Εφημερίδα Κοινωνική

«Πλούσια σε αντιοξειδωτικά!» – Τι ακριβώς όμως συμβαίνει;

 Breaking News

«Πλούσια σε αντιοξειδωτικά!» – Τι ακριβώς όμως συμβαίνει;
27 Αυγούστου 2014

*Γράφει η Κρυσταλλένια Καραμπεροπούλου

Χημικός Πανεπιστημίου Αθηνών

 Συχνά ακούμε να λένε «είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά», «έχουν αντιοξειδωτική δράση», «καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες» κλπ.. Τι ακριβώς όμως συμβαίνει πίσω από τις παραπάνω φράσεις;

 Τι είναι οι ελεύθερες ρίζες;

Οι ελεύθερες ρίζες είναι προϊόντα μεταβολισμού του οργανισμού. Σχηματίζονται στο εσωτερικό των μιτοχονδριακών κυττάρων, όπου η τροφή μετατρέπεται σε ενέργεια.

Πρόκειται για ασταθή άτομα ή μόρια που παράγονται στα κύτταρα μέσα στο σώμα μας, κατά δεκάδες χιλιάδες κάθε μέρα και έχουν ένα ελεύθερο (ασύζευκτο) ηλεκτρόνιο στην εξωτερική τους στοιβάδα. Στην προσπάθειά τους να σταθεροποιηθούν αντιδρούν πολύ γρήγορα με άλλα μόρια που βρίσκονται κοντά τους «κλέβοντας» ηλεκτρόνια.

Ετσι αφού χάσει το προσβαλλόμενο μόριο το ηλεκτρόνιό του, γίνεται κι αυτό ελεύθερη ρίζα. Προσπαθώντας και αυτό με τη σειρά του να αποκτήσει τη σταθερότητά του αντιδρά με άλλο μόριο. Η κλοπή ηλεκτρονίων ονομάζεται οξείδωση κι όταν συμβαίνει μέσα στο σώμα μπορεί να επιφέρει βλάβες στην υγεία.

Τα βιομόρια του οργανισμού (πρωτεΐνες, DNA, κυτταρική μεμβράνη) δέχονται συνεχή επίθεση από τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες ενοχοποιούνται για τη γήρανση, την καρδιοπάθεια, τον καρκίνο και άλλες χρόνιες ασθένειες. Οι ελεύθερες ρίζες βέβαια είναι απαραίτητες σε πάρα πολλούς μηχανισμούς μεταβολισμού, όπως π.χ. τη διάλυση και απορρόφηση της τροφής.

Ο κάθε οργανισμός ωστόσο διαθέτει αντιοξειδωτικά ένζυμα που εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες μπλοκάρωντας τη διαδικασία οξείδωσης καθώς δίνουν στις ελεύθερες ρίζες το απαιτούμενο ηλεκτρόνιο που θέλουν για να σταθεροποιηθούν. Για το λόγο αυτό, το σώμα μας χρειάζεται πάντα μια σταθερή πηγή αντιοξειδωτικών, όχι όμως πάνω από τη ποσότητα που χρειάζεται ο κάθε οργανισμός καθώς ενδέχεται να δημιουργηθούν προβλήματα, όπως π.χ. μυϊκές φθορές.

Ετσι μια σταθερή πηγή «πλούσια σε αντιοξειδωτικά» είναι η τροφή. Κατα κύριο λόγο στη τροφή συμπεριλαμβάνονται τα 3 πανίσχυρα αντιοξειδωτικά: η βιταμίνη Ε, η βιταμίνη C και η β-καροτίνη. Επιπλέον υπάρχουν τα αντιοξειδωτικά: βιταμίνη Α και τα καροτενοειδή (β-καροτένιο, λυκοπένιο) , το σελήνιο, τα φλαβονοειδή, οι φαινόλες και το συνένζυµο Q10.

 Κάποιες από τις βασικές τροφές με υψηλό αντιοξειδωτικό δείκτη είναι:

  • Όλα τα εσπεριδοειδή
  • Τα καρυκεύματα, γαρίφαλο και κανέλα
  • Τα ξερά και φρέσκα δαμάσκηνα
  • ντομάτα
  • μπρόκολο
  • πράσινο τσάι
  • Οι ελιές και το παρθένο ελαιόλαδο
  • σαρδέλα
  • κόκκινο κρασί
  • Όλα τα θαλασσινά

 


Σχετικά άρθρα

Τελευταια

Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΑΤΤΙΚΗΣ