Εφημερίδα Κοινωνική

Κωνσταντίνος Μίχαλος: Η Σύσταση Ειδικού Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου μπορεί να φέρει έσοδα στα ταμεία του κράτους

 Breaking News

Κωνσταντίνος Μίχαλος: Η Σύσταση Ειδικού Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου μπορεί να φέρει έσοδα στα ταμεία του κράτους
05 Μαΐου 2017

Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ μιλά αποκλειστικά στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ

*Συνέντευξη στην Άννα Δόλλαρη

1] Καταρχήν θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον να μας παρουσιάσετε στοιχεία του τελευταίου έτους για τις εγγραφές και τις διαγραφές επιχειρήσεων από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο [Γ.Ε.Μ.Η., και εν συνεχεία να σχολιάσετε τις συνέπειες από την αδυναμία χιλιάδων μικροεπιχειρήσεων να αντιμετωπίσουν τη φοροκαταιγίδα .

Δυστυχώς το προηγούμενο έτος καταγράφηκε αρνητικό ισοζύγιο εγγραφών – διαγραφών επιχειρήσεων για το 2016. Σημειώθηκε ένας σημαντικός αριθμός διακοπής της λειτουργίας των επιχειρήσεων, που το 2016 έφτασε τις 3.245 στην Αθήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΒΕΑ, και τις 36.014 πανελλαδικά, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων.

Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ, πάντως, ότι στην Αθήνα οι νεοϊδρυθείσες επιχειρήσεις υπερκάλυψαν σε αριθμό αυτές που έκλεισαν, καθώς ιδρύθηκαν 4.166 επιχειρήσεις όλων των νομικών μορφών, ενώ αντίθετα, σε πανελλαδικό επίπεδο, οι επιχειρήσεις που ιδρύθηκαν το ίδιο έτος ήταν 29.144, αριθμός μικρότερος από αυτές που αναγκάστηκαν σε διακοπή λειτουργίας.

Η μεγαλύτερη αρνητική μεταβολή καταγράφεται στις ατομικές επιχειρήσεις, ενώ η μεγαλύτερη θετική στις Ι.Κ.Ε. (περίπου τέσσερις χιλιάδες περισσότερες εγγραφές από τις διαγραφές), μια μορφή εταιρείας που εξακολουθεί να συγκεντρώνει την μεγαλύτερη προτίμηση (μέσω νέων ενάρξεων ή μετασχηματισμών υφιστάμενων) σε συνάρτηση και με το ασφαλιστικό καθεστώς που τη διέπει.

Σε ότι αφορά την Αθήνα και τα στοιχεία του μητρώου του ΕΒΕΑ, πάντως, τα μηνύματα συνεχίζουν να είναι ευοίωνα καθώς οι εγγραφές επιχειρήσεων συνεχίζουν να υπερτερούν αριθμητικά έναντι των διαγραφών, με 1707 εγγραφές έναντι 972 διαγραφών επιχειρήσεων όλων των νομικών μορφών για το πρώτο τετράμηνο του έτους.

Πολύ σημαντικό είναι όμως, ότι η ίδια θετική εικόνα έχει αρχίσει να διαμορφώνεται και για το σύνολο του ΓΕΜΗ, καθώς, παρότι στις αρχές του έτους το ισοζύγιο εγγραφών – διαγραφών ήταν αρνητικό, τα πανελλαδικά στοιχεία του ΓΕΜΗ πρώτου τετραμήνου καταγράφουν 10.621 νέες συστάσεις επιχειρήσεων έναντι 10.157 διαγραφών.

Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές για να δημιουργηθούν οι αναγκαίες εκείνες συνθήκες για την επιβίωση αλλά και την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων. Αλλαγές που έχουν να κάνουν με τη μείωση της φορολογίας, των ασφαλιστικών εισφορών, του κόστους ενέργειας, του γραφειοκρατικού κόστους και βεβαίως την επιστροφή στην κανονικότητα σε ότι αφορά την πρόσβαση των επιχειρήσεων στην τραπεζική χρηματοδότηση με την παράλληλη αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων.

2] Ποιό το κόστος με αριθμούς αλλά και σε οικονομικο-κοινωνικό επίπεδο από την παραοικονομία και το παραεμπόριο που ανθεί σε πολλές περιοχές , με κύριους πυλώνες όμως την Αθήνα και τον Πειραιά;

Ως ΕΒΕΑ αναδεικνύουμε συστηματικά το πρόβλημα της άνθησης του παραεμπορίου από το 2006, με σχετικές μελέτες, με υπομνήματα και προτάσεις προς τους αρμόδιους φορείς, με ειδική εκστρατεία ενημέρωσης των καταναλωτών, αλλά και μια δέσμη συγκεκριμένων προτάσεων αντιμετώπισης. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Το παραεμπόριο εξακολουθεί να στερεί έσοδα τουλάχιστον 6 δισ. ευρώ από τα δημόσια ταμεία και διαφυγόντα τζίρο 25 δισ. ευρώ από την αγορά.

Στα μέτρα που έχουμε προτείνει περιλαμβάνονται η Σύσταση του Ειδικού Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου, η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης στις περιοχές όπου ανθεί η παράνομη εμπορική δραστηριότητα, ο συντονισμός μεταξύ των διαφόρων αρμοδίων ελεγκτικών οργάνων και πλήρης αποσαφήνιση της αποστολής τους και η αυστηρή εποπτεία και δικλείδες ενάντια στη διαφθορά και τη συναλλαγή ανάμεσα σε κυκλώματα και επίορκους κρατικούς λειτουργούς.

Κάθε περαιτέρω καθυστέρηση ή αστοχία στην πάταξη του παρεμπορίου ισοδυναμεί με εγκληματική αμέλεια, καθώς ανταγωνίζεται αθέμιτα τις νόμιμες επιχειρήσεις, σε μια περίοδο όπου τα λουκέτα στην αγορά αποτελούν καθημερινό φαινόμενο.

3] Δεδομένου ότι η χώρα μας τελεί υπό αυστηρή εποπτεία και βρίσκεται ακόμη υπό το μνημονιακό ζυγό με ότι αυτό συνεπάγεται ,υπάρχει λύση και ελπίδα για τους ελεύθερους επαγγελματίες ;

Δυστυχώς, σήμερα η οικονομία σέρνεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Ως Επιμελητηριακή Κοινότητα είχαμε εκφράσει από νωρίς τις ανησυχίες μας για τις συνθήκες που επικρατούν στην πραγματική οικονομία.

Σίγουρα η επίτευξη συμφωνίας ήταν άκρως αναγκαία για την ελληνική οικονομία και την αγορά, καθώς έτσι απομακρύνεται κάθε περίπτωση εξόδου της χώρας από τον σκληρό πυρήνα της Ευρωζώνης και το κυριότερο, δημιουργείται θετικό κλίμα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο που μπορεί να συμβάλει – με τις κατάλληλες κινήσεις – στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Η συμφωνία, βεβαίως, εμπεριέχει και μια σειρά από αρνητικά μέτρα, και το σημαντικότερο είναι ότι απουσιάζουν μέτρα που απαιτούνται για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων όπως μείωση της φορολογίας, εκλογίκευση των ασφαλιστικών δαπανών, περιορισμός του ενεργειακού κόστους κ.α.

Οι συνθήκες πρόσβασης σε ρευστότητα για τις επιχειρήσεις, παραμένουν ασφυκτικές. Η φορολογική επιβάρυνση της επιχειρηματικότητας κινείται πλέον σε μη βιώσιμα επίπεδα. Περίπου 6 εκατομμύρια φυσικά και νομικά πρόσωπα θα κληθούν να πληρώσουν 2,5 δισ. ευρώ επιπλέον, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σε αυτές τις επιβαρύνσεις προστίθεται η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, που ισοδυναμεί με καταστροφή για μια μεγάλη μερίδα ελεύθερων επαγγελματιών.

4] Πού βρίσκεται η χώρα όσον αφορά στις εξαγωγές ;

Ένα από τα ελάχιστα – το μόνο ίσως – θετικό μήνυμα στη διάρκεια της κρίσης, ήταν το γεγονός ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις άρχισαν να στρέφονται εκτός συνόρων, να επιδιώκουν διεθνείς συνεργασίες και – ταυτόχρονα – να προσαρμόζουν σταδιακά την παραγωγή και τα μοντέλα λειτουργίας τους στις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς.

Η προσπάθεια δεν ήταν εύκολη, με δεδομένη την ασφυκτική έλλειψη ρευστότητας, τη δυσκολία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό, τις παρατεταμένες περιόδους αβεβαιότητας και βεβαίως τα τεράστια εμπόδια που προκλήθηκαν λόγω της επιβολής των capitalcontrols.

Όμως, οι Έλληνες εξαγωγείς απέδειξαν ότι έχουν τις ικανότητες να αναπτύξουν ή να ενισχύσουν την παρουσία τους στις διεθνείς αγορές. Παρά τις αντιξοότητες κατάφεραν να διατηρούν υψηλή την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους. Ωστόσο, είναι πια εμφανές ότι κανείς δεν μπορεί να παλεύει επ’ άπειρον, μέσα σε ένα εχθρικό οικονομικό περιβάλλον, που αντί να βελτιώνεται, γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η έμπρακτη στήριξη των εξαγωγών:

• διάθεση πόρων από τον αναπτυξιακό νόμο και το ΕΣΠΑ, για τη στήριξη επενδύσεων των επιχειρήσεων με εξαγωγικό προσανατολισμό

• επέκταση των προγραμμάτων συγχρηματοδότησης και παροχής εγγυήσεων σε επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό.

• παροχή ειδικών κινήτρων μέσω της φορολογίας, για την άσκηση εξωστρεφούς δραστηριότητας

5] Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε τους λόγους για τους οποίους ζητήσατε την ενεργή συμμετοχή των επιμελητηρίων στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων και εάν τελικά ψηφίστηκε από τη Βουλή η τροπολογία η οποία προέβλεπε τη συγκεκριμένη ρύθμιση;

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης επιχειρηματικών οφειλών είναι μια διαδικασία που μπορεί να στηρίξει την πορεία ανάκαμψης της αγοράς, παρέχοντας τη δυνατότητα σε βιώσιμες επιχειρήσεις να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία επιτυχίας της διαδικασίας είναι η δημιουργία ενός αποτελεσματικού μηχανισμού, που θα επιτρέπει τη διαχείριση ενός μεγάλου όγκου υποθέσεων με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Για το λόγο αυτό, προτείναμε την ψήφιση τροπολογίας στο σχετικό νομοσχέδιο, η οποία προβλέπει ότι η επιλογή και ο διορισμός του συντονιστή που θα αναλάβει υπόθεση εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, θα πρέπει να ανατεθεί ως αρμοδιότητα στα κατά τόπους Επιμελητήρια – και όχι στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Πιο συγκεκριμένα, η ταχύτητα και η αποκεντρωμένη αντιμετώπιση των ζητημάτων είναι τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την εξωδικαστική διαδικασία επίλυσης διαφορών, σε σχέση με την παραδοσιακή δικαστική οδό. Για να αποτυπωθούν στην πράξη αυτά τα οφέλη, θα πρέπει να αναλάβει ενεργό ρόλο στη διαδικασία διαχείρισης και εποπτείας ένας φορέας με κατάλληλη εμπειρία και δομή, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει άμεσα και ευέλικτα τα πρακτικά ζητήματα. Και τα κατά τόπους Επιμελητήρια της χώρας είναι ο μόνος φορέας που μπορεί να αναλάβει με επιτυχία αυτή την αποστολή.

Ειδικότερα, προτείναμε την αποστολή των αιτήσεων που υποβάλλονται στην ειδική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ειδικού Χρέους, στα αρμόδια Επιμελητήρια τα οποία κατόπιν θα αναθέτουν άμεσα την αίτηση και το συντονισμό της διαπραγμάτευσης σε Διαπιστευμένους Μεσολαβητές από τον σχετικό πίνακα του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί το αρνητικό παράδειγμα του νόμου Κατσέλη, στο πλαίσιο του οποίου εκκρεμούν ήδη περισσότερες από 150.000 αιτήσεις και οι ημερομηνίες εκδίκασης υποθέσεων φθάνουν ως το 2032. Το τελευταίο που χρειάζεται σήμερα η αγορά και η ελληνική οικονομία, είναι ένα ακόμη νομοθετικό πλαίσιο φάντασμα, που θα στοιχειώνει για χρόνια τις αίθουσες των δικαστηρίων.

 


Σχετικά άρθρα

Swiffy Output
Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ