Εφημερίδα Κοινωνική

ΤΡΑΜ και ΜΕΤΡΟ στον Πειραιά – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΑ! – ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ από τον Αντιπρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Θεόδωρο Παπαδόπουλο

 Breaking News

ΤΡΑΜ και ΜΕΤΡΟ στον Πειραιά – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΑ! – ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ από τον Αντιπρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Θεόδωρο Παπαδόπουλο
24 Δεκεμβρίου 2016

Συνέντευξη στον εκδότη Απόστολο Καραμπερόπουλο και στον αρχισυντάκτη Κώστα Παναγιωτάκη

Η εφημερίδα μας ζήτησε επίσημες απαντήσεις για όλα όσα συζητούνται στην πόλη, σχετικά με τις επεκτάσεις ΤΡΑΜ και ΜΕΤΡΟ. Σε μια προσπάθεια λοιπόν να σταματήσουν όσα διαρρέονται σε επίπεδο πόλης από «πηγές» και συλλογικότητες, επικοινωνήσαμε με τον Αντιπρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μέτρο κ. Θεόδωρο Παπαδόπουλο, ο οποίος μας υποδέχτηκε στο γραφείο του πρόθυμος να μας πει τα πράγματα “όπως είναι”. Φυσικά, του μεταφέραμε καταγγελίες και παράπονα συμπολιτών μας από τα εν εξελίξει έργα και βεβαίως, συζητήσαμε μαζί του θέματα σχετικά με τον Πειραιά. Για πρώτη φορά ο κ. Παπαδόπουλος μιλάει ανοιχτά στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ και η συνέντευξή του είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική.

Κύριε Παπαδόπουλε, αφού σας ευχαριστήσουμε για αυτή τη συνέντευξη, θα ήθελα να μας απαντήσετε σε αυτό που όλοι επίμονα ρωτούν: Πότε επιτέλους θα ολοκληρωθούν οι εργασίες επέκτασης του ΤΡΑΜ και του ΜΕΤΡΟ στην πόλη μας;

Μια ρεαλιστική πρόβλεψη για την ολοκλήρωση των έργων του ΜΕΤΡΟ στον Πειραιά τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2020. Αντίστοιχα, για το ΤΡΑΜ θα μπορούσε κανείς να θέσει ως ορόσημο το τελευταίο τρίμηνο του 2017 και προλαβαίνοντας τυχόν απορία σας, ενημερώνω ότι οι προβλέψεις αυτές δεν έχουν αποτυπωθεί ακόμη σε επίσημα χρονοδιαγράμματα, για λόγους που έχουν να κάνουν με τη νομοθεσία που διέπει το έργο.

Σε τι ποσοστό βρίσκονται σήμερα οι εργασίες επέκτασης του ΤΡΑΜ στον Πειραιά;

Για το ΤΡΑΜ αγγίζουμε το 40%. Αξίζει, ωστόσο να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος του 2015 βρισκόμασταν μόλις στο 20% και όλο το τελευταίο διάστημα επιταχύνθηκαν, σχεδόν εντατικοποιήθηκαν, οι εργασίες. Όσον αφορά στο υπόλοιπο 60% του έργου, η ολοκλήρωσή του τοποθετείται χρονικά στο επόμενο έτος.

Πού οφείλεται καθυστέρηση;

Το έργο ξεκίνησε καθυστερημένα, διότι υπήρχε η απαίτηση να ολοκληρωθεί το σύνολο των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην πόλη. Στην πορεία, συναντήσαμε και άλλα εμπόδια ως προς το χρόνο εκτέλεσής του, κυρίως λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων.

Η άποψη βεβαίως της Αρχαιολογίας, όπως επισήμως έχει εκφραστεί στην εφημερίδα μας, είναι διαφορετική. Θεωρεί ότι δεν πρέπει να της καταλογίζουν ευθύνες για την καθυστέρηση του έργου. Ο ρόλος της είναι η προστασία της πόλης.

Η αλήθεια είναι ότι το έργο υπολείπεται ως προς το χρονοδιάγραμμά του, και λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων. Σε καμία περίπτωση, όμως δεν θα είμαι εγώ αυτός που θα υποδείξει στις αρχαιολογικές υπηρεσίες τη δουλειά τους. Επίσης, για εμάς ζητούμενο δεν αποτελεί ο καταλογισμός ευθυνών, αλλά η όσο το δυνατόν αρμονικότερη συνεργασία.

Αυτά όμως τα «εμπόδια» δεν έπρεπε να είχαν προβλεφθεί; Στον Πειραιά είναι γνωστό ότι όπου σκάψεις, βρίσκεις αρχαία… Γιατί λοιπόν να ανακοινωθούν ημερομηνίες από την αρχή, που προφανώς θα έπεφταν έξω, όπως και συνέβη…

Προβλέπαμε ότι στον Πειραιά θα βρεθούν αρχαία, δεν ήταν δυνατόν όμως να γνωρίζουμε εξ’ αρχής το μέγεθός τους, τη σπουδαιότητά τους και το χρόνο που απαιτήθηκε από πλευράς των αρχαιολογικών υπηρεσιών. Πιθανά λάθη στην αλληλουχία των εργασιών φροντίζουμε να αντιμετωπισθούν. Πρόσφατο παράδειγμα η Βασ. Γεωργίου από Ηρ. Πολυτεχνείου μέχρι το λιμάνι. Μας τέθηκε αίτημα από φορείς της πόλης να μην ξεκινήσουν οι εκσκαφές αν δεν μπορούν να γίνουν άμεσα όλες οι εργασίες. Εξηγήσαμε – και έγινε αποδεκτό – ότι αν δεν ξεκινούσαμε τις εκσκαφές άμεσα πιθανά αρχαιολογικά ευρήματα θα καθυστερήσουν το σύνολο του έργου. Η πραγματικότητα μας επιβεβαίωσε.

Σημειώστε ακόμη ότι πρόσφατα στο σταθμό έλξης στο παλιό Ρολόι, οι ανασκαφές έφεραν στο φως τα θεμέλια του παλιού δημαρχείου. Καταλαβαίνετε, συνεπώς ότι συμβάλλουμε και εμείς από την πλευρά μας στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων, ταυτόχρονα όμως κύριος ρόλος μας είναι η επέκταση των δικτύων των μέσων μεταφοράς στην πόλη.

Στη συνέντευξη στον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιά (και σύμφωνα με το δελτίο τύπου που εκδόθηκε) παρατήρησα μια απόκλιση ως προς τα χρονοδιαγράμματα που δόθηκαν από εσάς και την κατασκευάστρια εταιρεία. Διαφορά κάποιων μηνών. Πώς εξηγείται αυτό;

Εμείς μιλήσαμε για «απελευθέρωση δρόμων» στο κέντρο της πόλης, στόχος που εκτιμούμε ότι θα έχει επιτευχθεί τον Μάρτιο του 2017. Τώρα ως προς αυτό που με ρωτάτε, θεωρώ το ότι δεν υπάρχουν σημαντικές χρονικές αποκλίσεις που επαναλαμβάνω, είναι σε επίπεδο προβλέψεων. Αν με την κατασκευάστρια εταιρεία δεν είχαμε και διαφορετικές οπτικές, δεν θα είχαμε αντικείμενο συζήτησης. Το ζητούμενο είναι να γίνει σωστά το έργο.

Υπήρξαν δημοσιεύματα για εμπόδια που ίσως «επηρεάσουν» την δημιουργία στάσης του ΜΕΤΡΟ στο ύψος του ΗΣΑΠ. Τι συμβαίνει;

Δεν υπήρξε ούτε καν σαν σκέψη η μη κατασκευή του σταθμού «Πειραιάς». Η μετατόπιση του σταθμού και τα υπόγεια νερά έχουν δυσκολέψει το έργο, το οποίο όμως προχωράει κανονικά.

Μεγάλη κουβέντα γίνεται στον Πειραιά για τα «ανταποδοτικά» του ΤΡΑΜ και για το ότι ο Δήμος δεν διεκδίκησε όσα όφειλε να διεκδικήσει.

Η έννοια της ανταποδοτικότητας είναι σχετική και θα έλεγα μη αποδεκτή. Το Τραμ είναι ένα έργο που γίνεται για τον Πειραιά. Βεβαίως και προβλέπει αστική ανάπλαση, η οποία από κάποιους μεταφράζεται ως “αντάλλαγμα”, για εμάς ωστόσο είναι αυτά τα αναγκαία “παράλληλα” έργα που θα βελτιώσουν τόσο τη λειτουργία του μέσου, όσο και την εικόνα της περιοχής διέλευσής του. Εμείς εστιάζουμε σε όσα προβλέπονται από την μελέτη. Η Αττικό Μετρό προχωράει τα έργα βάσει τεχνικών μελετών και αν υπάρχουν λάθη ή παραλείψεις, βεβαίως και διορθώνονται. Δεν μπορεί όμως ο καθένας, ούτε η ΑΜ, να παρεμβαίνει με το «έτσι θέλω» στο έργο.

Υπάρχουν ζητήματα στην πόλη όμως, που ως εφημερίδα πρέπει να αναδείξουμε και να σας μεταφέρουμε. Για παράδειγμα, ατυχήματα λόγω χαμηλού ύψους σηματοδότησης στα σημεία των έργων, η «αποκομμένη» Πλατεία Κοραή, δυσκολίες στη διέλευση πεζών κ.α. Ποιος έχει την ευθύνη; Πού να απευθύνονται οι πολίτες; Στην κατασκευάστρια ή στην Αττικό Μετρό;

Είμαστε όχι μόνο υποχρεωμένοι, αλλά και ανοιχτοί στο να καταγράφουμε να ακούμε και να σημειώνουμε τα παράπονα των πολιτών. Μας ενδιαφέρει να παρεμβαίνουμε μάλιστα όπου κρίνουμε αναγκαίο, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει θέματα ασφάλειας. Και χαίρομαι που αναδεικνύετε αυτά τα θέματα. Σε όποιες αστοχίες αναφέρθηκαν, στεκόμαστε και εμείς οι ίδιοι, ως Αττικό Μετρό, προκειμένου να “θεραπευτούν” άμεσα. Άλλωστε, έχω προσωπική εικόνα για τα προβλήματα που μου αναφέρατε. Περπατάω συχνά στον Πειραιά, κρατάω σημειώσεις, μιλάω με πολίτες. Για τις ταμπέλες το έχω αντιληφθεί. Για την πλατεία Κοραή, δεν θεωρώ ότι δημιουργείται πρόβλημα, καθώς υπάρχει άνοιγμα λίγα μέτρα πιο πέρα, ενώ ως προς τη διέλευση των πεζών σε κάποια σημεία, κατανοώ ότι υπάρχουν δυσκολίες αλλά είναι αντιμετωπίσιμες και προσωρινές. Ήδη τα περισσότερα έχουν διευθετηθεί.

Μετά την παράδοση του έργου, για φθορές που πιθανόν παρατηρηθούν στο έργο, την ευθύνη ποιος την έχει τελικά; Η Αττικό Μετρό, η κατασκευάστρια εταιρεία ή ο δήμος;

Μετά την παράδοση του έργου για τον τροχιόδρομο υπεύθυνη θα είναι η ΑΜ και η ΣΤΑΣΥ και για τις αστικές αναπλάσεις ο Δήμος Πειραιά.

tram2

Για την υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ, που υπήρχε στην αρχική μελέτη, αλλά τελικώς δεν έγινε, τι έχετε να πείτε; Είναι κάτι για το οποίο διαμαρτύρονται εντόνως φορείς του Πειραιά.

Δεν γνωρίζω σε ποια αρχική μελέτη αναφέρεσθε. Η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ κοστίζει περισσότερα από 100 εκ., ενώ όλο το έργο του ΤΡΑΜ κοστίζει περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ. Η υπογειοποίηση είναι ένα αυτοτελές έργο το οποίο είναι ενταγμένο στους σχεδιασμούς της ΑΜ.

Έχετε καλή συνεργασία με τη σημερινή δημοτική Αρχή και τον δήμαρχο Γιάννη Μώραλη;

Βεβαίως, συζητάμε και ακούμε κάθε αίτημα που υπάρχει και είμαστε σε επικοινωνία και συνεργασία. Από πλευράς μας, ενημερώνουμε τη δημοτική αρχή, όπου και όποτε χρειάζεται. Αυτό που μας ζητήθηκε στην παρούσα φάση είναι τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των έργων, τα οποία και δώσαμε στο μέτρο του δυνατού. Επιπλέον, διατηρούμε ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας και με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς. Το προηγούμενο Σάββατο πραγματοποιήσαμε από κοινού επίσκεψη με τον κ. Μώραλη στα εργοτάξια για την επισήμανση και αντιμετώπιση προβλημάτων ενόψει των εορτών.

Για την δήλωση του δημοτικού συμβούλου και προέδρου του Ολυμπιακού Βαγγέλη Μαρινάκη, ότι «αν χρειαστεί μπορεί και να σταματήσουμε το έργο του ΤΡΑΜ», καταγελώντας το κυκλοφοριακό κομφούζιο στην πόλη, θα θέλατε να σχολιάσετε κάτι;

Δεν μπορώ να σχολιάσω δήλωση της οποίας τo ακριβές περιεχόμενο δεν γνωρίζω.

Το ΤΡΑΜ θα πάει μελλοντικά Κερατσίνι, Πέραμα. Αυτός είναι ο σχεδιασμός. Γιατί έπρεπε λοιπόν να μπει στο κέντρο του Πειραιά και να μην πάει περιφερειακά;

Η επέκταση του ΤΡΑΜ σχεδιάσθηκε για να ενώσει το κέντρο του Πειραιά με το υπόλοιπο δίκτυο. Όπως είναι γνωστό, ο αρχικός σχεδιασμός ως προς την όδευση τροποποιήθηκε με παρέμβαση του Δήμου Πειραιά. Η υλοποιούμενη χάραξη έγινε με τη σύμφωνη γνώμη της τότε Δημοτικής Αρχής. Εμείς παραλάβαμε από την ΤΡΑΜ Α.Ε. έτοιμο το έργο, δημοπρατημένο, και αναλάβαμε την υλοποίησή του.

Εγώ όμως οφείλω να επιμείνω. Διότι δημιουργείται ένας «τεράστιος» συγκοινωνιακός κόμβος στον Πειραιά, ο οποίος για παράδειγμα, δεν προσφέρει πρόσβαση στα δημόσια νοσοκομεία. Δεν «αγγίζει» ούτε καν την Πειραϊκή…

Είναι λογικά τα ερωτήματά σας. Στο στρατηγικό σχεδιασμό υπάρχει πρόβλεψη για επέκταση του ΤΡΑΜ προς Πειραϊκή και Καλλίπολη. Η πιθανή μελλοντική υλοποίηση της επέκτασης θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης με τους φορείς του Πειραιά, μετά την ολοκλήρωση των κατασκευαζόμενων έργων και με βάση νέες κυκλοφοριακές μελέτες.

Αληθεύει αυτό που ακούγεται ότι η διέλευση του ΤΡΑΜ από το κέντρο της πόλης, έχει να κάνει με την οικονομική βιωσιμότητά του;

Εγώ θα αντέστρεφα το ερώτημά σας. Αν το ΤΡΑΜ πήγαινε “περιφερειακά”, όπως λέτε, και δεν προσέγγιζε-εξυπηρετούσε το κέντρο της πόλης, ποιος ο λόγος να το προτιμήσει ο κόσμος;

Μάλλον θέλει περισσότερο το ΜΕΤΡΟ ο Πειραιάς…

Δεν διαφωνώ, αλλά και αυτό υλοποιείται. Νομίζω ότι στη φάση που είναι το έργο δεν τίθεται καν θέμα αναγκαιότητας ή χρησιμότητας, αλλά έγκαιρης υλοποίησής του.

Για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (ή μονοδρομήσεις όπως λένε στον Πειραιά) υπάρχει προοπτική αλλαγών ή παρεμβάσεων;

Γνωρίζω ότι οι κυκλοφοριακές μελέτες, που έγιναν στον Πειραιά είχαν μόνιμο και όχι προσωρινό χαρακτήρα. Οποιαδήποτε αλλαγή, πιστεύω, πλέον θα πρέπει να αξιολογηθεί στο πλαίσιο της λειτουργίας του μέσου. Στην Αττικό Μετρό εάν μας ανατεθεί μια νέα κυκλοφοριακή μελέτη, βεβαίως θα την υλοποιήσουμε. Προς το παρόν δεν έχουμε κάποια σχετική όχληση. Συζητάμε με την Τροχαία Πειραιά για τις αναγκαίες κάθε φορά παρεμβάσεις και υποβάλλουμε προς έγκριση διορθωτικές κινήσεις.

Στον «κόμβο» λιμανιού, Εθνικής Αντιστάσεως, στο ύψος του Τινάνειου Κήπου θα γίνει κάτι άμεσα; Καθημερινά παρατηρείται μποτιλιάρισμα. Σκεφτείτε να στρίβει και ένα ΤΡΑΜ εκεί…

Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα. Πιστεύω ότι θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση με την ολοκλήρωσή τους. Θεωρώ ότι εάν υπάρξει μελλοντικά κάποια παρέμβαση και σε τοπικό επίπεδο, δεν θα παρατηρείται το πρόβλημα, που μου αναφέρατε.

Κυκλοφόρησαν πριν καιρό σενάρια στη Θεσσαλονίκη, αν θυμάμαι καλά, για αποζημιώσεις ή ενίσχυση όσων καταστηματαρχών ταλαιπωρούνται από τα έργα του ΜΕΤΡΟ. Έχει ανοίξει κάποιο τέτοιο «παράθυρο»;

Δεν άνοιξε ποτέ τέτοιο «παράθυρο» η Αττικό Μετρό και δεν υλοποιήθηκε καμία τέτοια απόφαση. Τώρα, εάν πρέπει να βοηθηθούν οι επιχειρηματίες με διευκόλυνση ως προς τις ασφαλιστικές εισφορές τους, για παράδειγμα, αυτό δεν είναι θέμα που αφορά την Αττικό Μετρό.

papadopoulos

Ο Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος

Ας γυρίσουμε λίγο ξανά στο ΤΡΑΜ. Με την στατικότητα της γέφυρας της Γρ. Λαμπράκη υπάρχει κάποιο θέμα;

Το ΤΡΑΜ είναι ελαφρύ μέσο και ως εκ τούτου δεν επιβαρύνει τη γέφυρα περισσότερο απ’ ότι ο συνήθης κυκλοφοριακός φόρτος. Προβλέπονται επεμβάσεις συντήρησης στη γέφυρα, οι οποίες θα υλοποιηθούν το αμέσως προσεχές διάστημα.

Υπήρξε ζήτημα συνεργασίας με ΔΕΚΟ, υπόγεια καλώδια κτλ;

Υπήρξαν κάποια ζητήματα. Το τελευταίο διάστημα όλα βαίνουν καλώς. Με την κοπή δέντρων τι συμβαίνει; Ήδη τοποθετούμε δέντρα αυτές τις μέρες! Όπου κόβουμε, τοποθετούμε, είναι όρος της μελέτης. Συνολικά θα φυτέψουμε 720 δέντρα.

Με την κοπή των δέντρων τη συμβαίνει;

Ήδη τοποθετούμε δέντρα αυτές τις μέρες! όπου κόβουμε, τοποθετούμε, είναι όρος της μελέτης. Συνολικά θα φυτέψουμε 720 δέντρα.

Σε ποια σημεία οι γραμμές του ΤΡΑΜ θα είναι ανοιχτές για κυκλοφορία οχημάτων;

Σε μεγάλο κομμάτι του έργου η διέλευση ΤΡΑΜ και οχημάτων θα είναι κοινή. Δεν θα είναι στην Γρ. Λαμπράκη και στη Β. Γεωργίου. Για την Ομηρίδου Σκυλίτση η Αρχαιολογία ήταν αρνητική στο ενδεχόμενο να σκάψουμε ακόμη και 10 εκ., οπότε εκεί θα χρειαστεί να “σηκώσουμε” και το ΤΡΑΜ και το δρόμο.

Σχετικά με τις συλλογικότητες που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για την ακύρωση της επέκτασης;

Δεν νομίζω ότι τίθεται κάποιος κίνδυνος, ειδικά στη φάση που βρίσκεται σήμερα το έργο.

Ας κλείσουμε αυτή την συνέντευξη με ένα μήνυμα προς τους συμπολίτες μας που εδώ και χρόνια ταλαιπωρούνται περιμένοντας υπομονετικά την ολοκλήρωση του έργου.

Αυτό που θα ήθελα να πω είναι ότι πλέον έχουμε μπει στην τελική ευθεία. Οι εργασίες για το ΤΡΑΜ εκτελούνται μέσα στα χρονοδιαγράμματα, που έχουμε θέσει. Στόχος δικός μας είναι να απελευθερωθεί το κέντρο της πόλης, να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και να ολοκληρωθεί η επέκταση του μέσου προς όφελος του Πειραιά και των πολιτών.

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ