθεί
25 Ιουνίου 2018

Ο όρος «πολιτισμός» έχει σημαντικά διευρυνθεί και συμπεριλαμβάνει κοινωνικές, οικονομικές πτυχές, συσχετιζόμενος πλέον με την αστική ανάπτυξη. Κατά συνέπεια, ο πολιτιστικός προγραμματισμός θεωρείται πρωταρχικής σημασίας για την ανάπτυξη πόλεων. Για το πόση σημαντική είναι η ανάδειξη του πολιτισμού της Σαλαμίνας μίλησε στην Εφημερίδα μας και στην Δημοσιογράφο Νατάσσα Βουδούρη ο Αντιδήμαρχος Πολιτιστικού Σχεδιασμού θεμάτων παιδείας κ. Κωνσταντίνος Μαριδάκης.

1. Το τελευταίο χρονικό διάστημα βλέπουμε την Σαλαμίνα να «δυναμώνει» στον τομέα του πολιτισμού. Ποια η σχέση σας με τους τοπικούς συλλόγους και τις εκδηλώσεις τους που σας προτείνουν; Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ο πολιτισμός για σας ως μέλος της Δημοτικής Αρχής;

Ο πολιτισμός για όλους αλλά και για μένα ατομικά παίζει μεγάλη σημασία. Χωρίς πολιτισμό δεν υπάρχει τίποτα. Με τη θεσμική θέση που έχω στο δήμο, έχω την δυνατότητα να προωθήσω το πολιτισμό με όλα τα μέσα συνεργαζόμενος με όλους τους φορείς. Είτε είναι σύλλογοι είτε είναι σχολεία είτε είναι πολιτιστικοί εξωραϊστικοί σύλλογοι, οτιδήποτε αφορά τον πολιτισμό. Τέχνες επιστήμες, ιστορία… H Σαλαμίνα, άλλωστε έχει βαθιές πολιτιστικές ρίζες. Το νησί έχει την δική του ιστορία ήδη από τα μυκηναϊκά χρόνια με τον βασιλέα Αίαντα, τον γνωστό γιο του Τελαμώνα. Στην κλασσική Ελλάδα με την κλασσική πόλη της Σαλαμίνος του 5ου αιώνα πχ όπου η Σαλαμίνα θυμίζει σε όλο τον κόσμο την μεγίστης στρατηγικής και πολιτικής σημασίας Ναυμαχία που διεξήχθη το 480 πχ στα στενά της. Πέραν όλων των ιστορικών φυσικά έχουμε τον μεγάλο και τραγικό Ευριπίδη όπου γεννήθηκε στο σπήλαιο, έχουμε τον μεγάλο ήρωα της επανάστασης τον Καραΐσκάκη όπου επιθυμία του ήταν να ταφεί στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου και πολλές άλλες προσωπικότητες του περασμένου αιώνα. Προσωπικότητες τεραστίου μεγέθους. Πέραν τούτου το νησί έχει αξιόλογα τοπία και μονοπάτια στο δάσος. Υπάρχουν άγνωστες τοποθεσίες στο ευρύ κοινό λόγω ότι πρέπει να εξερευνήσουν την Σαλαμίνα. Έχουμε διάφορους πολιτιστικούς χώρους ώστε όποιος θέλει να προσφέρει μέσα από την τέχνη του, μέσα από τις δράσεις του. Έχει χώρο και αγκαλιά από την Δήμο να μπορεί να παρουσιάσει την εκδήλωση και το πρόγραμμά του.

2. Πριν από λίγες μέρες πραγματοποιήσατε συνάντηση με τoν κ. Χατζηπέρο για τα Σαλαμίνια. Τι ετοιμάζετε στις φετινές εκδηλώσεις;

Η νίκη θέλει προετοιμασία και ως πρώην Αντιπλοίαρχος το ξέρω πολύ καλά. Θέλω να βάζω και προσωπικά τα πράγματα σε σειρά. Το 2020 συμπληρώνουμε τα 2.500 χρόνια από την Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Το κέντρο βάρος πρέπει να δοθεί στην Σαλαμίνα και φυσικά όποιος άλλος θέλει από την Περιφέρεια μπορεί να τιμήσει τα 2.500 χρόνια διότι το να τιμάς την ιστορία σου είναι ό,τι καλύτερο. Έγινε η πρώτη συνάντηση για να μπορεί «να μπει το νερό στο αυλάκι» μαζί με την πρόεδρο του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος ,η οποία θα μας στηρίξει και θα κάνει όσα πρέπει να κάνει. Τα υπόλοιπα είναι τεχνοκρατικά και εξαρτάται από τι βοήθεια θα έχουμε από τα ανάλογα Υπουργεία. Και φυσικά  θα είναι οι «μικροί ολυμπιακοί» της Σαλαμίνος, το λέω με αυτή την περιγραφή για να δώσω την απαιτούμενη έμφαση. Παράλληλα θα γίνουν πολλές δράσεις και εκδηλώσεις και τα ανάλογα έργα που πρέπει να αναδείξουμε μερικά κομμάτια της ιστορίας της Σαλαμίνος.

Χωρίς τίτλο3. Σε σχέση με το θέμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021 τι θεωρείτε ότι πήγε λάθος και χάσαμε την ευκαιρία;

Ίσως δεν είχε γίνει η κατάλληλη προετοιμασία. Όχι ότι θα είχαμε ούτως ή άλλως αίσιο τέλος αλλά πάντα προσπαθείς για το καλύτερο. Παρουσιάζεις τα στοιχεία τα οποία απαιτούνται, πολλές φορές λαμβάνοντάς τα λάθος γιατί δεν δίνουν βάση στο τι ακριβώς ζητάνε όσο αφορά την ανάδειξη πολιτιστικής πρωτεύουσας. Παραπλανούνται γιατί δεν μελετάνε το κείμενο και είναι όλα στην επιφάνεια. Αν μελετούσαν σε βάθος θα μπορούσαν να αντιληφθούν τι ακριβώς απαιτείται για την ανάδειξη της Σαλαμίνος ως πολιτιστικής πρωτεύουσας και θα είχαν κάνει καλύτερες προσπάθειες έστω με μια καλύτερη θέση. Πάντα προσπαθείς για το καλύτερο.

(Ο Αντιδήμαρχος Πολιτιστικού Σχεδιασμού θεμάτων παιδείας κ. Κωνσταντίνος Μαριδάκης και η διακεκριμένη ηθοποιός κα Βίκυ Βιρβίλη)

4. Υπάρχουν κάποιες καλλιτεχνικές ομάδες που λειτουργούν υπό την αιγίδα του Δήμου;

Ο Δήμος πέρα του Λαογραφικού Μουσείου που έχει και προσπαθεί να τηρήσει την παράδοση, την λαογραφία, έχει επίσης και μια Θεατρική Σκηνή «Ο Ευριπίδης» με την ηθοποιό Βίκυ Βιρβίλη η οποία προσπαθεί με τις δράσεις της να αναβιώσει ιδιαίτερα το αρχαίο θέατρο που είναι η παράδοση μας. Παράλληλα υπάρχουν και ιδιωτικές ομάδες (θεατρικές, μουσικές και εικαστικές). Η Σαλαμίνα πλαισιώνεται από πολλούς συλλόγους και ομίλους, ομάδες ανθρώπων που ασχολείται ο καθένας με την τέχνη του. Βασικότερο όλων είναι το Λύκειο Ελληνίδων το οποίο είναι μια σταθερή αξία. Υπάρχει παντού σε όλη την Ελλάδα αλλά το δικό μας έχει ξεχωρίσει με βραβεύσεις ιδιαίτερες. Διοργανώνει φεστιβάλ με τεράστια επιτυχία και έχει ξεχωρίσει. Είναι μια διαχρονική αξία και το διαμάντι της Σαλαμίνος.

5. Ως αρμοδιότητα σας είναι και ο υπεύθυνος Αντιδημάρχου Αμπελακίων. Πόσο εύκολη είναι η συνύπαρξη δύο διαφορετικών Δήμων σε ένα;

Το καλύτερο σύστημα ήταν το πριν, που ήταν ξεχωριστοί οι Δήμοι. Όσον αφορά τη διοίκηση το ελάχιστο που μπορείς να κάνεις είναι με τα μέσα που έχεις να «κρατάς» τον Δήμο…Κυρίως την καθαριότητα. Αυτό είναι το μείζων θέμα και ειδικά στην Σαλαμίνα που το γεωγραφικό τοπίο είναι τόσο εξαπλωμένο που είναι δύσκολο. Πόσο μάλλον τους θερινούς μήνες που ο πληθυσμός αυξάνεται. Με τον Καλλικράτη, να σας πω, ότι πάντα υπάρχει και  Αντιδήμαρχος Αμπελακίων που με τον Πρόεδρο της Κοινότητας  συμβάλουν στην διοίκηση του πρώην Δήμου Αμπελακίων. Συνεργαζόμενος με τους προέδρους κάνω ό,τι μπορώ σε όλα τα θέματα αφορά τεχνικά πολιτιστικά κλπ.

6. Θεωρείται πως τα προβλήματα του Καλλικράτη δέκα χρόνια μετά την πρώτη του εφαρμογή έχουν ξεπεραστεί;

Δεν νομίζω, έχουν επιδεινωθεί κατά την δική μου άποψη. Γιατί ίσος δεν υπάρχουν τα μέσα να μπορούν αυτοί οι μεγάλοι Δήμοι να συλλειτουργήσουν. Μάλιστα δεν έχει ληφθεί υπ” όψιν και το γεωγραφικό της περιοχής, και δεν μιλώ μόνο για την Σαλαμίνα. Πολλοί είναι οι Δήμοι που λόγω της γεωγραφίας και της έκτασής τους, δεν μπορούν να συντηρηθούν. Ίσως το σκέφτηκαν με άλλη οπτική με άλλα πρότυπα αλλά η εφαρμογή τελικά δεν είναι η κατάλληλη. Δεν έχει αποδειχτεί χρήσιμο και πιο πολλά προβλήματα φέρνει παρά να λύνει.

7. Ποιο θεωρείτε ως βασικό πρόβλημα πάνω στον πολιτιστικό τομέα του νησιού;

Αυτό που θέλω να θίξω είναι πως δεν γίνονται οι απαραίτητες εργασίες από το Υπουργείο Πολιτισμού για να αναστυλωθεί ή έστω ένα μέρος να αναδειχθεί της αρχαίας πόλης της Σαλαμίνος και το αρχαίο λιμάνι. Είναι το βασικό πρόβλημα της Σαλαμίνας. Η αρχαιολογική περιοχή που έχει την Τύμβο, το αρχαίο λιμάνι, την αρχαία Σαλαμίνα είναι αναξιοποίητη. Για το Υπουργείο Πολιτισμού, σύμφωνα με πληροφορίες ιστοσελίδας ανασκαφών όλης της χώρας είναι αρκετά παρατημένη και αυτό είναι γνωστό, εφόσον υπάρχουν σε μικρή απόσταση από το έδαφος αυτά που πρέπει να βρεθούν στην κλασσική πόλη της Σαλαμίνος. Η ανάδειξη του αρχαίου λιμένος (φαίνεται με γυμνό μάτι)  και η ανάδειξη του Τύμβου είναι βασικό μας μέλημα αλλά ο χώρος διεκδικείται από τα Ναυπηγεία. Δηλαδή έχουμε μια κατοχή ιδιωτικών συμφερόντων εις βάρος της ιστορίας και του πολιτισμού. Αυτό είναι δυσβάστακτο για την Σαλαμίνα και γι αυτό λέω ότι δεν έχουν δώσει την ανάλογη προσοχή στο νησί.

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Swiffy Output
Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ